torsdag 1. desember 2011

Høypuls Spiralen-Tverken tur-retur.

Sykkelen er ikke parkert ennå, og i kveld var det duket for en tur på offroaderen, Spiralen - Tverken tur-retur via Årkvisla på vei opp.

Det morsommere å sykle enn å løpe 4x3 opp sikk-sakken, ingen tvil om det. Men jeg tror kanskje at rundene med jobben har hjulpet litt på formen. Det har ikke blitt dårligere. Vi kjørte på ganske hardt fra start og roet vel ikke helt ned før på Tverken. Det gikk nok litt roligere fra Landfalltjern til Tverken, men så veldig rolig kan det ikke ha gått.

Litt statistikk et par av de andre turene opp til Tverken viser at selv om vi har syklet via Årkvisla i kveld er vi bare noen få minutter senere på Tverken enn forrige gang vi var ute alle tre. Det skiller ca 4 min, og jeg tror kanskje det tar mer enn 4 min å sykle via Årkvisla enn rett opp?
Høyere snittpuls i dag enn på lenge.

Og når kommer snøen?

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 16.10 km in 1h:09m:24s using Endomondo.

søndag 20. november 2011

3 sykler og 2 lykter på vei til Tverken i kveld

For første gang var vi alle 3 gutta på vei til Tverken i mørket. Vel og merke bare 2 lys, men det gikk greit. Gutta kjørte knallhardt fra Spiralen til Landfalltjern, mye høy puls og jeg som trodde at formen var sånn passe... Det ble mye over 90% av makspuls på vei til Landfalltjern, det gikk bedre videre opp til Tverken, litt slappere tempo og ikke fullt så bratte bakker.

Det var tykk tåke i kveld også, men på Tverken var det ingen tåke og nesten stjerneklart. Laveste temperatur i flg klokka var -2, så da bomma jeg på temperaturen på Tverken.

Dersom ikke snøen kommer snart, blir det nok flere høypuls turer til Tverken på sykkel før jul :-)

Kart over turen finnes under :)

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 14.95 km in 1h:05m:24s using Endomondo.

torsdag 10. november 2011

Opptur på rulleski - Konnerud Skistadion

Ny runde med rulleski i går kveld. Og denne gangen ble det faktisk en liten opptur. Nå føler jeg at kontrollen på skia er mye større, spesielt ploging i slake nedoverbakker. Ikke det at jeg setter ut nedover Brøttet (fra Aronsløkka og ned mot Kiwi), men slake bakker går fint.

Det ble mye staking denne kvelden også, men rundetiden er redusert med ca 2 min i og med at jeg faktisk kjører ned bakkene og ikke tar av skia og går ned. Flott klarvær på Konnerud i går kveld også, mens nede i byen og på Åssiden var det jo bare tåke.

Men jeg har lagt igjen å gå! Det kryr jo at superspreke 40åringer rundt på stadion. Og de går fort, veldig fort! Hvor henter de krefter fra? De kjører jo dobbelt-tak med fraspark i oppoverbakker som jeg må gå diagonalt! Arg! Dit kommer jeg nok aldri, men det er heller ikke mening. Jeg kjenner fort at overkroppen ikke får så mye trim på sykkelen hele sommeren, og at magen må jobbe når det blir mye staking.

Ca 1.3 grader på termometeret i går kveld, kommer snøen snart?

//Glenn

Endomondo Roller skiing Workout: was out roller skiing 9.78 km in 56m:21s using Endomondo.

onsdag 9. november 2011

Påmeldt Birkebeinerrittet 2012

Det ser ut til å bli Birken på sykkel i 2012!

I 2012 skal det ikke kjøres noen idiotiske småturer med sjanse for stup over styret få dager før rittet. Full fokus på å bli på sykkelen og heller få gleden av å sykle i regn og 3 grader enn å sitte hjemme i sofaen og se på!

torsdag 3. november 2011

Høypuls rundt Spiralen-Årkvisla-Tverken i yr og tåke

Det ble sykling i kveld. Nok en runde fra Spiralen-Årkvisla-Landfalltjern-Tverken.
Vi gjorde en vri med å ta løypa opp til Landfallhytta og fulgte traseen til Hauern forbi Ballklubbhytta før vi tok hardt høyre og inn på Tverkenveien mot Tverken. Det endte med høy puls og syre i beina. Det er lettere å kjøre ned de bakkene enn å sykle opp.
(Jeg hadde skrevet noe om Hellashytta, men den ligger jo på Konnerud, helt på andre siden av byen... Jeg tror Ballklubbhytta er riktig navn)

Veldig fornøyd med turen i kveld, det ble skikkelig sølete, spennende og moro å kjøre i tåka (maks sikt på 10-15meter), og jeg knakk feste på GPS'n når jeg skulle hjem!

URL til Endomondo:

tirsdag 1. november 2011

Søndagstur Spiralen-Årkvisla-Tverken Tur-Retur

Med strålende vær på søndag og ingen snø i sikte fristet det mer med sykkeltrening enn rulleski.
Tok bilen til Spiralen denne gangen også, føler det litt teit å kjøre bil for å så sykle, men heller benytte all tiden på grus enn å stampe opp bakkene ved Strøtvet på asfalt.

Det er mange folk ute på søndagstur på beina nå om dagen, så pass på å ta hensyn når du ferdig på sykkel.. Svært få andre holder over 20km/t i nedoverbakkene eller 15-16km/t bortover sletta. Det ble mange nedbremsninger på søndag, men heller det enn å stampe på asfalt rundt Hokksund så seint på året.

Landfalltjern ser snålt ut når de har tappet ut mye av vannet for å gjøre vedlikehold på demningen.
God stemning på Tverken, mye folk. Bare meg på sykkel...

Turen ned fra Tverken gikk via ruta ned til Landfallhytta, i begynnelsen er dette bare sti og svalberg. Det ble nesten en tur ned i dyp pytt med hele meg, men klarte å tråkke meg ut av det! Det kunne blitt både kaldt og vått. Skikkelig opptur å komme ned til Landfallhytta, møkkete og fæl, men helt i 100 av å presset på nedover. Mindre folk den veien også, så det passer bedre for sykling.

Nydelig utsikt fra Landfallhytta på søndag.

Løypa finner dere under. God tur som virkelig anbefales. Kan fint kjøres i stummende mørke, med untak av turen til Landfallhytta, normal vei tur-retur Tverken er bedre da.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 16.73 km in 1h:24m:13s using Endomondo.

søndag 23. oktober 2011

Spiralen-Landfjalltjern via Strøtvet

Etter det lille fallet på rulleski i går, ble det sykling i kveld.
Jeg ville finne ut hvordan jeg kan sykle hjemmefra og opp til Spiralen, uten å gå opp sikk-sakken eller å kjøre bil. Veien gikk via blokkene på toppen av Strøtvet, men når mørket faller på blir stedsansen ganske svekket og det endte med noe rot før jeg fant riktig vei. Og bakken opp til Klopptjern er jammen bratt nok. Mye krutt var brent opp når jeg kom til Spiralen, og med bare to biler på plassen ble det hele litt spooky følelse. God følelsen for å sykle i mørket mutters alene helt til Tverken forsvant ganske raskt.

Men jeg fant den veien jeg er kjent og tråkket da opp til Landfalltjern. Da hadde jeg vært ute i ca 1 time, og hadde vel mer eller mindre sykle oppover. Alene opp til Tverken fristet ikke, så jeg snudde og koste meg ned blåsteinsbakkene. Ikke rart at ungene synes det var moro å kjøre på rattkjelke ned de bakkene for noen år siden, det var jo kanongøy på terrengskykkel for meg i kveld!

Sjekk kartet fra Endomondo, så skjønner dere skikkert mer hvordan jeg surret og rotet.

Ingen puls i kveld heller, klokka er ikke tilbake fra verksted. Men jeg merker det litt i beina nå i kveld, så noe høy puls har det nok blitt.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 18.36 km in 1h:17m:16s using Endomondo.

tirsdag 18. oktober 2011

Litt lengre runde fra Spiralen-Tverken

Ut i kveld igjen :-) Terrengsykkelen er ikke parkert for vinteren ennå, også bedre temp i kveld, selv om gradene i bilen visste vel bare 4 i det jeg dro fra Spiralen ca kl. 21.

Turen i kveld ble litt lengre runde på Spiralen, og en tur nedom en annen grusvei jeg ikke husker navnet på. Du kan gå på ski der og komme opp rett nedfor Tverken, men det er brått og lite egnet for sykkel i stummende mørke.

I kveld var jeg ikke av sykkelen i det hele tatt, kjempefornøyd med en slik fremgang etter bare 2 turer i samme løype. Langturen på søndag har fått gitt litt ekstra krefter i beina.

Moro å se at Endomondo har fått en rød prikk som beveger seg når man dra musa over høydegrafen. Moro å se hvor det har gått raskest.. Snittfart på ca 14km/t i kveld, uten pulsklokke, det er jo mildt sagt uvant! Klokka er på rep hos Polar, den røde knappen slutta nesten å virke.

Kart over turen finnes på linken under.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 19.38 km in 1h:23m:21s using Endomondo.

søndag 16. oktober 2011

Langkjøring rundt Eikern-Eidsfoss-Sande-Klevjerhagen

I dag (søndag 16.10) ble det landevei, kanskje for siste gang i 2011. Temperaturen tilsier vel at noen flere lange god turer på raceren, det blir i 2012 og ikke i f.eks november. Merket godt at det er lenge siden med så mange timer på sykkelsete, for ved Sande var nesten alt futt borte. 90% puls over flata mot Shell-stasjonen kan vel nesten sies å havne i kjellern. Beina var passe sure, og det gikk smått, smått. Tror nok at klatringen over Hanekleiva hadde godt akkurat litt for fort, og kanskje inntaket av energi ikke hadde vært det beste det heller.
Men etter litt ekstra påfyll kom formen litt tilbake igjen og jeg klarte meg noenlunde inn mot Drammen.

Vi har to stk på turen rundt i dag, nydelig høstvær, motvind langs hele Eikern, men noe medvind tilbake mot Drammen :-)

Nesten rart å tenke på at jeg klarte ca 30km/t i snitt på Lillehammer-Oslo og at jeg ikke var sliten etterpå, mens i dag ble snittet ca 25km/t og nå er jeg helt ferdig. Det skal jo sies at det å ligge i gruppe på 25 har en viss effekt kontra å være to stykker som ligger ved siden av hverandre og skravler store deler av turen.

Tracking fra turen ligger under:

Fortsatt superfornøyd med Giant raceren min, det leverer varer med en helt annen snert enn det offroadern bare kan drømme om.

Nok en høypulstur Spiralen-Tverken

Torsdag kveld (13.10), ca 2-3 grader på Spiralen var det duket for nok en tur i mørket. Turen ble kjørt sammen med en kamerat, mye hyggeligere å være to stk så sent enn bare en. Vi kom ikke i gang før ca 20.15, og da er det bekmørkt utenfor lysløypa.

Høy puls fra Spiralen og opp, ikke så høy puls ned igjen, men desto mer moro. Turen av Tverken nedover i mørket er like morsomt hver gang :-)

Legger med tracking fra Endomondo på denne turen også, selvom det er veldig likt turen på mandagen.

tirsdag 11. oktober 2011

Spiralen-Tverken tur-retur mandag kveld.

Den årlige turen Spiralen-Tverken tur-retur på sykkel ble gjennomført i går kveld. Deilig å kunne sykle der jeg snart skal gå på ski! Når høsten faller på et det også deilig å komme vekk fra trafikken, jeg merker at jeg er utsatt på syklist i skumring, selv med godt lys på sykkelen. Ikke er det så viktig å bygge ritt-fart nå på høsten heller, så da er det kos å sykle på litt grus i litt roligere tempo.

I går kveld var det også et bakkløp fra sykehuset til Landfallhytta, så skogen var jo full av folk fra Spiralen og opp til Landfalltjern. Møtte også to joggere på vei ned fra Tverken, hyggelig.

Jeg tok meg tid til bilder med kompaktkamera på Tverken, men det er ikke veldig godt egent i mørke.

Som i fjor, veldig moro å kjøre ned igjen :-)

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 14.51 km in 1h:14m:06s using Endomondo.

torsdag 22. september 2011

Rask kveldstur rundt Hokksund med gutta

Oppfinnsomheten er ikke størst på sykkelfronten nå. Det gjelder vel bare å komme seg ut mest mulig, for kveldene blir raskt kaldere og mørket kommer raskere og raskere. Men med lange bein og god jakke er det fortsatt mulig å tyne noen turer på kvelden etter jobb.

Det blåste skikkelig motvind til Hokksund i dag, men gutta kjørte på i ca 30km/t opp til litt etter Bjørn Myhre. Tempoet ble litt roligere mot Hokksund før det ble full gass igjen nedover mot Steinberg. Turen ble litt lenger i kveld med å sykle ned om byen og retur via Hans Hansens vei. Jeg hadde planer om å sykle oppom Bråtan, men ble reddet av gongongen med at den gata var stengt, og kunne lett trill ned mot rosen og ta den vanlige veien hjem.

Det ble ikke 30km/t bortover Betzy'n, men nesten da... Ca 28 tenker jeg :-)

Turen finner du på URL under.

//Glenn

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 38.41 km in 1h:32m:45s using Endomondo.

tirsdag 20. september 2011

Høypulstur rundt Hokksund 14. sept

Fikk endelig tid til en tur rundt Hokksund sammen med en kamerat, og denne kvelden skulle det tydeligvis ikke kjøres rolig.

Mye høy puls, men godt fornøyd, og deilig med en skikkelig utblåsning på trening siden det ikke ble noe Birken...

Mulig det ble ny rekord på runden denne kvelden.

Fremover nå må det bli mer fokus på ski... Hørte jeg rulleski?

Glenn :-)

URL til runden ligger under:

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 32.68 km in 1h:14m:14s using Endomondo.

mandag 5. september 2011

Andre treningstur etter krasjen

Tenkte jeg måtte legge ut en liten status på syklingen etter smaken av asfalt.
Jeg har til nå fått 2 turer på offroaden etter krasjen med asfalten. Det har blitt en tur rundt Hokksund med innslag av grusen over E134 og en tur i kveld opp litt av Konnerudbakken til grusen over E134, via sandtaket ved Mjøndalen og hjem.

Bilde er fra turen rundt Hokksund, denne kvelden var det ikke mulig å sykle langs elva ved Mjøndalen.

Jeg merker motivasjonen er litt borte etter at Birken er over, og høstmørket faller på. Men det er vel bare å holde ut så lenge som mulig, helt til snøen kommer.

søndag 28. august 2011

Birken 2012 - I'll be back!

Neste år skal jeg stille på Rena til start! I ukene før Birken 2012 skal det vises forsiktighet med både hvor og hvordan det skal sykles for å si det sånn. Og dersom magefølelsen siste dagene er i tvil om å sykle eller ei, ja da får jeg heller ta noen runder på treningmaskinen til kona!!

Her kan dere se bilde av hjelmen. Jeg har funnet ut av farten målt på GPS har nok vært ca 20km/t i det jeg klinte inn bremsen og føyk over styret!

Nå blir det bare å vente på sykkelutstyrssalget, slik at jeg hvertfall kan gjøre et kupp på en superhjelm!

Jeg kjørte en ultrakort testrunde med sykkel opp til Brøttet barnehage og ned Steinspranget, og jeg kan ikke finne noe ødelagt på sykkelen, og det er jo deilig! Eneste er en barends i karbon som må byttes, men det skal jeg nok overleve.

Håper vi alle sees på Rena en gang i mars, for da er det Birken som ski som gjelder.

Eller hørte jeg Landeveisbirken tidlig i juni? En kjempeoppkjøring før Lillehammer - Oslo!

fredag 26. august 2011

Kragebeinet er ikke brukket

Jeg fikk ringt sykehuset ut på dagen i dag og fikk bekreftet at kragebeinet ikke var brukket, og at skaden bare betegnes som skikkelig forslått. Så litt hell i uhell kan man vel trygt si.

Skulderen har blitt bedre utover dagen, men jeg merker jo at den nok ikke helt henger med på noe sykkelritt på 94km over fjellet.

Så neste utfordring blir nok oppussing i kjelleren og Birken på ski!

Fortsatt god kveld.

Birken er nok over for min del...

Skulderen ble ikke akkurat bedre over natta...

Var hjemme i går ca 23.40 uten at noen lege har sett på skulderen, jeg var ikke alene på sykehuset i går kveld. Skulle jo nesten tro hele Drammen hadde brekt etter eller annet. Jeg dro hjem på egen vilje, jeg orket rett og slett ikke vente mer. Hadde jo vært der siden ca 21.

Jeg fikk en siste rask sjekk av en sykepleier som også hadde sett på røntgenbildene, og hun mente at hun ikke hun ikke kunne se noe, men at påpekte samtidig at hun ikke var noen spesialist... Sykehuset skal ringe meg i løpet av dagen, slik at jeg kan komme ned for ytterligere sjekk.

Jaja.. det var det.

torsdag 25. august 2011

Salto over styret i kveld!

Nå sitter jeg på legevakta i Drammen med svært vond skulder og er skikkelig deppa!

Birken henger i en svært tynn tråd!

Det hele skjedde på parkeringsplassen like ved 'yrkeskolen' på Åssiden. Jeg var ferdig med en helt rolig tur rundt Mjøndalen, bare for å lufta beina og sykle litt på grus.
På parkeringsplassen ser jeg min sønn og en kompis av han sykle ned mot Kiwi, og jeg tenker, det hadde vært morsomt å bare si hei til gutta og spørre de hva de skulle ut så seint. Og dermed tråkker jeg på bortover plassen.... På plassen står det noen slike betongblokker, og de er jo lett å se. Men gjennom alle disse henger det en blank kjetting. Og den ser jeg nok litt for sent!

Det ender med bråbrems og med forbrems som er helt nyjustert går dette skikkelig galt. Det blir bråttstopp og salto over styre på sykkelen, og jeg i asfalten med et brak. Jeg lander tydeligvis på venstre skulder og deler av hode. Takk og lov for sykkelhjelm!

Jeg kommer meg opp igjen, men kjenner jo at dette er ikke bra.

Som sagt, sitter fortsatt på legevakta og venter på at noen skal se nærmere på skulderen min og komme med en dom for Birken eller ei.

Legger ut mer info når jeg vet mer.

mandag 22. august 2011

Supertur rundt Hokksund på racer

Scott'n er på siste sjekk før Birken, men det tilsier jo ikke akkurat at sofaen kaller. Jeg satt Selle Italia sete tilbake på Scott'n igjen, og Giant sete tilbake på Giant TCR 1 raceren, og da måtte jeg bare ute å sykle. Den sykkelen bare roper, "kom å prøv meg, jeg vil på tur!" Det er nesten som ei bikkje, bare du nevner "tur" så er den klar.

Giant'n er rett og slett bare Go' sykkelen!
Jeg føler meg hjemme med en gang, ikke noe press i baken, sitter behagelig og godt. Jeg bare koste meg rundt Hokksund i finværet i ettermiddag. Kjørte opp bakken før sandtaket ved Mjøndalen på storskiva foran i dag, helt nydelig. Hadde ca 18km/t ved 50km/t skiltet, og ikke mer enn 93% av makspuls heller. Jiha.

Men slapp av, det blir nok helt annerledes å stå på Rena lørdag morgen i regneværet og vite at nå skal jeg tilbringe et sted mellom 5 og 6 timer på et sete som definitivt ikke er veldig godt! Arg!

Folka Høydahl Sport trodde kanskje at Scott'n er i største laget, og det kan være en grunn at jeg ikke finner superstillingen på den. Prøvde selvsagt en Small Giant, og det er forskjell! Selv små cm på papiret er merkbart med en gang. Men Giant XTC Composite 1 er hakket dårligere utstyt enn Scott'n, så jeg tør ikke gjøre noen krumspring før Birken nå!

Snitthastigheten i ettermiddag ble nesten 28km/t målt på GPS, og litt over 28km/t målt på klokka.
Jeg rakk å knipset toget med iPhone i dag. Nydelig sollys
i kveld.

Noen som vil være med å sykle på onsdag?

Endomondo Cycling Workout: was out cycling 33.49 km in 1h:13m:08s using Endomondo.

søndag 21. august 2011

Siste langtur før Birken - 3 timer i regn!

Birken nærmer seg med stormskritt, og det gjør jammen meg regneværet også!!!
Glitrevannet i bakgrunnen, like før regnet satte inn...

Det ble ca 3timer med bare hat. Det kom noen få drypp like etter at bilde er tatt, og greit nok, det sto på Yr at det skulle komme litt regn i dag, men ned mot Sjåstad så åpnet himmelen seg! Det bøttet ned og det pisket i ansiktet! En virkelig forsmak på hva jeg har i vente på lørdagen, og et godt flashback til Birken i fjor. Jeg hadde selvsagt ikke tatt med regnejakke, tenkte jo kjekt at jakka med løse ermer fra Atea, ja den er sikkert litt vannavstøtende. Men den kan jeg bare bekrefte med en gang, den er ikke det!

Jeg klarte å holde meg noenlunde tørr på beina, selv i regnskyllet som kom, helt jeg trillet ut på asfalten ved Sjåstad og vente nesa mot Lier. Jeg tror jeg triller ca 200m før vannet bare fosset inn i skoa og alt ble vått og kaldt!

Nå håper jeg bare at været snur som det gjorde på Drammensrittet og at lørdagen kan bli en fin dag. Inntil det skal det handles en skikkelig sykkelregnejakke som holder vannet ute!

Jeg legger med URL på ruta over Glitre. Egentlig veldig fint å sykle der, kan varmt anbefales.
Glitrerunden

Ikke imponerende snittfart i dag, ble nokså satt ut at regneværet, og poenget var også en rolig tur, 19.3km/t målt via Endomondo, 18.8km/t målt på Polar sin GPS.

Jeg møter på Rena uansett vær på lørdag, ser jeg deg der?

torsdag 18. august 2011

Kjempeflott tur rundt Solbergvann i går og høypuls på grusen over E134 i kveld.

Det har nå blitt to treninger sammenhengene på to dager. Litt tilfeldig egentlig, turen i dag ble litt presset igjennom pga. fare for mye regn i morgen kveld. Litt lei av å trene i regn hele tiden.

Åssiden-Årbogen-Solbergvann-Mellomdammen-Nerdammen-800m og hjem.
Jeg må jo sykle mest mulig grus før Birken. Og i går ble jeg litt rådvill over hvor jeg skulle dra. Fikk et tips om turen over, som jeg syklet sammen med en kamerat i fjor. Men så er det det med husken da. Veien opp til Solbergvann er jo grei, men inne i skogen der.. Hvor i all verden dro vi da?

Det begynte jo med stigning opp til Årbogen.. Og veien opp til Stenseth terrasse er bratt og lang. Følte vel at dette gikk over all forventning, ikke så altfor høy puls og god kontroll. Helt til jeg kom til Kiwi, et stykke oppover asfalten mot toppen. Da hører jeg noen syklister som kommer bak... Og han ene sitter bare å prater, helt uanstrengt... Og enda bedre, alle 6 bare tråkker lett og ledig fra meg som om det skulle være flat mark! Hvor i all verden henter disse kara alle disse kreftene fra? For mens jeg lå på minste klinge foran, og kanskje 3 største bak, ja da lå disse gutta på midterste klinge foran og samme gir bak.. Helt rått. Vel, gutta var borte før jeg tippen over toppen og kunne begynne på sletta forbi Bjørkedok.

Utsikt mot Mellomdammen.
Det er demningen dere ser i høyre bildekant.
Videre gikk det jevnt og trutt opp til Solbergvann. Og ved passering Solbergvann ble jeg usikker, hvor i all verden sykla vi i fjor? Jeg fortsatt heldigvis innover grusen et godt stykke til jeg traff tre andre på sykkel, fikk spurt dem og fikk beskjed om at det var bare å sykle innover helt til veien delte seg, da skulle jeg holde høyre. OK, som sagt, så utført. Men veien ned til høyre var jo feil, den gikk ned til et lite tun, og derfra var det skilting til Steinkjæringa... (typiske ski-skilter). Stien var jo klar og tydelig den, og heldigvis var det også merket blått på mange av trærne innover. Fikk med en gang flashback til Drammensrittet og stiene der. For all del, det er jo moro, men ikke fullt så moro når jeg ikke helt vet hvor jeg befinner meg. Det å hente frem kart på telefonen kan du bare glemme så langt inn i marka, 3G virker ikke, og nesten ikke Edge heller.
Men etter å ha fulgt stien en stund, og kåla litt feil ned mot Nerdammen fant jeg heldigvis demningen mellom Mellomdammen og Nerdammen, og den hadde jo disse gutta nevnt! Puh, da ble det en lite pust i bakken, og sykle over demningen ble jo litt ekstra krydder på sykkelturen.

Etter å ha syklet over demningen ble det mer søle og gjørme før jeg nådde alle de fine svabergene ved Nerdammen. Nå kjente jeg meg igjen, og alt var bare moro.. Det blir en opptur når man kjenner seg igjen, fikk tid til et annet bilde av demningen, denne gangen fra Nerdammen. Egentlig helt nydelig å være i marka å denne tiden, ikke noe stress med biler og mas, blikkstille vann, og litt regn.

Turen ned fra Nerdammen er jo bare et lykkerus på offroad. Det er stort sett bare å kline til over svabergene og gjennom vanndammene. Her blir du våt sammen hvor fint vær det er. Regnet startet å plaske ned på vei nedover, men hva gjør vel det, snart hjemme og våt var jeg allikevel.

Legger med URL fra Endomondo:

Høypuls på grusen over E134 og i 800m fra "batteriet" og hjem.
Tenkte det var best å utnytte fint vær når endelige sola skinner. Så det ble en rask (for meg) tur i kveld med det målet å pushe mest mulig i bakkene på grusen på anleggsveien over E134. Klarte forsåvidt det, men merket godt at beina hadde syklet en del bakker i går også.

Flott avslutning med å sykle opp til 800m fra Nedre Eiker Kirke, da blir det mer terreng og mer grus. Og fine og bratte bakker opp fra batteriet til veien opp fra Solberg spinneri.

onsdag 17. august 2011

Seeding i Birken

Det hjalp litt på seedingen i Birken å sykle Drammensrittet. Ikke mye, men litt.
Jeg hoppet frem 4 puljer og i Birken utgjør det ca 1200 startende, og da kan det ha litt å si..

Nå starter jeg i pulje 57.

Sees vi på Rena?

mandag 15. august 2011

Drammensrittet - I mål på 4:16:59!

Jeg må bare si, VELDIG FORNØYD! Dette ble en kjempedag på alle måter. Godt vær, god stemning og knallhardt sykkelritt. Ut fra diverse advarsler fra kolleger og kjente om at dette er et knallhardt ritt tenkte jeg at denne gangen skal jeg ikke sette meg noen altfor syke mål i hode, men heller tenke at dette vil ta tid, og at bratte lange oppoverbakker ikke er min styrke. Derfor ble det en kjempeopptur når klokka viste litt mindre enn 4t når jeg møtte anleggsveien over E134.

Jeg valgte å starte veldig rolig. Med bare signing fra Drammen sentrum til Hellashytta er det greit å ha litt krefter igjen til alle stiene som skal forseres. Men du verden hvor mange spreke folk som møter opp på slike ritt. Det tok ikke mange meterne etter at følgebilen slapp oss før jeg var mer eller mindre alene, og resten av feltet flere hundre meter lenger opp i bakkene mot Fjell Kirke. I det jeg nådde Fjell Kirke hadde jeg kun 4-5 stykker rundt meg, og litt lenger opp mot Hellashytta tipper jeg at antallet var nede i 3. Hvor henter alle disse folk monsterkrefter for å pushe opp alle de bakkene i så stor fart?? Svaret kan jo være så enkelt at de ikke veier 95kg, men kanskje 70kg. 25kg på kroppen har mye i si i denne sporten.

En annen ting med terrengsykling, alt lagspiller og samholdet som du finner på veien, det er borte. Her er det 95% ego-kjør, veldig likt ski. Nå er det kanskje mer ligge på hjul og den type ting i gruppene lenger frem, der folk er mer jevne i formen, ikke vet jeg. For meg blir terrengsykling veldig one-mann-show.

Etter Hellashytta gikk det jo rett inn i skogen på sti. Ikke grusvei, ikke noe traktorvei, men sti. Over røtter og stei, ned bratte kneiker og opp bratte kneiker. Det må nesten oppleves for å få noen forståelse av hvor til tider ulendt terreng vi snakker om. Og det finner selvsagt søle i store monn. Mye søle, store dammer med saftig søle som trenger inn i sykkelskoene, fester seg godt på både kroppen og sykkelen. Og myrer...

Drammensrittet gir deg aldri pause, ikke noe ala Birken der du kan hente igjen litt krefter ned til Kvarstad før du begynner på rosinbakken og de andre bakkene mot Storåsen. Du får kanskje hvile i 200-300m på asfalt før løypa tar en brå sving og rett inn i skogen igjen.

Men ikke la dere skremme, Drammensritttet er en stor opplevelse, jeg har brutt mange barrierer på offroadsykkelen denne lørdagen. Selv om det er mye opp, er det jammen mye ned også, og de bakkene ned er helt sinnsyke! Spesielt ned mot anleggsveien over E134 er det knallbratt og det går fort. Helt topp!

Og Scott Scale'n leverer, og den leverer, sykkelen fungerte perfekt under hele rittet. Og de som skryter av Fox demper, de har nok rett. For denne demperen går den forrige fra Nakamuraen en høy gang. Med Scott'n er det bare å klinke til ut bakkene og over røttene, den gir ikke etter slik som demperen til Nakamuraen gjorde. Jeg er også veldig fornøyd med dekkanbefalingen fra Høydahl Sport, de visste seg å være helt supre. Godt feste i skogen og de triller helt supert på grus. Disse kommer til å sitte på til Birken!

Løypa kan dere se på URL'n under som vanlig. (Til og med iPhone overlevde Drammensrittet, og Endomondo tok ikke rotta på batterier heller, selv om tracket i over 4timer.)

Korrekt avstand er 62km, men pga. at GPS'en ikke klarer høydeforskjellene så godt blir det mindre.

Endomondo Mountain biking Workout: "was out mountain biking 59.26 km in 4h:13m:26s using Endomondo."

Det kan hende vi sees ved start i Drammen til neste år også...

Jeg fikk importert pulssonene fra klokka i kveld, tenkte det var moro å legge ut. Og det viser jo helt klart, i Drammensrittet er det ingen pauser. Dette blir vel å ligge på terskel i ca 4timer :-)

torsdag 11. august 2011

Værvarslet for lørdag 13. august er nå veldig lovende

Akkurat må ser værprognosen for Dramnensrittet mye bedre ut. Kanskje det blir en positiv opplevelse oppe i marka på lørdag!

Ukjent om det er sms varsling for dere som liker å følge m på det.

tirsdag 9. august 2011

Rask Hokksundrunde på asfalt

Det kunne blitt trening med Rune Høydahl og Drammen CK i kveld, men etter nøye avveining og anbefalinger fra tidligere spreke kolleger i Atea, konkluderte jeg med at Drammensritt-gjennomkjøring med Rune & Co, det er ikke noe for meg. De kjører visst ganske så fort opp til Hellashytta, og jeg hadde jo falt av lenge før det i bakken opp Austad.
Istedet ble det en rask runde rundt Hokksund med en kamerat på asfalten. Greit å få opp pulsen i kontrollerte former før lørdagen. Vi pushet på i motvind mot Hokksund og hadde medvind hele veien til Gulskogen. Deilig å ligge i over 30km/t på grusen ved den gamle Mjøndalsbrua.

Fin tur, vi klokket inn ca 1:15 oss to sammen, også tok det fort 4 min alene hjem som nedtrapping. God flyt med ca 25km/t i snitt, målt på GPS. De nye dekkene ruller bra, merker det spesielt på grus, akkurat som de flyter over grusen på et måte.

På lørdag er det spådd regn, blir sikkert skikkelig hyggelig rundt om kring på Konnerud!

//Glenn

Endomondo Mountain biking Workout: "was out mountain biking 33.74 km in 1h:19m:55s using Endomondo."

mandag 8. august 2011

Testkjøring av Drammensrittet - deler av traseen

Det kommer til å bli slitsomt, og det kommer til å bli et H....

En kamerat og jeg hadde en liten gjennomkjøring i kveld. Og jeg må bare si, her står utfordringene i kø. Dette er helt forskjellig fra Birken, og jeg skal være den første til å innrømme at her har jeg nok tatt vann over hode! Her snakker vi virkelig sti, gjørme, steiner og grus. Det er riktignok noe asfalt, men det testet vi ikke ut i kveld.

Turen gikk fra Hallemoen skole og rett i Konnerudskogen. Jeg kan ikke forklare så mye hvor vi syklet, men ned "dunkedalen" var jo morsomt. Holdt på tryne noe skikkelig i en gjørmepytt, klarte akkurat å vri ut foten og fikk litt støtte i skogen... Og det er bakker, bratte bakker.
(Bilde er tatt nedover en bakke jeg definitivt ikke klarte å sykle opp...)

Siden turen var mer en gjennomkjøring enn en hard pulsøkt ble det til en liten pause i rester av sola. Nydelig langt inne i Konnerudskogen. Men det kom flere fordi oss i kveld, flere var nok ute for å se an løypa før lørdagen.

Jeg har også kjøpt nye dekk i forbindelse med rittet på lørdagen, Panaracer XC 2.3 "et eller annet". De som satt på sykkelen var så slitt at det ikke var noe å lure på. Og disse dekkene kan jeg varmt anbefale. De gir godt feste og flyt i skogen og de triller usedvanlig godt på asfalt og grus. Det er nesten som å få et ekstra gir...

Dekkene har ganskje åpnet mønster, og man skulle tro at de triller dårlig, men det gjør de definitivt ikke. Det blir ikke noe skifte av dekk før Birken i år, disse lar jeg bare sitte på.

Jeg legger med et bilde av dekkene forfra også, lettere å bedømme den veien.

Hvor vi syklet kan dere se via linken under. Farten ble ikke stor i dag, men for min del var det umulig å holde noe fart i det terrenget som Drammensrittet går i.

//Glenn

Endomondo Mountain biking Workout: "was out mountain biking 26.53 km in 1h:54m:40s using Endomondo."

lørdag 6. august 2011

Vestfossen rundt via 800m og grusen over E134

Etter en altfor lang dag med terrassebygging hjemme fikk jeg endelig kommet meg på sykkelen igjen. Nå er det gått en helt uke siden sist. Og formen er dalene, definitivt ikke bra med tanke å Drammensrittet neste helg.

Planen var at jeg egentlig skulle sykle langtur til Tjøme i dag, men det utgikk ganske fordi vi fant ut at vi skulle vente til mer stabilt vær før ungene skulle være der noen dager, og dermed ble det mer terrassebygging. Terrassebygging midt på sommeren, og bare noen uker før Drammensrittet, det er rett og slett dårlig timing fra min side. Men nå er terrassen nesten ferdig, mangler bare trapp, og den har jo blitt riktig så fin. Mye bedre enn hellene som ligger under store deler av den.
Men over til turen. Den gikk rett opp til 800m. 800m bort til batteriet, ned på asfalten og asfalt via Vestfossen til grusen over E134. Men jeg merket at det å sykle mer eller mindre full fart etter mange timer ute i hagen, ja det straffer seg. Jeg måtte faktisk få noen få meter i bakken opp mot E134 i dag. Og det har jeg ikke gjort på lenge.

Løypa finnes på URL'en under.
Endomondo Mountain biking Workout: "was out mountain biking 45.69 km in 2h:07m:32s using Endomondo."

PS: Jeg merker at jeg sitter bedre på racersykkelen.. Arg!

lørdag 30. juli 2011

Rolig tur over Klevjerhagen, Sande og Svelvik

Målet var en veldig rolig tur etter mange timer med bygging av terrasse i solskeika. Men det blir aldri lett å kjøre rolig alene. Snittpuls på 152 sier vel ikke akkurat sone 1, men etter å ha stilt inn klokka etter Olympiatoppens pulssoner er det hvertfall mer sone 2 nå. Hos Polar blir jo dette fort sone 4. Det å sykle 75km etter mange timer i sola med annet arbeid anbefales ikke. Jeg følte jeg var skikkelig tom fra Svelvik og inn mot Drammen. Helt nydelig å se Rema 1000 på Rundtom, og vite at nå skal jeg bare kruse gjennom byen og hjem.

Turen forgikk på raceren, jeg sitter rett og slett SÅ mye bedre på den. Bygger vel nå å konkludere med at mulig offroaden er akkurat litt for stor, slik at vektfordelingen mellom armer og rumpe ikke er like god på den som på raceren. Men det å finne en brukt Scale 20 i størrelse small er jo som å lete etter nåla i høystakken.

Nydelig være i dag, ikke noe regn, godt og varmt, totaltsett en perfekt treningsrunde en lørdagskveld.

Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 75.00 km in 2h:53m:49s using Endomondo."

søndag 24. juli 2011

Klissvåt høypuls tur i 800meteren

I det jeg endelig bestemte meg for å ta en rask tur på offroaden, ja da åpnet himmelen seg. Det plasket ned, og plasket ned. Jeg var våt inne i skoa før jeg kom til Kiwi... Og det ble mer og mer vått.

Når jeg kom til Aron og begynte på 800m fosset det små og store bekker overalt, mer vått. Men nå jeg hadde jo fått opp varmen med å sykle opp ved Rimi og rundt Solåsblokka, så litt mer vann tok jeg imot med glede. Jeg fikk litt flashback til Birken 2010, men temperaturen i dag var jo en helt annen, så turen ble faktisk ganske morsom. Holdt på å tryne noe skikkelig når 800m går over til mer sti (etter nedkjøringa til Solberg Spinneri), men klarte heldigvis å få forhjulet opp av søla. Etter det ble det mye knirking fra bremser og gir.. Moro med glatt steiner og røtter, noe som skjerper konsentrasjonen. Ikke noe å si på pulsen på en tur som denne heller, det går ikke så fort, men like mye puls som en ekspressrunde rundt Sande.

Nå snakker metrologene om at August skal bli fin... Håper at jeg slipper å sykle Drammensrittet i sånt vær som i dag.

URL til tracking:

Den er mål via GPS til Polar klokka i dag, tok ikke sjansen på at iPhone holdt vannet ute....

torsdag 21. juli 2011

Tilbake fra ferie og i gang med trening igjen

Deilig å kunne bruke kroppen igjen, til noe annet enn å ligge på solsenga, spise mye god mat, skravle med venner under strålende sol på Malta, bade, spise igjen (is), og ikke minst, drikke kald øl midt på dagen!

Jeg trodde at jeg skulle klare første sykkeltur etter ferien allerede på søndagen, men da bøttet det jo ned med regn, og det klarte jammen å ta motivasjonen til noe trening på sykkel helt vekk, så denne dagen gikk med til å lese inn bilder fra kamera og annet forefallende man gjør i regnevær.

På mandagen lysnet været veldig opp og jeg fikk en knalltur med en kollega rundt Vestfossen. Han hadde ikke trent så mye sa han... men det visste seg å være bare tull. Min kollega kjørte nesten som en bil opp bakkene fra Vestfossen mens jeg lå etter med puls tett oppunder 190 og var dritsliten. Men jeg kom jo opp, og ned mot Mjøndalen gikk det mye bedre. Moro når pulsklokka viser tett mot 60km/t i slak nedover bakke.

I bakken opp mot sandtaket ved Ytterkollen klinte jeg til og endte opp med ny makspuls på 194! Jeg var helt ferdig med 50km/t skiltet på toppen av den første bakken, og ble igjen lett tråkket fra. Og denne gangen tok det lang tid før jeg klarte å ta igjen det tapte, endte vel nesten på Gulskogen...

Snittfart på denne turen ble ca 25km/t, egentlig veldig godt fornøyd etter 2,5 uker med bare slarafenliv, sol og bad.

URL til Vestfossen runden:

I dag (onsdag) var det duket for ny treningstur. Onsdag er jo som kjent min treningsdag, og en dag i juli er ikke noe unntak. Planen var å kjøre offroad i litt av Drammensritt løypa, men kameraten min hadde sin offroad på verksted, og dermed endte vi på veien igjen. Hyggelig det altså, jeg kjenner jo at kanskje min stryke er mer på veien enn i skogen (ikke så mange bratte bakker).

Han lå foran og dro i motvind helt til bakkene ved Berger, der kunne jeg sykle først i og med at jeg er svakest i bakkene og at det ikke er noe fartsvind å snakke om i 10-12 km/t....

Heldigvis fikk vi litt medvind innover fra Berger og fikk veldig god fart inn til Drammen. Men igjen gikk jeg over 100% på pulsklokka, og endte med 192 i puls i bakken forbi gipsfabrikken på Svelvikveien. Jeg pushet på maks fra bunnen av bakken altså... Deilig å kunne pushe skikkelig på når bakken er passe lang og passe bratt. Det blir vel det folk kaller naturlig intervall.

URL til runden rundt Sande:

På klokka i dag er snittfarten målt til 29.1km/t. GPS'en i iPhone sier et litt lavere tall, så et sted midt i mellom er nok det meste riktige.

Begge turer har definitivt blitt kjørt i altfor høy pulssone, men det for bare være.
Til helgen er det bare meldt regn... Lite sannsynlig at det blir noe langtur på lørdag eller søndag.

mandag 27. juni 2011

Lillehammer Oslo

Jeg må bare si Lillehammer - Oslo, anbefales! En kjempeopplevelse! Og en megaboost på alle områder, jeg har ikke landet helt ennå...

Her kommer et lite sammendrag om min opplevelse av turen.
Målet var 6:30...
Vi hadde en kort pepptalk med gruppa jeg skulle sammen med god stund før start. Vi ble fortalt om hvordan vi skulle sykle, hastigheter på sykkelen osv.. Teoretisk veldig bra. Målet var også alle til mål på 6:30 +- litt. De fleste som uttalte seg var enig at noen min fra eller til ikke betydde all verden.

Vi var ca 25 stk som la ut fra Lillehammer med frisk pust og god positivitet... Men feilene kom allerede etter få mil (etter mitt tankesett). Vi kjørte altfor fort i oppoverbakkene. Pulsen gikk rett til værs etter få mil, nådd 187 i puls bare etter et par bakker, og tenkte at dette kan aldri gå bra i 19 mil. Gruppa strakk seg langt utover, og det ble mange luker som stadig måtte tettes igjen. Og når bakken var ferdig, da ble det uheldigvis for fort full fart på slettene. Det hjalp jo ikke akkurat på med 3 punkteringer etter 43km heller. Og siden hele gruppa stoppet på punktering, ble det vel mange som fikk kalde føtter om å nå målet på 6:30 og skulle ta igjen det tapte, samme om det gikk oppover eller bortover. Jeg må nesten kommentere det med punkteringer. Her er det mulig å kjøpe seg litt tid og sikkerhet. Og det forundrer meg at folk som har ambisjoner om 6:30 på denne distansen ikke gjør det. Nye dekk som er innkjørt hjelper stort. Og snakker jeg ikke om satt på dagen før, men kanskje noen uker, og minst kjørt 10 mil eller mer. Da vet man at ikke slanger og annet klemmer, og den mest vanlige punkteringsgrunnen er eliminert. Nye dekk koster jo noen kroner, men disse kan man jo ta av etter endt ritt og bruke til neste ritt. Dekk er ferskvare, og disse dekkene er ikke så tykke..

En stund før Hamar fikk vi det bra til. Endelig! Og kjempegøy! Pulsen roet seg ned, samtidig som vi holdt god fart på slettene. I denne distansen var det to mer erfarne som lå i front og dro, jeg lå som par 3 i rekka, noe som også kanskje gir en god følelse.

Det ble en kort stopp på Hamar for litt mat og påfylling av flasker. Det å ha med egen sportsdrikke i poser for å blande ut er bare bortkastet vekt. Det er Maxim sportsdrikk på alle stoppesteder, bare å fylle opp. Det virker perfekt for min del. Etter Hamar gikk det bra en stund igjen, før dessverre gruppa skled ut i noen bakker som tempo ble for høyt.
Ved Strandlykkja tok vi igjen en rask stopp for å sjekke status på gruppa. Vi ble der enig om at vi deler oss i to grupper. De som fortsatt vil prøve å nå målet på 6:30 for en hver pris, og resten de som synes 7 timer er mer greit. Jeg valgte der dessverre siste gruppe! Var nok for sliten til at jeg følte at enda høyere tempo til mål var OK. Men vi ble bare 5 stk igjen i gruppe to. Og det visste seg nok at de 4 andre hadde en annen agenda enn 7 timer. Vi startet bra med å kjøre liten kjede med en i front, og rullere ganske raskt. Det fungerte greit til vi kom ut på hovedveien etter en liten stund, men da ville gutta brått ikke rullere mer. Det var nok plass i massevis.. Og han som tilfeldigvis da lå først var nok ikke den sterkeste av oss. Det endte med at jeg kjørte fra denne gruppa når vi tok av hovedveien ved en slak oppoverbakke. Da var jeg nok passe forbannet på meg selv og de 4 andre jeg syklet sammen med. Jeg sa ingenting, bare økte tempo jevnt og trutt til jeg tok igjen en annen sykkelklubb. Spurte om jeg kunne ligge på halen deres og fikk OK på det. Men disse syklet heller ikke veldig raskt, så enden på visa ble at jeg kjørte fra disse i nedoverbakke og var alene litt igjen.
Brått ble jeg tatt igjen av et lag fra en sykkelklubb i grønt, og igjen spurte jeg om det var greit å ligge på halen. Lå med disse en god stund, og fikk god drahjelp mot Eidsvoll.

Ved Eidsvoll så jeg en Ateagjeng på vei ut fra matstasjonen, og etter å ha hatt litt høyt tempo en god stund slo det meg at jeg hører med disse om hva målet deres er og om jeg kan slå følge til mål. Og snakk om flaks, den gruppe hadde en kaptein fra Drammen som jeg kjente fra før. Helt perfekt!
Her var det mye bedre samkjøring, folk var kanskje mer jevne rent sportslig, ikke vet jeg. Men jeg følte hvertfall at denne gruppa fungerte helt supert for meg. Så fra Eidsvoll og inn til mål holdt jeg meg i denne gruppa. Og her roet vi det helt ned i bakkene, kjørte bra og slettene og i nedoverbakkene. Vi hadde riktignok et velt på en slette, men det gikk veldig bra, ingen skader og vi var i gang igjen etter kort tid.

Jeg var nok kanskje litt ivrig i Frongerbakkene og kjørte mulig noe solo opp den bakken (beklager det). Vi ble 4 stk som kjørte noe solo før gruppa tok oss igjen med Olavsgård. Der ble vi enig om å holde samlet, og at ingen kjørte solo ned Østre Aker Vei. Bakken opp fra Olavsgård gikk unna på 11 min, veldig fornøyd med det. Bakken er egentlig ikke så bratt, bare litt lang. Merker jo at det å pushe hardt opp bakkene fra f.eks Vestfossen gir resultater. Jeg hadde fin puls på toppen den lange bakken før vi rullet fint nedover Østre Aker Vei.

Som sagt, målet var 6:30... Jeg kom i mål på 6:40 i flg. pulsklokka! Klokka til Styrkeprøven viser 6:49. Jeg skjønner ikke forskjellen, men det spiller liten rolle. Snittfart på 29.7 i flg klokka, effektiv tid på sykkelen er faktisk 6:13.

Mitt sluttkommentar blir igjen, en kjempeopplevelse! Sykkelen fungerte perfekt, ingen punktering, ikke vondt i rompa, ikke vondt i beina og helt kake når jeg kom i mål.
Og takk igjen til Høydahl Sport for perfekt girjustering i siste liten...

Dette skal helt klart gjøres igjen!

onsdag 22. juni 2011

Siste treningstur før Lillehammer Oslo!!

Det skulle egentlig bli en tur kun i sone 2, makspuls på 70% på slettene og maks 80% i bakkene. Det ble jo ikke... Vi møtte på Morten Hjalland, og vips så ble vi tre på nesten hele runden. Veldig hyggelig å være flere. Ikke at tredjemann dro opp tempo noe særlig, men bakkene opp fra Vestfossen ble tilbrakt i sone 5 for min del, ca 96% av makspuls, og havner vel i kategorien "et langt drag". De to andre hadde vel en liten kamp opp bakkene og dro lett i fra...

Giret subber en del foran på "lette" gir bak, enda det var nesten perfekt etter justering i går, arg! Jeg tar med sykkelen ned til Høydahl i morgen, kanskje de har noen siste tips.

Ellers er nye dekk innkjørt, noe Continental greier som skal være mer punkeringssikre enn de som fulgte med sykkelen, med ca 100 pund i hvert hjul triller de veldig bra.

Godt fornøyd med runden i kveld, nå gjenstår det bare å lade opp batteriene og lagrene i kroppen til den store dagen på lørdag.

Målet er 6:30!!

Kart over ruta i kveld.
Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 43.34 km in 1h:39m:41s using Endomondo."

Og raceren har rukket å rulle 67.3mil!! Det hadde jeg ikke trodd.

tirsdag 21. juni 2011

Rask runde rundt Sande

Det kom en kjapp invitasjon på jobben i ettermiddag, noen som vil være med på en siste runde før Lillehammer Oslo. Vi har sikte på Svelvik,Sande, Skoger og hjem. Yes, det hadde jo vært midt i blinken. Møtte opp ved Solum kl. 19.00, kom vel av gårde ca 19.10, og syklet utover mot Svelvik i behagelig tempo. Litt fortere enn de andre jobbrundene, men det var jo greit.

Men så skjer det alltid noe når folk vender nese mot Drammen... Tempo må automatisk opp. Skulle nesten tro at kona står i døra med varme kjøttkaker og andre godsaker. For glem sone 2, på klokka mi viste pulsmåleren stadig over 90%, og jeg peste vel litt mer enn de andre i "troppen". Vi klarte å roe det litt mot Drammen igjen, etter et lite temporitt fra Shell'n i Sande og et stykke utover på gamle E18. Det toppet seg med nesten 60km/t i slak nedoverbakke mot avkjøringa til Austad, men det var jo bare moro og veldig kortvarig.

Alt i alt, veldig fint tur og god oppladning til lørdagen. 6:30 blir knalltøft, ingen tvil om det.

Snittfarten er også med restitusjons-sykling fra Austad til Åssiden. Håpet er vel at vi hadde ca 30km/t når alle var med og vi på en måte ikke var ferdig med turen.

//Glenn

Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 61.80 km in 2h:10m:47s using Endomondo."

søndag 19. juni 2011

Vestfossen i regn

Siden det ikke forventes strålende sol neste lørdag, så ble det obligatorisk med en treningstur i regn! Det står så kjekt på www.birken.no at man skal trene i regnet, hvis man vil bli god på å sykle i regnet... Jaja, god og god, men det skader ikke å ha prøvd det ut. Greit å vite hvor lenge jeg kan beregne å være tørr på beina, beina, osv.
Ble jo klissvåt og kald på beina etter kun kort tid, selv med regntrekk... Det var ikke helt beregnet!

Jeg er godt fornøyd med tiden i dag, tross en del regn og våte veier hele runden.

Den vanlige Hokksundrunden er mer eller mindre bytte ut med Vestfossenrunden. Tiden jeg trener er omtrent den samme på denne runden, men det er mer bakker å bryne seg på opp fra Vestfossen, og det skader jo ikke.

For første gang fikk jeg gleder å nesten "parkere" en annen på racer opp bakken før Ytterkollen (sandtaket ved Mjøndalen). Helt nydelig følelse. Han begynte å tråkke litt tungt i bunnen av bakken, og jeg følte jeg kom bakfra som en vind. Jeg lå om til en mye kjappere tråkkfrekvens og bare fes forbi!!! Helt nydelig. Ikke hev han seg på hjul heller. Han havnet bare lenger og lenger bak.. Jeg hadde nesten 190 i puls ved 50km/t skiltet opp bakken, men det er jo bare deilig å kjenne av pumpa virker.

URL'en for turen kan dere se under.
Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 41.60 km in 1h:38m:04s using Endomondo."

mandag 13. juni 2011

Langtur til Åsgårdstrand via Eikern og Sande

Første turen på nesten 10 mil på Giant'n. Pulsklokka viser 98.6km, GPS'en viser 94.82km på runden. Hvem jeg skal tro på er jeg litt usikker på, men tidligere har jo GPS'en visst litt for lite fordi den ikke klarte all høydeforskjellen.

Det var jo knalldag i går, fint vær, nesten skyfri himmel. Vera & ungene dro ned til Åsgårdstrand med bil, og jeg skulle få langtur på sykkel med å sykle ned og kjøre bil med alle sammen hjem igjen.

Turen startet jo supert med medvind opp til Hokksund, men det ante meg jo hva jeg hadde i vente. For i det jeg snudde ved Hokksund og vendte nesa mot sør og Eidsvoss/Sande kom jo motvinden. Og den hadde jeg mer eller mindre midt imot hele veiene til Åsgårdstrand! Arg. Og ikke fant jeg en eneste rygg å ligge på hjul på heller. Jeg tok igjen en kar like før bakkene ved Hanekleiva, men han likte nok ikke at jeg syklet fra han i første motbakke, og tok meg igjen så det sang i den neste. Her var det ikke snakk om å samarbeide for å komme raskest mulig frem. Han pushet opp bakkene i raskt tempo, og jeg hadde ikke sjanse til å følge hans tempo, men han dro høyre inn Ravnåsveien, og borte blei han. Like greit egentlig, kunne jo da prøve å roe ned pulsen litt.

Nesten på toppen av Hanekleiva før nedoverbakkene mot Sande ble jeg regelrett flisen av tre sprekinger fra Asker CK (sykkelklubb). Da lå jeg på første gir og pustet og peste, mens de gutta lå på største klinga foran, og ikke helt øverst bak heller.... Ikke klarte jeg å holde følge ned bakkene mot Sande, klokka viste langt over 50km/t... Noen eier ikke frykt... Nede i Sande sentrum kom resten av sykkellaget til Asker CK, jeg holdt følge med dem noen hundre meter før de svingte til venstre og innover mot Oslo igjen.

Det ble en kort pause på den gamle Texaco'n i Sande for litt mat og påfyll av vann.. Før det bar videre i motvinden på gamle E18 mot Holmestrand og Horten. Jeg syklet jo ikke ned til Horten, med over Hjelland og videre over Nykirke før jeg kom ut ved Borre. Nytt stopp på Esso ved Borre Familiecamping, trengte igjen sårt noe påfyll av næring og veske. Ekte Cola gjør nytten når du er litt nede for telling kan du si, følte meg straks bedre etter nesten en 0.5l Cola og en bolle...

Vel fremme i Åsgårdstrand ble det en god dusj og avslapning i sola...
Helt til Vera spurte om jeg kunne plukke opp en tallerken som hadde blåst ned.. Og der snatt'n, krampe i venstre lår! Fy Æ!ø?åØ!?!? å vondt det gjør! Fikk veldig raske vidder tilbake til Kongerittet i fjor, der jeg nok hadde tatt ut alt og kanskje drukket litt for lite.
Jeg måtte rett og slett gå meg en lang tur å løse opp, og jeg kjenner det murrer litt i låret ennå dersom jeg sitter for lenge stille.. Håper det blir borte til 25. juni.

Kart og tracking finnes på URL'n under.

Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 94.82 km in 4h:24m:40s using Endomondo."
PS: Jeg ble jo selvsagt solbrent i går... Skjønte jo ikke at det hadde vært veldig lurt å smøre seg før en hel dag i sola...

lørdag 11. juni 2011

Hurtig treningstur rundt Hokksund

Noen turer er hurtige og effektive. Turen i kveld ble en slik.

Jeg inviterte til en hurtig tur, og det ble det! Hvertfall for min og min kamerats del. Rundt Hokksund på 1t og 11 min må ansees som ny rekord for oss. Vi var to stk på turen, normalt tempo frem til krysset ved Stenseth. Derfra og hjem ble det ikke akkurat sone 1. Vi rundet Hokksund etter ca 33 min, møtte motvinden nedover Steinberg, man da var det bare å bite tenna sammen og tråkke på.

Det gikk i stort sett litt over 30km/t hele veien fra Hokksund, og jeg tror ikke vi var under 16km/t opp bakken før ytterkollen, og nådde makspuls ved 50km skiltet, 190..

Jeg var så gira når jeg kom at det faktisk tok litt tid før jeg landet.

En helt super treningsøkt en lørdag ettermiddag! Endomondo viser litt lavere fart enn pulsklokka, velger å stole på den fremfor GPS'n i iPhone. Snitt på 26.8km/t i kveld. Veldig moro! I morgen gjør jeg et forsøk på langtur til Åsgårdstrand via Eikern og Sande.

PS: Nye sko og pedaler er også innkjøp... Landeveissko sitter som støpt til foten og til sykkelen, det er forskjell.. Mye bedre tråkk!

Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 33.68 km in 1h:11m:45s using Endomondo."

onsdag 8. juni 2011

Fin rolig tur med jobben Drammen-Vestfossen-Drammen

Denne gangen klarte vi å holde et fint tempo... Jeg har veldig lyst til å si endelig, men nå har ikke jeg vært på alle onsdagstreningene, så jeg holder litt lav profil på akkurat dette. Det er også første rolige tur med jobben på raceren, det har sikkert mye med at jeg synes tempo var fint.

Til dere på offroad og hybrid, var tempo greit?

Vi kjørte Krokstadelva siden oppover, krysset gjennom Hokksund og videre mot Vestfossen. Vi hadde egentlig avtalt å kjøre bakkene opp fra Vestfossen med en på jobben, men slik ble det ikke. Det ble den litt mer flate veien mot Hokksund igjen som kommer ut like med Eikersenteret. Derfra gikk turen opp forbi Hokksund flyplass og ned mot Mjøndalen.

Snittfart på klokka 25.6km/t, mens Endomondo og GPS på iPhone viser 23.89km/t. Jeg runder lett av til 25km/t.
Men det er mest morsomt er jo pulsen! 138!! Man skulle jo ikke tro det var mulig med såpass greit fart i 5 mil. Men her kommer altså effekten inn av å være mange, og det å klare å ligge litt på hjul og i rekke etter hverandre. Førstemann peser alltid litt, men alle vi andre følger jo bare rolig etter.

Lillehammer Oslo får et positivt lys over seg etter denne turen, for 138 i puls skal jeg klare lenge.

Endomondo er ikke oppdatert når dette innlegget skrives.

søndag 5. juni 2011

Tur rundt Sande via Fjell og Klevjerhagen

Det var langkjøring med jobben i dag, oppstart fra Sem kl. 08.00 på morgenkvisten. Men siden planen for helgen er å male ferdig garasjevegg og mur, utgikk den turen med høye kneløft. Egentlig greit nok siden kvelden i går besto av mye hvitvin og en altfor varm natt. Men etter at første strøk var tatt i dag ble det en nydelig tur rundt Sande. Jeg tenkte på ruta rundt Eidsvoss, men siden jeg ikke er sikkert på veien for det bli en annen gang.

Jeg tok ruten via Gulskogen (en lite stopp på Tri-Sport...), derfra opp til Fjell videre rundt Klevjerhagen (eller heter det Klevjerhagan?) og rundt Sande. Møtte en kar i en slake bakken opp Skoger kirke, og tenkte at egentlig er det sabla deilig å kjøre den veien jeg gjør nå. Jeg hadde vel rundt 50km/t og tråkket helt greit, tipper han hadde 7-8km/t og tråkket ikke så greit. Den slake bakken opp mot Skogen kirke er lang..

Målet igjen var rolig langkjøring, men det blir aldri slik alene. Altfor morsomt å ligge i større fart enn det pulsklokka sier.

Flott utsikt fra Berger.
Skyfri himmel og godt over 25grader i sola denne dagen
Jeg tok igjen 2 stk like før Sande, og tenkte at nå kan vi jo være 3 som kan dra og ligge litt på hjul med hverandre. Men det er tydeligvis ikke alle som er like interessert i det. Det ble at gutta lå et stykke på hjul på meg, og hyggelig det altså, men plutselig tråkket de forbi i en nedoverbakke. Ok, tenkte jeg, nå vil kanskje en av dem ligge foran. Men neida, begge ville ligge foran, og begge hadde på en eller annen måte satt i gang en slags spurt mot Sande. Jeg prøvde å holde følge, men helt umulig.. Jeg hilse kort på gutta igjen ved jernbanebroa ved Sande, da hadde de brått stoppet. Jeg så dem aldri igjen.

Mer presise målinger kommer når jeg har fått synket klokka. Har på følelsen at det igjen gikk noe raskere fra Berger til Drammen, men ikke så raskt som på onsdag.

Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 76.02 km in 3h:00m:52s using Endomondo."

Lagt til noen bilder jeg tok på turen, så blir bloggen litt mer livlig.

onsdag 1. juni 2011

Temporitt med Jesper!

I dag var det egentlig vanlig onsdagstrening med jobben. Og normalt sykler vi en rolig tur rundt Hokksund, øver på å ligger i gruppe, rulle og alt dette tekniske greiene. Føle at landeveissykling ikke er en egoistsport, men lagidrett! I dag var det ikke slik!

Vi var bare 4 stk som møtte opp i dag, 3 stk på racer, og en på offroad. Han på offroad kan nesten ikke regnes med, han sykler fort uansett! Vi ble enig om turen rundt Sande og Svelvik, med retning utover gamle E18 mot Sande først. Gutta mente asfalten fra Svelvik til Drammen var bedre enn andre veien, så da ble det slik. Og det gikk ganske bra ut mot Sande, mye motvind, men det hjelper stort å ligge midt i gruppa. Men jeg merket allerede på vei utover at dette blir ikke noe sone 1-2 tur nei, her skal det kjøres, og det skal kjøres fort!

Jeg ble fristet til å tråkke på ekstra ned den siste bakken før Shell i Sande, og "vant" spurtprisen til Sande, men hva hjelper det når jeg brente sinnsykt med krutt for å klare akkurat det. For Jesper (en på jobben) har vært ute å syklet før.. Gutta tok meg raskt igjen (bare noen sek bak) som et tog fra NSB i god driv langs asfalten, da var det bare å bite tenna sammen og finne plassen sin i rekka og tråkke videre..

I bakkene opp til Berger havnet jeg sist, kanskje ikke så rart, de andre gutta hadde futt i beina som en blodtrimma sportsbil. De spurtet like greit opp alle bakken til Berger for å så trille ned igjen et stykke, møte meg og sykle opp igjen.

Etter å ha kommet meg noe etter litt roligere tempo opp bakkene var det full fart igjen. Fra gangbrua ved Berger og helt inn jobben ble snittfarten 35.3km/t! Og da bremset jeg kanskje gutta noe et stykke etter Svelvik.

Vel i morgen blir det nok ikke noe sykling, jeg skal restituere med å vaske muren på huset før den skal males i helgen! Jippi!

Turen finner dere på linken under: (Farta på Endomondo er basert på GPS'n i iPhone som gir noe lavere fart)
Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 61.70 km in 2h:08m:19s using Endomondo."

PS: Racer er noe av det beste jeg har handlet på lenge! Den gir stor sykkelglede fra første tråkk! Til dere som ikke har ligget på hjul i 45-50km/t... Det må bare oppleves! Helt rått!

mandag 30. mai 2011

Full gass rundt Vestfossen

Noen turer foregår i puls sone 1, andre ikke. I dag var ikke dagen for sone 1 for å si det sånn. Klokka viser ca 28 min i sone 5, mer eller mindre av turen i sone 4! Riktig trening, nja... Men moro, JA!

Jeg fikk en SMS litt over 17 i ettermiddag, "klar for å sykle ca 18...", og selv etter langtur i går på 83km kan man jo ikke si nei. Men jeg visste allerede da at dette definitivt ikke kom til å bli noe sone 1 tur... Av erfaring går det fortere når denne karen sender sykkel SMS.

Vi tråkket en ny runde (for meg) via Vestfossen for å få noen ekstra km i beina + noen ekstra bakker å kose med... Det er også mindre bilen på veien rundt Vestfossen, og det er ikke en ulempe det heller. Og for et fartskick på vei mot Mjøndalen, sykkelcomputeren viste en liten stund 60km/t og da tråkket jeg fortsatt! Og faktisk først! Nå skal det sies at han andre stilte opp med konas litt eldre offroad, og holdt fint følge alle de andre kilometerne på runden, men akkurat da var jeg raskest! Det var vel stort sett jeg som lå litt bak i bakker og sånt...

Jeg har bikket styre litt oppover siden i går, og det hjalp godt på stiv nakke og slitne håndflater. Om jeg tar bryet med å ta av styreteipen og flytte selve bremsen opp, det for tiden vise.

Ruta finner dere på linken under:

Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 40.79 km in 1h:41m:02s using Endomondo."

PS: Pulsklokka viser en snittfart på 26km/t og en distanse på 42.05km. Men nå måler den på hjulet og ikke via GPS lenger. Jeg velger å bruke de beste tallene for alt er verdt...

søndag 29. mai 2011

Super tur rundt Sande og Mjøndalen

Jeg klarte ikke å stå imot presset med tanken på Lillehammer - Oslo på offroaden, så på lørdag ble det kjøp av racer. Dere som kjenner meg vet jo at jeg har vært at og frem 1000 ganger siden det gikk opp for meg at Lillehammer - Oslo er 19 mil, og 19 mil på offroad, når 90% av av alle sykler på racer, det blir rått parti. Jeg har prøvd å holde følge med en gruppe på racer og kun meg på offroad, og det holdt i ca 30 min og 2 mil... Da er det 17 mil igjen på turen fra Lillehammer - Oslo...

Giant TCR 1
Etter litt ekstra ledig tid etter kurset i Oslo denne uken traff jeg en dyktig yngre kar på XXL i Oslo som gjorde at jeg klarte å bestemme meg. Jeg prøvde både Scott og Giant, har vært innom Trek og Tri-Sport på Gulskogen sikkert 100 ganger også, men det ble Giant.

Sykkelen er i størrelse small, og det har jeg funnet ut at passer meg tilnærmer perfekt. Det er nok noen små justeringer som må til på styre med hvordan gir/bremser skal så, men det ordner seg.

Det som kanskje er det beste at det med denne ikke gjør så vondt i rompa etter hver tur, og at jeg selv etter 8.3mil i dag hadde lyst til å fortsette å sykle!
Hele sykkelen inviterer til fart, ligge langs rolige landeveier i hastigheter bare offroaden kan drømme om.

Dagens tur
Igjen, det skulle ble en rolig tur rundt Sande, og selv om vi var to på turen ble det mye høyere puls enn forventet. Jeg skylder litt på motvind og iveren etter å sykle fort-fort på ny sykkel.

Vi prøvde oss på en liten mini-rulle fra Sande og inn mot Drammen (kjørte gamle E18 utover og Svelvikveien hjem), og det fungerte veldig greit. Vi lå ca 2 min i front, men det er mulig at vi burde ligge i ca 5 min, slik at han som ligger bak rekker å falle nok i puls til å kjenne litt på effektiv/hvile av å ligge bak.

Vi kjørte sammen rundt Sande, også dro jeg alene fra Rundtom og opp rundt Mjøndalen. Merket med en gang ulempen med å ligge alene... Og den vinden som hadde blåst oss litt i ryggen fra Svelvik til Drammen, den hadde funnet ut at nå vil jeg blåse ut på Svelvik igjen. Jeg møtte motvind fra Ypsilon til Ytterkollen for å si det sånn. Det ble ikke mye sone 1 til 2 da nei.

Fra Mjøndalen og hjem gikk det jo bedre, men ved Solberg Spinneri kom det to stk syklister på vei mot Drammen. En på offroad og en på hybrid. Han på hybriden kjørte ut først, og jeg tenkte, nå kan jeg ligge litt på hjul og spare krefter. Men jeg tror ikke at han veldig interessert i det, for maken til tempo denne karen satte opp. Det ble fort over 30km/t på flata etter dumpa ved Solberg Spinneri. Han på offroad lå på hjul bak meg, og det er jo helt greit. Litt moro å ikke bare ligge bakerst bestandig.... Han på hybriden skiftet plutselig over til fortauet en god stund man kan kjøre ut på hovedveien til Mjøndalen, og hold like god fart nedover. Men vi to på veien tok han litt igjen før Travbanen og tråkket på... Heldigvis var ikke det begynnelsen på turen for min del, for dette tempoet ble i meste laget.  Han hadde til og med kurv på styret...

Ruta finner dere på URL'en under.

Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 83.68 km in 4h:01m:23s using Endomondo."

tirsdag 17. mai 2011

Langturkjøring lørdag 14.mai

Langturkjøring med Atea på lørdager tror jeg rett og slett blir for tøft på offroad. Jeg kaster meg ikke uten videre ut på en ny sone 5 tur lørdag morgen kl. 08.00! Fant heller ut at det var bedre å følge mitt eget tempo, tilpasset den farta jeg oppnår på Scott'n uten at jeg havner i pulssone 5 i mange timer.

Lørdag var jeg faktisk ute av døra ca 08.45 og klar på sykkel ca 08.53. Dette er ikke normalt til meg å være, er jo normalt B menneske. Men for å få nok mil i beina og resten av kabalen til å gå opp, så ble det slik.

Turen gikk rundt Svelvik-Berger-Sande og Østbygdaveien til Drammen. Turen stoppet også brått foran Drammen bilutleie, kanskje litt merkelig, men jeg fant ut at det passet svært godt å svippe bortom Høydahl sport for å levere tilbake sete jeg hadde hatt på lån en uke. Jeg blir jo ikke klok på sittestilling på sykkelen, og synes fortsatt at det gjør vondt i rompa, selv etter 62 mil fra påske til nå... Det var veldig rart å få tilbake mitt vanlige sete, men nå gir det en sjanse igjen før jeg prøver noe nytt.

Når jeg ser på klokka ble det noe litt for mye sone 3 og 4, men det er ikke så lett når man sykler alene og må takle litt motvind fra Drammen og ut til Berger. Derfra vender man jo nesa mot Drammen igjen og får litt hjelp av vinden.

Det ligger mer og mer i lufta at på asfalt er det racer som gjelder. Jeg merker at så fort det kommer bakker mister offroaden raskt fart, og når jeg er litt sliten må jeg gire langt ned og enda lavere fart.. Og konklusjonen er også veldig klar, det å sykle i gruppe har svært god effekt.

Klar og hastigheter på linken under:
Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 67.74 km in 3h:05m:03s using Endomondo."

fredag 13. mai 2011

Hokksundrunden med jobben

Mottoet er "alle skal med!", men jeg vet sannelig ikke jeg...

Vi er veldig enig når vi ruller ut fra jobben ca 16.30 på onsdager, denne gangen skal vi prøve, virkelig prøve å sykle i gruppe, utnytte mindre luftmotstand, og alt skal foregå rolig.
Det holdt delvis til Hokksund, for i den siste motbakken før Esso i Hokksund, ja da skulle visst alle rekorder slåes!

Vi trenger å trene på å ligge på hjul, tett på hjul... Og det klarer vi ikke noe særlig når det blir konkurranse fra Ytterkollen til Drammen sentrum :-)

Jeg for snakke for meg selv, jeg hadde en kjempetur på onsdag, for første gang holdt jeg meg innenfor 70% puls rundt hele runden, selv med snittfart på 23.1km/t (målt på GPS).

Man sparer opptil 40% av kreftene ved å ligge på hjul, kontra det å ligge alene, eller i front... Så dersom vi alle ligger litt i front og drar, så vil vi til slutt kjøre enda fortere og allikevel klare en lenger distanse :-) De som ikke orker tanken på å dra gruppa kan jo bare ligge bak hele tiden... Funker det og! (Ref. tirsdagens ville tur med Drammen Sykkelklubb, jeg følte ikke akkurat for å ligge fremme sammen med Rune Høydahl og trekke feltet på 25 sprekinger).

Kart og tider finnes på linken under:
Endomondo Mountain biking Workout: "was out mountain biking 39.82 km in 1h:43m:30s using Endomondo."

Neste onsdag er vi på tur igjen.

tirsdag 10. mai 2011

Tirsdagstrening med Drammen Sykkelklubb - gøy så lenge det varte

Lysten til å sykle i følge har bare stedet utover våren, og etter annonse i Drammens Tidende i dag (eller i går) om sykkeltrening til Drammensrittet med Rune Høydahl, og at distansen var Drammen-Svelvik-Berger-Sande-Drammen, og at alle var velkomne tenkte jeg at dette må jo prøves!
Jeg viste det vel egentlig på forhånd, at det å holde følge med Drammen Sykkelklubb rundt Berger og Sande ville bli tøft.

Og det er bare en ting å si! Det er sjanseløst å holde følge med ca 20 stk veltrente på racer! Rett og slett rått parti.

Det gikk greit ut fra Drammen, men utover Svelvikveien gikk det fort, veldig fort. Sjekk grafen fra Endomondo så skjønner du hva jeg mener. 20km ble unnagjort på ca 35 min. Snittfart i det jeg trykke "Lap" på klokka ble 31.3km/t, og snittpuls på 171 (90%) sier vel sitt. Det holdt nesten til Svelvik, men da var det ikke mer krutt i beina mine....
Resten av turen ble solo, jeg snudde ved Berger og tok samme vei tilbake. Etter en rask beslutning via kartet på iPhone konkluderte den med ca 35km via Svelvikveien og ca 40km rundt Sande. Og fra Sande og hjem er det jo noen gode motbakker som jeg kjente at jeg ikke var veldig klar for!

I morgen er det sykling med jobben, da i litt roligere tempo!

Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 63.81 km in 2h:30m:26s using Endomondo."

søndag 8. mai 2011

Første langtur våren 2011

Etter litt frem og tilbake med å sykle med jobben eller finne på noe selv, endte jeg opp med å finne på noe selv søndag formiddag. Målet var langtur, minimum 8 mil, helst 10. Og helst ikke puls over 70% (glemt det!).
Målet på antall km ble nådd, turen i dag målte 92.53km, nesten distansen til Birken! Men det å holde meg under 70% puls, det er jo helt umulig! Pulsen spretter opp 80-85% bare det går litt unna på flata, eller det ved motvind. Og motvind ble det! Kanskje ikke fullt så mye som i fjor, men motvind mer eller mindre hele veien ut til Berger, og en del fra Sande opp mot Skoger kirke. Fra Skoger kirke og hjem var det greit, mindre vind i innlandet.

Jeg er veldig fornøyd med ruta rundt Berger, det er lite trafikk på søndager, og selv om det er asfalt hele veien er det nok av bakker å bryne seg på fra Sande mot Konnerud. Bakkene fra Konnerud til Hagatjern kan også gi deg høy puls, sett at det fortsatt er mye krutt igjen i beina.

Snittfart i dag ble 19.2km/t, inkl en teknisk stopp for justere sete (jeg har fått låne et annet sete fra Høydahl Sport, for å se om jeg klarer å sitte lenger på sete nå), og 2 stopp for å etterfylle vann!

Jeg håper vi klarer å bli flinkere til å samkjøre langturer utover våren/sommeren, det er jo så mye hyggeligere å sykle sammen, samt at snittfarten blir raskt litt høyere når man veksle på å ligge foran.

Endomondo Cycling Workout: "92.53 km in 4h:48m:15s using polar GPS."

fredag 6. mai 2011

Nok en runde rundt Hokksund

Ny frisk rundt Hokksund torsdag ettermiddag. Det gjelder jo å få maks antall mil i beina før Lillehammer Oslo, så en hver anledning benyttes til å sykle.

Nok en gang, det skulle bli en tur med maks 70% puls av maks... Ikke lett det altså, det er jo så fort gjort å bli engasjert med fart på sykkel. Der antall km/t på klokka blir det som det måles på kontra hvor pulsen ligger.

Det gikk veldig bra opp til Hokksund, noen pulstopper i bakkene, men generelt innenfor 70%. Men med motvind fra Ytterkollen og nedover mot Gulskogen ble det mer et temporitt der Jon & jeg byttet på å ligge foran. Full "pedal" opp bakken ved Ytterkollen med en makspuls på 187! Veldig deilig med en utblåsning opp bakken ved Ytterkollen, rart å si det egentlig, men den bakken har på en måte blitt favorittbakken.

Endomondo Mountain biking Workout: "ute på sykkel 33.72 km in 1h:27m:19s via Endomondo."
Ny tur blir lørdag morgen, enten med Atea (jobben) rundt ved Asker og omegn, eller mer Cisco rundt Tyrifjorden.

onsdag 4. mai 2011

Rolig runde rundt Hokksund med jobben

Det skulle være en helt rolig tur for oppkjøring til Lillehammer - Oslo, ligge i sone 1 til 2 (Polar Sport sone 2-3 har jeg nå lært).  Men det er alltid noen som drar opp tempo når det er mange som ikke er vant til å sykle som et lag. Og med 2 stk på racer (5 på offrod og 1 på hybrid) ble også farten og pulsen noe for høy for å kunne klassifisere turen som rolig.

Min snittpuls ble 146, eller 76% av makspuls, noe jeg er godt fornøyd med. Utfordringen min på slike turer er fortsatt det å kunne sitte på sete i lange perioder uten å lette på rompa, arg! At jeg aldri skal finne supersete eller supersittestilling på sykkel, slik at det bare er å tråkke i vei uten å hele tiden bli minnet på at jeg ikke sitter på en stol, men på et lite og hardt sykkesete!

Dere kan se runden ved å klikke på linken under:
Endomondo Cycling Workout: "sykkel : 40.02 km in 1h:45m:40s via Polar GPS"

Tips vedr renhold av Camelbak pose

Etter å ha funnet frem sekken fra Birken kikker jeg oppi drikkeposen fra Camelbak... Og hva har jeg glemt, jo rengjøre og skylle den godt etter noen runder med sportsdrikk... Arg! Mange av dere har sikkert knallgode rutiner på dette, men her har det skjedd en glipp hos meg!

Poenget med innlegget har egentlig mest med pris å gjøre. For alt dette ekstrautstyret til Camelbak koster penger.

Prisen på XXL for komplett rensesett, 298,-
Prisen på samme sett fra Chainreactioncycles.com kommer på ca 180,- inkl. frakt. Og siden dette er under 200,- grensen for innførsel til Norge er det også mva. fritt.

Ulempen er å vente en ukes tid, men det kan jeg fint leve med.

mandag 2. mai 2011

Slitsom mandagstur! Ikke alle sykkelturer er like enkle..

Etter en helg med dugnad for Vera hele lørdagen, og alene med ungene hele søndagen forsvant alle håp om noen langtur for å si det sånn. Og da måtte jeg ut en tur i kveld.

Tanken var å sykle anleggsveien over E134 feil vei, (dvs. mot Mjøndalen) for å få mest mulig bakker, og prøve litt intervall mot Mjøndalen. Men etter å ha startet med friskt mot opp Konnerudbakken var pulsen langt over det den skulle være, og all piffen i beina borte. Arg. Kroppen var rett og slett daff, den ville liksom ikke respondere.. Enda mer arg! Mistanken faller på litt for mye middag rett før trening, synes nemlig jeg smaker grillet kyllingfile ennå!

Mistet GPS'en til Polar klokka etter et lite fall ved overgang til asfalt like før Ytterkollen. Fant den jo igjen, men da hadde jo klokka mistet forbindelsen til GPS'en, trackingen og antall km og hele den pakka... Arg.

Resten av runden gikk over Ytterkollen, ned gjennom Mjøndalen sentrum, grusen ved elva og over elva ved den nye Mjøndalsbrua og rett hjem. Planen var Hokksund etter noen gode drag over E134, men det for bli en annen dag..

Så konklusjonen i dag er at ikke alle sykkelturer er like morsomme eller enkle!

Dere kan se ruta ved med å klikke på linken under:
Endomondo Mountain biking Workout: "totalt kjørt 25.86 km 1t:23m:04s via Endomondo."

onsdag 27. april 2011

Hokksundrunden med Endomondo

Etter en del snakk om Endomondo i går kveld måtte jo dette prøves.
Klikk på linken, og du skal få opp fart og distanser og hele pakka.

Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 37.06 km in 1h:45m:43s using Endomondo."

Det er nesten ikke nødvendig med pulsklokke lenger, ikke lenger før jeg har internet integrert i styre...

fredag 8. april 2011

Første skikkelige Hokksund runde våren 2011

Jeg la ut i går ettermiddag m kurs mot Hokksund i en sinsyk motvind.
Måtte ned på midterste tannhjulet foran nesten hele veien til Hokksund, aldri opplevd så mye motvind før.

Men hjemveien ble jo en høydare m over 40km/t forbi gamle Mjøndalsbrua.

Sykkelsesongen er definivt i gang folkens, bare å børste støv av den greia med TO (2) hjul i garasjen.

Nå kan vi sykle mer eller mindre non-stop frem til oktober.

Jeg legger ved en link til Endomondo her også, lettere å forklare hvor turen går da.
Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 33.82 km in 1h:21m:10s using Endomondo."

mandag 28. februar 2011

Utfordringen 2011 - Lillehammer -> Oslo!

Jeg har meldt meg på utfordringen 2011, Lillehammer -> Oslo på sykkel!!

Med Atea som ny arbeidsgiver er det mange nye morsomme utfordringer på treningsfronten. Og en av dem er Lillehammer Oslo på sykkel.

Turen er 25. Juni 2011, altså ganske tidlig på sesongen...

Distansen er 190km, altså mer enn dobbelt så langt som Birken.. (Men det er asfalt hele veien, og det hjelper jo litt...)

Kona gikk jo helt bananas når jeg nevnte ordet landeveissykkel, så inntil videre er planen 18 mil på offroad...
Det finnes jo mange gode dekk som ruller bedre enn knaster...