mandag 13. juni 2011

Langtur til Åsgårdstrand via Eikern og Sande

Første turen på nesten 10 mil på Giant'n. Pulsklokka viser 98.6km, GPS'en viser 94.82km på runden. Hvem jeg skal tro på er jeg litt usikker på, men tidligere har jo GPS'en visst litt for lite fordi den ikke klarte all høydeforskjellen.

Det var jo knalldag i går, fint vær, nesten skyfri himmel. Vera & ungene dro ned til Åsgårdstrand med bil, og jeg skulle få langtur på sykkel med å sykle ned og kjøre bil med alle sammen hjem igjen.

Turen startet jo supert med medvind opp til Hokksund, men det ante meg jo hva jeg hadde i vente. For i det jeg snudde ved Hokksund og vendte nesa mot sør og Eidsvoss/Sande kom jo motvinden. Og den hadde jeg mer eller mindre midt imot hele veiene til Åsgårdstrand! Arg. Og ikke fant jeg en eneste rygg å ligge på hjul på heller. Jeg tok igjen en kar like før bakkene ved Hanekleiva, men han likte nok ikke at jeg syklet fra han i første motbakke, og tok meg igjen så det sang i den neste. Her var det ikke snakk om å samarbeide for å komme raskest mulig frem. Han pushet opp bakkene i raskt tempo, og jeg hadde ikke sjanse til å følge hans tempo, men han dro høyre inn Ravnåsveien, og borte blei han. Like greit egentlig, kunne jo da prøve å roe ned pulsen litt.

Nesten på toppen av Hanekleiva før nedoverbakkene mot Sande ble jeg regelrett flisen av tre sprekinger fra Asker CK (sykkelklubb). Da lå jeg på første gir og pustet og peste, mens de gutta lå på største klinga foran, og ikke helt øverst bak heller.... Ikke klarte jeg å holde følge ned bakkene mot Sande, klokka viste langt over 50km/t... Noen eier ikke frykt... Nede i Sande sentrum kom resten av sykkellaget til Asker CK, jeg holdt følge med dem noen hundre meter før de svingte til venstre og innover mot Oslo igjen.

Det ble en kort pause på den gamle Texaco'n i Sande for litt mat og påfyll av vann.. Før det bar videre i motvinden på gamle E18 mot Holmestrand og Horten. Jeg syklet jo ikke ned til Horten, med over Hjelland og videre over Nykirke før jeg kom ut ved Borre. Nytt stopp på Esso ved Borre Familiecamping, trengte igjen sårt noe påfyll av næring og veske. Ekte Cola gjør nytten når du er litt nede for telling kan du si, følte meg straks bedre etter nesten en 0.5l Cola og en bolle...

Vel fremme i Åsgårdstrand ble det en god dusj og avslapning i sola...
Helt til Vera spurte om jeg kunne plukke opp en tallerken som hadde blåst ned.. Og der snatt'n, krampe i venstre lår! Fy Æ!ø?åØ!?!? å vondt det gjør! Fikk veldig raske vidder tilbake til Kongerittet i fjor, der jeg nok hadde tatt ut alt og kanskje drukket litt for lite.
Jeg måtte rett og slett gå meg en lang tur å løse opp, og jeg kjenner det murrer litt i låret ennå dersom jeg sitter for lenge stille.. Håper det blir borte til 25. juni.


Kart og tracking finnes på URL'n under.

Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 94.82 km in 4h:24m:40s using Endomondo."
PS: Jeg ble jo selvsagt solbrent i går... Skjønte jo ikke at det hadde vært veldig lurt å smøre seg før en hel dag i sola...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar