søndag 29. mai 2011

Super tur rundt Sande og Mjøndalen

Jeg klarte ikke å stå imot presset med tanken på Lillehammer - Oslo på offroaden, så på lørdag ble det kjøp av racer. Dere som kjenner meg vet jo at jeg har vært at og frem 1000 ganger siden det gikk opp for meg at Lillehammer - Oslo er 19 mil, og 19 mil på offroad, når 90% av av alle sykler på racer, det blir rått parti. Jeg har prøvd å holde følge med en gruppe på racer og kun meg på offroad, og det holdt i ca 30 min og 2 mil... Da er det 17 mil igjen på turen fra Lillehammer - Oslo...

Giant TCR 1
Etter litt ekstra ledig tid etter kurset i Oslo denne uken traff jeg en dyktig yngre kar på XXL i Oslo som gjorde at jeg klarte å bestemme meg. Jeg prøvde både Scott og Giant, har vært innom Trek og Tri-Sport på Gulskogen sikkert 100 ganger også, men det ble Giant.

Sykkelen er i størrelse small, og det har jeg funnet ut at passer meg tilnærmer perfekt. Det er nok noen små justeringer som må til på styre med hvordan gir/bremser skal så, men det ordner seg.

Det som kanskje er det beste at det med denne ikke gjør så vondt i rompa etter hver tur, og at jeg selv etter 8.3mil i dag hadde lyst til å fortsette å sykle!
Hele sykkelen inviterer til fart, ligge langs rolige landeveier i hastigheter bare offroaden kan drømme om.

Dagens tur
Igjen, det skulle ble en rolig tur rundt Sande, og selv om vi var to på turen ble det mye høyere puls enn forventet. Jeg skylder litt på motvind og iveren etter å sykle fort-fort på ny sykkel.

Vi prøvde oss på en liten mini-rulle fra Sande og inn mot Drammen (kjørte gamle E18 utover og Svelvikveien hjem), og det fungerte veldig greit. Vi lå ca 2 min i front, men det er mulig at vi burde ligge i ca 5 min, slik at han som ligger bak rekker å falle nok i puls til å kjenne litt på effektiv/hvile av å ligge bak.

Vi kjørte sammen rundt Sande, også dro jeg alene fra Rundtom og opp rundt Mjøndalen. Merket med en gang ulempen med å ligge alene... Og den vinden som hadde blåst oss litt i ryggen fra Svelvik til Drammen, den hadde funnet ut at nå vil jeg blåse ut på Svelvik igjen. Jeg møtte motvind fra Ypsilon til Ytterkollen for å si det sånn. Det ble ikke mye sone 1 til 2 da nei.

Fra Mjøndalen og hjem gikk det jo bedre, men ved Solberg Spinneri kom det to stk syklister på vei mot Drammen. En på offroad og en på hybrid. Han på hybriden kjørte ut først, og jeg tenkte, nå kan jeg ligge litt på hjul og spare krefter. Men jeg tror ikke at han veldig interessert i det, for maken til tempo denne karen satte opp. Det ble fort over 30km/t på flata etter dumpa ved Solberg Spinneri. Han på offroad lå på hjul bak meg, og det er jo helt greit. Litt moro å ikke bare ligge bakerst bestandig.... Han på hybriden skiftet plutselig over til fortauet en god stund man kan kjøre ut på hovedveien til Mjøndalen, og hold like god fart nedover. Men vi to på veien tok han litt igjen før Travbanen og tråkket på... Heldigvis var ikke det begynnelsen på turen for min del, for dette tempoet ble i meste laget.  Han hadde til og med kurv på styret...

Ruta finner dere på URL'en under.

Endomondo Cycling Workout: "was out cycling 83.68 km in 4h:01m:23s using Endomondo."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar