tirsdag 20. november 2012

Til Tverken i tåka - hard økt på sykkel med Bernt-Ole

Trening på offroadsykkel 20.nov 2012
Det veksler fra skyfri himmel og ski, til tåke, lett regn og sykkel. Men sånn er det jo blitt, må bare innfinne seg med det.

Tykk tåke på Tverken.
Skiltet er lyst opp av 3 sterke lykter
I kveld falt valget på å sykle på asfalt til krysset der Spiralen begynner, også ta fatt på løypa der Hauer'n kom ned i gamle dager. Planen var å varme opp rolig ned til Spiralen på asfalt, men som vanlig ble det litt tidspress og høy puls fra start. Det ble en kort stopp i krysset ved Spiralen slik at jeg fikk igjen pusten før vi startet på første bakken. Og den er bratt! Veldig bratt! Men jeg kom opp, mulig styrketreningen på fysio'n hjelper?

Turveien til går via Underlia og opp til Stiboltkrysset. Det er nesten ingen pauser, men allikevel noe bedre enn å sykle opp Aron. De få strekkene med flatt gjør det er mulig å sykle hele veien opp. Jeg måtte av sykkelen en gang før Landfalltjern, det var på toppen av gressbakken ved Sturlahuset. Vått gress sugde bare alle kreftene ut av beina, gikk noen meter og ble våt på beina med en gang, nå hjalt det bare å komme seg opp på sykkelen så fort som mulig for å holde seg tørr.

Det ble en velfortjent pause ved Stiboltkrysset, merket godt alle bakkene i beina, og vi var jo ikke på toppen ennå. Den bratte bakken opp til Landfalltjern endte i sone 5 som vanlig, men ingen pause på toppen i dag, fortsatte rett inn i tåka mot Landfallhytta. Jeg tror ikke jeg har syklet i så tett tåke noen gang.

Bakken opp til Landfallhytta ble rett og slett for bratt, og jeg måte gå noen få meter, skylder på gresset ved Sturlahuset.., eller har ikke Nakamuraen lette nok gir? Kan det være dekkene som er tunge og triller dårlig i bratte bakker? Hm.. Ved Landfallhytta var tåka så tykk at jeg så kanskje 10meter foran sykkelen. Jeg måtte sette lykta på fullt allerede her, pleier normalt å kjøre på halv styrke til vi drar nedover. Og det ble skikkelig effekt når Bernt-Ole ga jernet og midlertidig forsvant i tåka. Det hjelper veldig å ha en foran i tåke ala grøt.

Vi droppet forsøket på skikkelig singletrack sti etter Ballklubbhytta, det endte jo nesten med at vi syklet rett på den, så greit å følge grusen i kveld.

Rolig tur ned fra Tverken, med sikt på 5-10 meter blir det umulig å kjøre i 40-50km/t. Nakamuraen har heller ikke dempegaffel til slike hastigheter, den gir nesten ikke demping, bare litt sprett.

Vi syklet akkurat samme veien hjem, Bernt-Ole forsvant etterhvert på sin 29". Kragebeinsbruddet sitter forsatt i, og jeg merker at jeg er en del mer reservert pga. det. Dempegaffelen på Nakamuraen er nesten som to springfjærer å betrakte, det hoppe og spretter som bare det nedover. Like greit å ta det med ro :-)

I alt en veldig bra økt, jeg ble støl i nesten to dager :-) Lenge siden så mange bakker. Jeg legger med bilde fra Google Earth, mye rød sone denne gangen, selv om GPS grafen skygger over alt det røde oppover... Det er mer eller mindre rød sone fra den gule markeringen.

Jeg legger med en link til PolarPersonalTrainer også, lettere å se puls og fart der.
Til Tverken i tåka 20.11.2012 6:58 PM

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 23.71 km in 1h:44m:55s using Endomondo.

torsdag 15. november 2012

Høypuls Spiralen - Tverken på sykkel

Trening på sykkel 15. nov 2012.
Det er fortsatt ikke kommet snø i Drammen, så jeg prøver å sykle så mye som mulig. For min del synes jeg det gir et bedre treningsutbytte enn løping/gåing og rulleski. Selv om sistnevnte er nok bedre å kjøre på med nå, like før snøen kanskje kommer.

I kveld var det endelig opphold. Jeg må bare innrømme at jeg hadde planer om samme turen i går kveld, men snudde rett utenfor døra pga. regn. Motivasjonen falt som en murstein i det jeg fant kjente regnet i går kveld. Men nok om det, i kveld ble det tur.

Gradestokken viste ca 1-2 grader ved 20.00 tiden i kveld, og jeg besluttet at noen flere turer på asfalt i område +-0 grader uten piggdekk, det blir det ikke. Kastet sykkelen (Nakamuraen) på taken av bilen kjørte ned til Spiralen. Derfra er det grus hele veien til Tverken.

Det var kun 1 bil på parkeringen ca 20.30, følte meg litt alene kan du jo trygt si! Jeg la ut på den vanlige runden rundt åsen på Spiralen før grusveien tar en naturlig retning mot Landfalltjern. Jeg møtte faktisk noen få turgåere, hyggelig å se at det er noen flere enn meg ute så sent. Og merkelig nok, så møtte jeg en kar med hodelykt på parkeringen på Landfalltjern også. Men derfra til Tverken ble jeg alene.

Dette ble en tur i sone 4 og 5 hele veien. Klokka surret litt i starten, det ser et øyeblikk ut som jeg er i kjempeform fordi klokka viser 65 i puls i en nedoverbakke ca 13-14 min etter start. Det kan bare ikke være riktig, jeg hadde ikke følelse av 65 slag pr. min akkurat. Resten av turen viser nok klokka riktig puls, mer eller mindre sone 4 hele veien opp.

Jeg hadde med Canon'en i sekken i kveld, tenkte at det må vel være mulig å ta et par nattbilder på Tverken, enten med det lyset som lyser fra Tverken eller med hjelp av sykkellyset. Det kan vi nok si ble noen dårlige bilder. Likte meg heller ikke så godt mutters alene oppe i mørket der.

Turen ned ble som vanlig en opptur, og enda mer moro med 2 kraftige LED lamper på sykkelen. Den ene gamle på 900 lumen og den nye på 1600 lumen. Jeg satt like greit begge på to full guffe og tråkket i vei. Det blir nesten som fjernlyset på en bil. Den nye lykta lyser mye bredere, men den gamle har en lyskjegle som kan minne litt mer om fjernlyset på en bil. Samme ble disse to helt nydelig. Jeg skal prøve å ta bilde av oppsettet før snøen kommer.

Ukjent temperatur på Tverken, men vanndammene var frosset til is, så kanskje 0 eller -1. Jeg glemte å sjekke.
Drammen by night. Fra Spiralen.

Spiralen - Tverken 15.11.2012 20:31

Påmeldt Birkebeinerrittet 2013

Nå gjelder bare å holde seg på sykkelen i 2013! Hjelper sikkert med litt trening også.

mandag 5. november 2012

Frisk sykkeløkt Åssiden-Nøste-Årkivsla-Tverken

Trening på sykkel 05.nov 2012.
Endelig opphold, og mulighet for en litt lenger treningsøkt. Bernt-Ole var klar, og da ble det sykkel. I kveld var det rett og slett frisk. Så med lang vintersykkelbukse, superundertøy, ulltrøye og Atea sykkeljakke var jeg klar. Må ikke glemme lue under hjelmen og lange hansker. Merker det allerede på vei ned til Kiwi, fytti det er lenge siden jeg har syklet i så kaldt vær.

Jeg får fort varmen på vei til Bernt-Ole. Velger øvre vei, og det gir meg bakker allerede opp Hans-Hansensvei og mer bakker opp bak Bragernes Kirke. Så ved ankomst Bernt-Ole er jeg god og varm.

Kursen går på asfalt mot Årkvisla. Jeg klarer ikke helt å forklare hvilke veier vi tar, men dere kan jo ser kartet via Endomondo. GPS'en til Polar tar kvelden etter få km, arg. Synes det er mer morsomt å se turen via PolarPersonaltrainer, men så er det noen ganger. Vi sykler en slags dalsøkk opp mot Årkvisla, og etter en liten stund er det slutt på både asfalt og gatelys. Ny sykkellykt fungerer utmerket, og vi tråkker i vei.

Videre inn på grusvei forbi parkeringen på Årkvisla og inn i skogen. Jeg kjenner meg ikke igjen, men det gjør heldigvis Bernt-Ole, han svinger plutselig til venstre, og etter en litt seig bakke er vi på kjente trakter opp mot grusen fra Spiralen til Tverken. Den tunge bratte bakken opp mot Landfalltjern går faktisk lettere enn forventet i dag, men det kan jo være vi tok det mer med ro enn tidligere år..., må nesten sammenlikne.

Merker at nå begynner det å bli kaldt, blankt lag på asfalten mot parkeringen på Landfalltjern, holder meg der det finnes grus. Har smakt på asfalt tidligere i høst, har ikke lyst å smake igjen.

Bernt-Ole ligger foran opp mot Tverken, og jeg henger på så godt som mulig. Tenker for meg selv at 29" triller lettere og han hans Scott Scale også veier mindre og girer bedre... Mer power i beina har selvsagt mye å si, men la oss glemme det litt og legg mest skyld på Nakamuraen til Vera.

Vi måler ca -4 på Tverken.

Jeg prøver å ta en slurk vann, flaska er frossen og må skru av lokket. På tide å finne frem skia og vinterisolert Camelbak. Turen ned fra Tverken blir kald... Ny lykt lyser upåklagelig, men merker at jeg er litt reservert med tanke på isen på vannpyttene.

Jeg tar Blåstein og Bernt-Ole forsetter ned mot Spiralen. Blåstein er blitt en blanding av søle, stein og frost... Ikke moro, hvorfor låner jeg ikke Scott Spark 29" i dag også?? Det hadde vært helt konge i dag.

På toppen av Kastanjesletta ser jeg at asfalten er noe blank og tar det helt rolig ned til flata. Rett og slett dritkaldt.. Hjemme fikk spylt av sykkelen, vannslangen frosset!

Ble dette siste sykkeltur i år? På tide å finne frem skia.

Oppdatering 23:50, dersom noen var i tvil, så var dette en kjempetur på alle måter. Mye bakker, mye høy puls, og ikke minst alltid veldig moro m lykt fra Tverken og ned. Godt og godt en kjempeøkt!,

Se tracking på linken under.
Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 27.61 km in 2h:05m:26s using Endomondo.

onsdag 17. oktober 2012

Testrunde med Scott Spark 910 - 29" fulldempa

Trening på sykkel 17. okt 2012.
Etter prøverunden hos Bjørn Myhre forrige torsdag har jeg tenkt frem og tilbake på dette med fulldempa sykkel eller ei. Det var jo sykt moro å kjøre nedover og bortover på sti, men hvordan ville det være på en mer reel treningstur. Tilfeldigvis tok jeg en telefon til BM og spurte om de hadde sykkelen ennå, og jepp, det hadde de. De fleste planer for onsdagen ble snudd til på hodet og det ble duket for årets første stitur med lykt.

Turen startet med problemer med batteripakke og kobling mot lykta... Ikke noe spesielt godt tegn, og uten lykt var jeg sjanseløs. Heldigvis hadde jeg en batteripakke ekstra, og etter litt frem og tilbake var vi på vei mot Aron.

Det var veldig vått i Aron, og glatte steiner innover mot Tverken. Uvant med 29" og lykt for første gang. Veldig tungt opp Aron i kveld, jeg måtte gå flere steder en vanlig. Spark 910 har kun 20 gir som seg hør og bør om dagen. Første gir er rett og slett ikke så lett som første gir på Scale'n med 3-delt krank.

Alt ble bedre når vi ankom toppen av Aron og veldig bra grep med fulldempa når jeg fikk igjen pulsen og kunne tråkke på litt mot Tverken.

Jeg koste meg virkelig innover mot Tverken, der er det småkupert, litt stein, gjørme (i kveld), ellers en normal tur sti.  Jeg hadde rett og slett en mer behagelig ferd enn på 26" HT... Men, jeg har ikke følelsen av mer kontroll over sykkelen. Heller motsatt. Jeg ble litt mer reservert enn jeg normalt er på 26". Jeg skal legge litt på hylla for glatt føre og første kveld med lykt. Samt at demo-sykkelen har SPD pedaler mens jeg er vant til Eggbeater. Skoa sitter bedre fast på SPD.

Jeg tror det eneste stedet jeg virkelig følte at dette gikk kjappere og kanskje tryggere enn før var på grusen ned fra Tverken. Der var det virkelig lett å få god steam, bare gi beng i alle hindringer og tråkke på.

Ned Blåstein var det mye søle og glatt, så der gikk det smått. Jeg har nok kjørt raskere ned de bakkene på min gamle Scott Scale 20. Ble mer sliten i håndbakkene enn jeg har forventet.

Men nå kommer det som jeg kanskje synes ble veldig rart.. På asfalten på vei hjem, med full lås på demperne, det synes jeg gikk merbart lettere enn med tidligere 26". Kunne bare ligge på storskiva og tråkke i vei. Jeg fikk litt av den samme følelsen som på racer....

Konklusjon på Scott Spark 910 for meg... Scott Scale 910 i størrelse Small er bestilt og kommer til våren!

Nå er det bare å glede seg.. Scale 910 tror jeg blir helt rått, i riktig størrelse, Shimano XT bremser som er helt rå... Shimano XT 20 gir blir en litt tyngre tilvenning, men må jo bare trene mer..

Fortsatt muligheter for gode turer i høst, på Veras Nakamura.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 13.24 km in 1h:52m:12s using Endomondo.

lørdag 13. oktober 2012

Tur fra Nerdammen til Tverken med Bernt-Ole

Trening på sykkel 13.okt 2012.
Ikke akkurat en dedikert treningstur, men det å sykle sti må jo være god trening? Så lenge du klarer å sykle er pulsen høy! Og det uten at du kjenner det selv, veldig kjekt.

Vi startet bortover 800m, greit å varme opp den veien. Det er verre å begynne med opp Aron. Været var ikke helt det store i dag, men det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær osv, så Bernt-Ole og jeg la ut på tur 12.50. Etter 800meteren er det opp til Nerdammen. Og her merker jeg at det er forskjell på sykkel med karbonramme og Veras Nakamura. Den er rett og slett tung å dra oppover bakkene. Bernt-Ole koste seg rolig på siden med sin lette 29". Jeg hadde vel ikke under 88% puls fra vi startet på grusveien etter 800m til vi nådde Nerdammen.

Det ble en kort stopp på Nerdammen, jeg var jo helt ukjørt og trengte 2 min pause. Tid for et par bilder av gutta.

Etter kort fotografering bar det inn på virkelig sti. Nakamuraen fikk virkelig kjørt seg gjennom myr, over stokk og stein. Merket godt at dekkene til Vera aldri har vært skiftet, for de gled godt unna på stein og røtter. Vurderer seriøst et par nye dekk, de kan sikkert Ola bruke til neste år allikevel, så det er ikke helt bortkastede penger.

Det er rett og slett en kjempeflott stitur fra Nerdammen til Tverken. Du kan sykle store deler av turen, men litt gåing må beregnes i det man nærmer seg Tverken. Det er også en litt større myr som må forseres, Bernt-Ole skled "lett" over denne med store hjul og godt volum, mens jeg sank akkurat nok nedi myra at jeg måtte stoppe opp og løpe med sykkelen. Myrvann i oktober er kaldt! Takk til ullsokker som gjør at varmen kommer raskt tilbake.

Bremser... V-bremser duger ikke i søla. Det tok ikke mange mange nedoverbakkene før jeg hadde mer eller mindre null bremseeffekt. Pipelyden fra skivene til Bernt-Ole er en påminnelse på at det må komme noe godt til våren.
En kort stopp et stykke inn på turen mot Tverken.
Jeg ikke helt sikker på hvor bilde er tatt, men dette er
et veldig fint vann.

Vi skilte lag like ved Tverken, Bernt-Ole tok veien over Spiralen hjem, mens jeg skulle prøve meg ned Aron. Det er ikke bra med Nakamura og dårlige bremser. Jeg måtte stoppe et stykker overfor topphuset til heisen og igjen prøve å justere bremsene, kunne jo ikke prøve meg ned Aron uten noen bremser. Igjen hadde wiren til bakbremsen hengt seg opp, og det som for få timer siden var en bakbrems som tilsynelatende fungerte, var nå en bakbrems som bare hang seg opp. Fikk fikset det 70% og satt utfor Aron. Endte med å trille ned det bratteste av Aron. V-bremser duger ikke i søla!!!

Jeg synes også sykkelen spratt mer en normalt på den siste delen av turen, og det var jo ikke så rart, for ved sjekk av demperen når jeg kom hjem... Den rikker seg ikke en eneste cm... Hm... Kan virkelig turen ha tatt demperen av dage? Så nå blir det igjen litt mekking, av både dempegaffel og bremser :-)

Håper på flere turen før snøen kommer... Og neste år, 29"... sier ikke mer.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 15.29 km in 2h:30m:28s using Endomondo.

torsdag 11. oktober 2012

29" helt rått

I kveld var det Scott og HardRocx prøve ettermiddag hos Bjørn Myhre. Prøvingen var lagt til Årbogen, helt perfekt for å teste neste års godsaker.

29" "Here I come". Helt rått!!
Jeg startet med å prøve noe jeg ikke burde ha prøvd, fordi jeg forelsket meg etter ca 10-20 sek. Scott Spark 910 - fulldempa 29" rittmaskin! Den var riktignok i størrelse Medium, men faktisk satt jeg veldig godt. Vil nok sitte enda bedre på Small, ingen tvil om akkurat det. Men over til prøveturen. 29" og fulldempa i lett terreng, helt sykt hvor fort du kan kjøre på sti, uten å føle deg utrygg. Det er bare å tråkke til, tråkke til, tråkke til. Shimano XT bremser = YES. Helt syk bremsekraft.

Jeg har også prøvd HardRocx Circo Volante SL til en altfor dyr penge, men den fant jeg fort ut at jeg ikke skal ha, og dermed sparte jeg jo de penga! Det er egentlig en kjempeheftig sykkel med XTR gir og bremser, men med smalt styre og veldig langt overrør passer ikke den meg.

Scott Scale RC 29... Respons som en racersykkel, bare at det er 29" offroad. Det å stå i ramma her på grusvei, YES. Veldig god i oppoverbakker også (skulle egentlig bare mangle med en vekt ned om 9kg), SRAM XX girer smooth og raskt. Mulig det var XTR bremser på denne, husker ikke helt. Scale gir en helt annen komfort i skogen enn HardRocx, uten tvil. Sluker små ujevnheter på lett sti og grus på en fin måte. Men hardtail er og blir hardtail, ikke mulig å kjøre så fort på smal sti som med Spark 910. Hm.. tenke tenke.. Skal jeg kjøpe sykkel for den ene gangen i året som det virkelig gjelder å ha en lett hardtail (les Birken), eller skal jeg kjøpe en sykkel jeg kan komme hjem med et stort glis etter hver tur i skogen??? Dette blir noe å gruble på.

Scott Genius 730. YES, YES, YES. Gutta mente jeg kom tilbake med dagens største smil, mulig det stemmer. Her snakker vi ny hjulstandard på 27.5" (650b), 150mm vandring på demper foran. Selvsagt fulldempa. Dette er en litt tyngre stisykkel som definitivt ikke egner seg for Birken eller å konkurrere med gutta opp til Tverken på høsten, men rett og slett lek å moro der du kanskje må gå av hardtailen. Rett og slett dritmoro. Jeg har ikke prøvd slik type sykkel før, men det ga en veldig mersmak og lyst-på faktor. Men igjen, da sprekker budsjettet helt i det blå.

Det er lenge siden jeg har en slik opptur på sykkel som i kveld. Fulldempa har rett og slett fått en stjerne i boka mi, og alle budsjetter må vris og vendes før en beslutning taes!

Jammen godt at snøen kommer snart (håper jeg), så får jeg litt annet å tenke på. (les, ski, staver, smøring, glider, børster, pulver, Birken+++)

God kveld

søndag 7. oktober 2012

Oppsummering høstferien 2012

Med kun EGDE på mobilen har det blitt så som så med oppdatering på bloggen siste uken. Her kommer et lite resymé av trening og sykling i høstferien.

Høstferien har først og fremst (med tanke på trening) blitt viet til stisykling på Blefjell. Nakamuraen til Vera har skikkelig fått kjørt seg, egentlig er det rart at de hjula fortsatt er rette..

Det begynte søndag 30. sept...

Litt utpå ettermiddagen med Storli-Rendledammen og videre innover i fjellet. Jeg trodde det skulle være enkelt å sykle på de nye plankene som er lagt ut over alle myrene, men de er akkurat litt for smale til å sykle på. Det blir rett og slett mye balansekunst. Nå har jeg fått høre i etterkant at det er meningen.. Jaja, får vel ta hensyn til at de fleste går på beina i fjellet.  Men igjen, veldig moro å sykle der "ingen" andre sykler. Hørte jeg fulldempa?

Neste dag, altså mandag 1. okt bar det innover i fjellet igjen.

Vi hadde gjort litt forfallende arbeid på campingplassen og i det solen tittet frem fikk jeg med meg Ola og en kompis på stitur. Det ble noen kjedelige km på grusvei før Ola våkna til liv og brått ikke var sliten mer. Mye trilling av sykkel den første stunden før du kommer frem til den litt brede stien fra Blestølen til Sportskapellet. Men på denne stien er det helt supert å sykle. Gutta synes det var mest moro nedover, jeg oppover :-) Det blir noen kneiker der jeg ennå har litt mer kraft i beina og kanskje litt med guts slik at jeg kommer opp og synes det er mer utfordrende enn å kjøre ned. For ned kommer man jo alltid..

På tirsdagen ble kun intervalltrening på grusvei.

Tiden strakk ikke til for noen nye stier, og siden det ble kosetur forrige dagen, ble det høypuls på grusen. Neste høst skal jeg prøve å legge noen helger til Blefjell før Birken. Her er det jo perfekte gruseveier med slike seige bakker som du finner mellom Rena og Lillehammer. Det å pushe bakker fra Blestua til Blestølen må sies å være helt perfekt.

Siste dag med sykkel ble fredagen, og dette "kremturen" om jeg kan få si det sånn!

Turen startet faktisk med skifte av bremsewire både foran og bak. Utrolig hva et par nye wire og noen nye klossen gjør med bremseeffekten på en sykkel. Tips dere til med sønner og døtre som fortsatt har V-brems. Kjøp komplette wiresett på Bikeshop, de koster kun 68,- og inneholder alt du trenger for å skifte wire både foran og bak. Helt supert.

Start på Storli, først på grusen til Blestua, og deretter opp sti, planker, gjørme, myr helt frem til Strutåsen. Jeg fikk mange kommentarer underveis, men de var hyggelig alle sammen, og da er det jo bare enda mer morsomt. Men det går hardt for seg for sykkelen, og en kneik ble det så mye hopp og sprett at bakhjulet hoppe litt ut av stilling. Jeg trodde et øyeblikk at nå gikk det hjulet føyken, men heldigvis var det bare å feste hurtigkoblingen litt strammere og tråkke videre.
Følelsen av å være på Strutåsen med sykkel er rett og slett helt enorm. Det er veldig bra på ski også, men det er liksom noe alle klarer... Sykkel derimot.. Moro å gjøre noe ikke alle andre driver med. Og igjen, hørte jeg fulldempa??
Nakamura som elske søle.
Turen endte igjen over styret... Og rett i søla. Heldigvis var farten liten, men søledammen var akkurat litt for dyp til at hjulet ville over.

PS: Jeg tok noen bilder av meg selv med GoPro på Strutåsen, men de egne seg ikke på trykk eller på nett, så dere må ta til takke med naturen og litt sykkel.

Jeg legger ut tracking fra den siste turen, men alle turene ligger på Endomondo.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 19.81 km in 2h:17m:17s using Endomondo.

søndag 23. september 2012

Det er sykkelgleden som gjelder!

Ny tur til Tverken i dag, denne gangen med sønnen min. Men med Scott'n ute av døra ble gode råd dyre, eller...?
Vera har jo en gammel, nesten ubrukt Nakamura i boden... Den må vel kunne brukes :-) Frem med sykkel, pumpe og verktøy. Hennes stem peker jo rett til værs, og det går jo ikke. Heldigvis er det et slikt justerbart stem, så det var bare å rett ut. Deretter ble det fylling av luft, ca 3 psi i hvert dekk egner seg godt til Tverkentur med min vekt. En kort test på at gir og bremser faktisk fungerer etter sikkert 2 år ubrukt i bua. Snart klar..

Pedaler.. Nå er jeg veldig glad for å være standhaftig i går og si at Scott'n selges uten peder, ferdig snakka! Frem med skiftenøkkel, vips av med tunge stålpedaler for vanlige sko, og på med mine Crankbrothers Eggbeather på kun 270gram :-) Etter ca 10 min jobbing var Vera litt daffe Nakamura omgjort til en skikkelig racingmachine.

Vi tok heisen opp, og la i vei innover. Og jeg skal si Nakamuraen til Vera fikk kjørt seg, gikk og over stokk og stein, så det ristet i bagasjebrett og plastskjermer. Om jeg merker forskjell... Må nok bare si mindre enn forventet. Hvertfall så lenge det går sakte oppover, og det ikke er noe stress med å komme så fort som mulig til Tverken.

Ola og jeg valgte samme rute som Bernt-Ole og jeg på fredagen, ned til Landfallhytta. Og her er forskjellen mer merkbar.. Bremser! For Nakamuraen til Vera ikke skivebremser, men gamle felgbremser. Jeg kunne skrevet gode gamle, men de er definitivt ikke gode, bare gamle. Ned Blåstein var nesten ikke til å holde ut, forbremsen var så hardt å trykke inn at jeg nesten fikk krampe i hånda, og Ola kjørte nesten lett i fra. Veldig befriende å se bommen i bånn av Blåstein.

Jepp, det er sykkelgleden som teller, men det skader ikke med litt fett utstyr heller :-)

lørdag 22. september 2012

Offroaden solgt!

En mulig for rask beslutning i ettermiddag! Men nå er altså Scott'n solgt, bort og vekk.

Jeg hadde jo en super tur m Bernt-Ole opp Aron i går på samme sykkelen, så jeg var veldig frem og tilbake om jeg skulle selge eller ei.

Men med sterkt pådriv fra kona og kompiser svarte jeg ok på at noen kunne komme å se på den. Og vedkommende var jo mer enn klar, betalte kontant og vekk men!

Så nå sitter jeg igjen med sikkert 150 i puls i sofaen og tenker på sykkel.

Hørte jeg 29"??

Glenn

fredag 21. september 2012

Opp Aron med Bernt-Ole

Trenning på offroad, 21.sept 2012
Opp Aron og til Tverken med Bernt-Ole. Hans nye 29" måtte jo testes. Aron er bratt, bratt og bratt. Bernt-Ole klatrer opp bakkene som ei fjellgeit med hans nye vidunder twentyniner. Store hjul gir godt grep opp Aron, ingen tvil! Det er veldig tilfredsstillende å se heishuset på toppen av bakken i løpet av ca 22 min. Det ble noen meter med gange, men jeg kommer sterkere tilbake utover høsten..

Steinrøys like etter toppen av Aron. Med 29" og mye krutt i beina er det mulig å sykle opp her. Det er mye brattere enn på bilde.

Turen inn til Tverken ble kjempemorsom, Bernt-Ole fyker over stokk og stein, og jeg prøver å henge på så godt jeg kan :-) Det går faktisk ganske så bra, skal ikke undervurdere 26" offroad ennå.

Vi kjører mer sti nedover fra Tverken, mot Landfallhytta. Stien til Landfallhytta kan virkelig anbefales! Her er det både søle, stein og røtter.

Vi skiller lag ved toppen av Blåstein og jeg tar den vanlige veien hjem.

//Glenn

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 12.77 km in 1h:40m:51s using Endomondo.

Bakhjul og gir rettet opp - klar for en ny sykkelhelg

Takk til rask ekspedering hos Giant Store Drammen i dag. Nå er ny eike på plass (bakhjulet) og girskifter foran er også blitt rettet og skal fungere perfekt.

Jeg er med på det meste av sti og slik på sykkel i høst, bli med den som vil :-)

torsdag 20. september 2012

Spiralen - Landfalltjern - Tverken

Trening på offroad, 20. sept 2012.
Ny runde Spiralen - Landfalltjern -. Tverken. I dag var Jon Halvor med, og vi klarte å sykle opp hele veien til Spiralen. Helt konge, men tungt og bratt, spesielt svingene etter Åspaviljongen.
Planen var opp til Landfalltjern og ned asfalten, men som alltid, planer er til for å endres. Det tok vel ca 2 sek å bestemme seg for Tverken. Flott på Tverken i ettermiddag, og moro ned igjen. Nå er det bare å spare til 29", Bernt-Ole har allerede handlet, det blir umulig å holde følge :-)

Fornøyd på Tverken.
+7 grader og helt nydelig.
Eiken ble midlertidig
fikset på Tverken
Videre knakk en eike på bakhjulet i dag, og jeg som har lagt ut sykkelen for salg på finn.no! Ikke at noen har ringt altså, men kjedelig. Sykkelen må jo på verksted.

Det er vel ingen som er klar for landevei nå, med +5 på gradestokken er det best på grusvei eller sti. Men for all del, mye god trening på beina opp Aron også.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 25.46 km in 2h:02m:58s using Endomondo.

For dere som har hørt alt om størrelser, sittestilling og forskjellige seter på Scott kan jeg melde at jeg satt bedre enn noen gang på dagens tur. Dette siste sete jeg nå låner og tester ut peker seg ut til å være en vinner. Nå er det bare å håpe at noen kan fikse bakhjulet i morgen, slik at sykkelen også kan brukes i helgen.

Jeg fikk også prøve en rå 29" hos Giant Store Drammen her om dagen, 29" er nok tingen. Helt annen sittestilling, og med small ramme (denne gangen Giant) falt veldig mye på plass. Bare så sabla synd at det var en av guttas i butikken sin sykkel jeg fikk prøve, og den var jo kun satt opp med kremdeler. Full XTR på både gir og bremser, den beste karbonramma til Giant+++, veide omtrent ingenting. Men XTR++ koster, et stykke over mitt budsjett..

mandag 17. september 2012

På beina opp ved siden av Kjøsterudjuvet og ned Aron

Trening på beina 17. sept 2012.
Rask og effektiv gåtur sammen med Jon Halvor. Gått opp ved siden av Kjøsterudjuvet i full fart. Det blir man rett og slett veldig sliten av. Vi startet med småprat, men det ble fort stille på vei mot toppen. Pulsen nådde vel høyden i det vi tok et skikkelig drag opp en bratt bakke :-)

Småjogg ned Aron. Effektiv trening (håper jeg). Blir støl i morgen.

GPS'en på Polarklokka skjønte først notene på toppen (etter noen lange tenkepauser på hvor den var), så det er lite med god tracking. Men sone 5, det er det :-)

Flott og stille på Gamledammen i ettermiddag, fristet ikke med noe bad.

Tur opp ved siden av Aron 17.09.2012 17:19

lørdag 15. september 2012

Stitur med Bernt-Ole (Årkvisla - Tverken)

Trening på offroad 15.sept 2012.
Planen var ny runde fra Spiralen til Landfalltjern og kanskje Tverken, men planer er til for å endres. Mer hyggelig å sykle sammen med andre enn å bare ture frem alene.

Siden sykkelen allerede sto på taket av bilen startet turen hjemme hos Bernt-Ole. Derfra gikk det på asfalt i retning Årkvisla. Veien går raskt over til grus, og ikke minst bakker. Bernt-Ole er jo i god form om dagen, så mens jeg ligger i sone 5 og puster og peser snakker han lett ved siden av, og sykler litt på bakhjulet når det passer :-)

Etter noen flere bakker flater det litt ut, før vi kommer inn på litt grov grus og videre til ren sti. Det er mulig å sykle et stykke, med litt slutt er det bare å ta beina fatt. Men den som venter på noe godt osv, all gåinga gir lønn for strevet på morsom sti mot Tverken. Her er det både røtter, stein, gjørme og myr. Dønn sliten ved ankomst Tverken. Mye igjen før formen er på nivå med Lillehammer-Oslo.

Turene med Bernt-Ole går alltid unna, så ingen bilder denne gangen. Jeg hadde til og med GoPro'n i sekken, men glemte helt å ta den frem. Skulle gjerne visst dere alle de morsomme stiene på vei til Tverken. Det er helt utrolig hvor godt en sykkel kommer seg frem. Ønske om 29" fulldemper er ikke mindre etter en så flott tur som dette.

Mye høy puls, men desto mer moro. Dette må gjentas.

Stitur med Bernt-Ole 15.09.2012 13:37

torsdag 13. september 2012

Ny tur til Spiralen og Landfalltjern

Trening på offroad 13.sept. 2012
Planen var egentlig å trene på beina i Lillehammer i går kveld, men det skar seg litt. Var ferdig å jobbe nærmere kl. 21.00, all motivasjon for joggesko og intervall var blåst vekk. Men i dag var jo været fint, og tilbake i Drammen har jeg jo sykkel :-)

Utsikt over Drammensfjorden fra et sted ved Spiralen.
Omtrent samme runden som sist, tok en annen vei etter Åspaviljongen og fant en kjempeflott utkikkspost mot fjorden.
Glemte nesten at jeg var på trening, og knipset i vei. Etter stopper trodde jeg at bare var noen meter opp til grusstien som går rundt Spiralen, men der tok jeg feil. Stien gikk nesten rett opp, og veldig bra. Endte med å få av sykkelen noen meter med puls på 95% av maks, litt skuffet over egen prestasjon der og da.

Jeg prøvde å hilse på Per-Øyvind som var ute å løp med noen folk, uvisst om han kjente meg igjen?
Scott'n er fortsatt med, selv om jeg nesten endte opp med
ny sykkel fra Lillehammer i dag. Mer om det siden.

Ellers gikk turen som forrige gang, snittpuls på 163 og veldig sliten ved ankomst Landfalltjern. Håpet å rekke over Tverken og ned Aron, men det må bli en annen kveld med litt bedre tid.

//Glenn

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 17.47 km in 1h:22m:23s using Endomondo.

mandag 10. september 2012

Første tur til Spiralen og Landfalltjern høsten 2012

Trening på offroad, 10.sept 2012.
Landfalltjern like før mørkets frembrudd

Høsten er lik turer på grusveiene rundt Spiralen, og helst opp til Tverken. Det er noe med at jeg på en måte er litt lei Hokksundrunden på ettermiddagen like før lyset blir borte. Bedre å finne frem lykta, og rett blikket mot skogen.

Jeg valgte i dag å sykle hele veien hjemmefra, opp Eldresvei, Åspaviljongen og deretter sikk-sakken opp til toppen. Bakkene etter Åspaviljongen er veldig bratte på sykkel, endte med å gå noen få mater. Helt nydelig å komme opp på Landfalltjern like før mørket.

Scott'n med ny setepinne. Om det er bedre, tja...
Morsom tur ned Blåsteinsbakken som ender på toppen av Kastanjeveien.

Polar GPS'n tok kvelden like etter Spiralen, så jeg får stole på iPhone GPS på lengde og antall km/t.

//Glenn

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 17.63 km in 1h:25m:53s using Endomondo.

onsdag 5. september 2012

I'm back on the bike!

Trening på offroad 05.sept 2012.
Det ble tid til en liten stopp på grusen ved den gamle
Mjøndalsbrua. Slike turer må dokumenteres.
Første treningstur på sykkel etter brudd på kragebeinet. Helt nydelig, men veldig tungt. Merker god at formen ikke er der den var like før Birken. God form er ferskvare. Nå gjenstår det bare å komme seg ut ofte nok, pushe O2 så lenge det er levlig på sykkelsete... (Og forsvarlig). Og med pushe O2 mener jeg harde økter med høy puls. Ikke noe rolige greier i sone 1-2. Det er det rett og slett ikke tid til.

Jeg var også innom Tri-Sport (Sport1 ved Gulskogen) for å prøve en ny jakke, og holdt på å kjøpe ny fulldempet 29" Trek! Jeg fikk prøve den, og ble nok frelst der og da. Hadde det vært karbon til en så hyggelig pris kunne jeg ikke latt være. 29" fra Trek ble noe helt annet enn 29" fra Hardrocx. Det er toppmodellen med Alu-ramme, og jeg må nok innrømme at det lyser karbon i øya mine når det gjelder sykkel. Blir liksom feil å få tilbake på Alu nå???

Men for all det, fet sykkel med fullt XT utstyr, også de nye XT bremsene, helt nydelig. Og FOX demper både foran og bak. Den rett og slett bare fløt over større og små dumper. Blir vanskelig å sove i natt, det er helt sikkert.

Snittpuls i dag (mye motvind til Hokksund) ble 168 og makspuls på 187. Sier vel noe om formen. Kan vel nesten ikke huske så høy puls på en kort runde rundt Hokksund.

Fortsatt vondt i rumpa på Scott'n, det er noe som ikke stemmer med geometrien og størrelsen, arg!

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 28.23 km in 1h:10m:54s using Endomondo.

onsdag 29. august 2012

Første trening etter sykkelkrasj

Trening på beina 29.aug 2012.
Etter over 3 uker med bare vondt i skulderen og VM i sofasitting klarte jeg ikke å sitte lenger. Ganske bra dag i dag, så i ettermiddag tok jeg joggeskoene fatt og gikk opp Aron så fort jeg klarte. Må jammen si at formen daler fort, 3 uker stille gjør sitt. Ikke bra.

Brukte ca 30 min hjemmefra og opp til toppen, dette kan bare gå en vei, og det er fortere opp Aron.

Jeg håper jo at det blir mulig å sykle noen mil før snøen kommer i år også :-)

Endomondo Walking Workout: was out walking 4.44 km in 1h:01m:58s using Endomondo.

lørdag 18. august 2012

Prøvd meg på sykkel i hagen - ikke så lurt

I dag føltes skulderen veldig bra, så etter en liten handletur satte jeg på sete igjen på Scott'n, fikk det i vater (etter alle landemerker om det skal være i vater), og prøvde noen turer i hagen, fungerte tilsynelatende bra. Jeg merket jo skulderen, men hadde veldig positive tanker, "kan det være mulig å sykle Birken???" Det er jo tross alt en uke til. Jeg var til og med inne på tanken om å bare sykle ut av gården i retning Hokksund..

Men det skulle ikke mer en en liten hump i plenen i det jeg skulle starte sykkelen etter en stopp at skulderen sa klart fra at dette er jeg ikke klar for ennå. Forhjulet stoppet, og jeg skal si at det kjentes godt!

Så inntil videre er sykkelen godt parkert i garasjen, sete er riktignok justert, men that's it.

Tipper neste trening vil forgå på beina, med joggesko!

God natt

onsdag 8. august 2012

Oppdatering fra møte med asfalten

Tenkte det var greit å komme med en oppdatering på forløpet til møte med asfalten og kragebeinsbrudd.

Trening på sykkel, 5.aug 2012.
Med Birken og alle bakkene i tankene bestemte jeg med søndag kveld at en tur opp til Nerdammen må jo være fint. Mye bratte bakker, nesten ikke noe asfalt, bra trening.

Stille og nydelig på Nerdammen søndag
Jeg la i vei, passe tempo bortover 800m, og fortsatte i rolig tempo oppover grusveien mot Nerdammen. Etter en stund blir det jo mer stein og terreng, nådde Nerdammen etter ca 48 min, veldig fornøyd. Regnet hadde gitt seg, og det var riktig så fint. Siden jeg var så fornøyd med tiden tenkte jeg at nå må jeg prøve å finne den ruta Bernt-Ole og jeg syklet for lang tid tilbake, riktignok opp Stenseth, men det blir vel samme tenkte jeg. La i vei innover svabergene mot Mellomdammen, inn på sti og til slutt fant jeg grusveien som går ned til Årbogen.

Scott'n må være med på det meste,
og den takler det meste også.
Men jeg begynner å lure om denne sykkelen og jeg
egentlig skal henge sammen...
Etter å ha ligget på relativ høy puls hele veien opp var det godt å få grus under hjula igjen. Det ble ikke så høy puls på sti denne gangen, litt vanskelig når jeg stadig må plukke opp telefonen for å sjekke hvor jeg er. Pushet av gårde på grusen, klokka føyk jo av sted, jeg hadde jo ikke antydet noe langtur i kveld. Men grusveien til Årbogen er ganske drøy, og det går en del oppover fra disse vannene til du kommer på toppen og det begynner å gå nedover igjen.

God fart nedover på grusen mot Årbogen, ikke en sjel på veien, tok det helt med i ro i svingene. Kom på asfalten på vei mot Stenseth terrasse, Nordlysveien. Den må tydeligvis gå litt nedover før den lille bakken ved Bjørkedokk, her ble det lett å ligge langt over 30km/t.

Startet på bakken nedover Stenseth, og allerede ved Kiwi merket jeg at her var det glatt, bakhjulet fikk en liten sleng i første sving, jeg bremset kraftig ned, og tok det helt med ro. Ved den neste siste brå svingen fra bunnen av bakken triller jeg bare rundt i gangfart. Men etter den svingen er det en ganske lang strekning, og jeg tenker, her kan jeg tråkke på litt igjen. Men på denne strekningen kommer det også en bil bak, og for å være høflig legger jeg meg litt lenger ut mot kanten av asfalten.

Og vips, da skjer det, sykkel sklir ned denne asfaltkanten som kanskje er ca 10cm høy. I ren refleks prøver jeg vel å komme opp igjen, og det går jo ikke!! Det hele ender med et brak, og det er nok venstre skulder som tar av for hele fallet. Bilen bak stopper og de kommer løpende ut og spør om det går bra. Bra og bra, det går vel ikke bra, med jeg skjønner nok ikke at kragebeinet er der og da. Folka i bilen tilbyr at jeg kan sitte på, de kan sykle sykkelen min bakken, putte den i bilen+++ Jeg takker nei til alt dette, tror jo at det er mulig å sykle hjem. Ikke putter man en drit-møkkete offroad inn i en Lexus heller :-)

Ulykken skjedde der den røde pilen peker.
Jeg merker med en gang at skulderen ikke er som den skal i det jeg prøver å trille ned bakken... Jeg ringer kona og avtaler at henne må plukke meg opp ved Nedre Eiker kirke, jeg kalkulerer at det går greit å trille/sykle dit. Så lenge jeg holder venstre armen stille går det meste greit. Det ender med at vi ikke klarer å få sykkelen opp på taket av bilen, og at jeg faktisk sykler hjem. Det gikk over all forventning (mest flatt).

Resten av kvelden tilbringes på legevakta og sykehuset, er ikke hjemme før 01.30 natt til mandag. Da med brukket kragebein og en god dose smertestillende innabords.

Er det mulig å være så uheldig igjen?? Er visst det..

800m til Nerdrammen-krasj 05.08.2012 19:52

mandag 6. august 2012

Brudd på kragebeinet!

Sitter på sykehuset og venter på legen.
Birken er utsatt på utbestemt tid!

søndag 5. august 2012

Og der røyk vel Birken igjen!

Trening i kveld ende m tryne på asfalten nedover bakkene v stenseth.
Denne gangen skled jeg utenfor asfalten og klarte ikke å komme opp igjen. Ca 10 cm høy kan resulterte i at jeg sitter på legevakta. Mer smerte enn sist.

Arg! Er det mulig å ødelegge den samme skulderen igjen.

Legger ut mer når jeg vet mer.

fredag 3. august 2012

Intensiv tur i Konnerudmarka med Bernt-Ole

Trening på offroad 3.aug 2012.
Slengte ut en melding om noen var interessert i en tur fredag ettermiddag, og det tok ikke lang tid før Bernt-Ole svarte :-) Vi ble først enig om racer utover mot Sande pga. veldig mørke skyer over Vestfossen, men Bernt-Ole kom raskt tilbake med forslag om Konnerud. Været var jo like fint der, og det passer jo bedre med offroad enn racer i august.

De gamle Konnuerudbakkene er bratte! Sinnsykt bratte! Det er jammen godt med lett førstegir på offroaden, for  det trenger man opp disse bakkene. Prøvde meg med å bruke nest øverste tannhjul bak, men det hold vel ca 20m opp i første bakke. Men i det man kommer opp ligger jo skogen der med gang, helt nydelig.

Konnerud har en virvar av grusveier og stier å by på, så mulighetene er mange. Vi valgte å sykle ut mot toppen av Haukåsløypa, ta 5 min der med litt drikke og en pust i bakken etter den "lille" bakken opp fra byen.

Som dere ser av bilde, helt nydelig utsikt over Drammen!
Vi traff også en bekjent av Bernt-Ole som ble med en stykke på turen, fyren hadde mye på hjertet og pratet som en foss :-)

Vi syklet videre på sti innom mot Hellashytta (tror jeg), veldig moro, og tildels ganske mye søle. Moro å forsere litt myr, det er helt utrolig hvor det er mulig å faktisk sykle. Noe av det beste med å sykle slik på sti er jo at pulsen er høy mesteparten av tiden, men det merker du ikke noe til. God balansetrening er det også. Merker at Bernt-Ole har mer "gøts" enn meg på dette, og kommer opp de mest utrolige kneiker! Moro. Videre har han også en fart bortover og nedover sti som jeg ikke tør snakke om her.

Vi tok samme veien ned til byen, like moro å kjøre ned som opp :-)

God treningsøkt, klissvåt av svette og en topp ettermiddag i marka.
Se gjerne på trackingen under, mye lettere å skjønne hvor vi har syklet med å se på kartet.

Konnerudmarka med Bernt-Ole 03.08.2012 17:48

PS: Litt sen utlegging av bloggen, så god natt.

onsdag 1. august 2012

Hokksundrunden med Jon Halvor

Trening på offroad 1. aug 2012.
Hokksundrunden med grusen sammen med Jon Halvor. Det tok litt tid før jeg fikk opp tempo, var veldig sliten frem til Hokksund, ikke bra. Jon Halvor kjørte hardt fra start (eller var vi begge med på å dra opp tempo?), så det var bare å henge på.

Min tur til å dra etter Hokksund, pushet nedover Steinberg i 31km/t i motvind, skulle ta igjen en på racer. På den distansen nådde jeg faktisk makspuls så langt i år, puls på 190 på flatmark. Jon Halvor lå bak og koste seg på hvilepuls.. Han på racer svingte inn litt før Mjøndalen, typisk! Så vi klarte på en måte aldri å ta han skikkelig igjen. Men moro, JA.

Ikke fullt så mye trøkk i beina bortover grusen langs elva, og ikke mye trøkk opp bakken før Ytterkollen heller. Men på grusen over E134 gikk det bedre :-) Hadde klart å samle litt krefter og fikk et par skikkelig gode drag i dumpene mot Gulskogen. Tildels rolig på asfalten hjem.

Totalt en kjempeøkt! Snittpuls på 166 sier vel sitt. Ikke så veldig høy snittfart, klokket inn ca 24km/t ved krysset opp Bolstadhagen.

Hokksundrunden med Jon Halvor 01.08.2012 17:21

søndag 29. juli 2012

4x4 intervall i 800m på offroad

Trening på offroad 29. Juli 2012.
Kanon internvalløkt i 800m. 4x4 intervall er veldig effektiv trening, og ikke minst raskt.Du rekker 4 drag inkl. oppvarming og nedkjøring på akkurat 1 time.

Avsluttet med et langt drag på vei hjem på asfalten etter Solberg Spinderi. Jeg så en på racer i det jeg kjører forbi Kiwi'n som ligger i krysset inn til Spinderiet. Han måtte jeg bare ta! Mistet litt fart pga. en oppbremsing for en bil, men kom raskt opp i fart igjen og tråkket i vei. Det kostet godt med krefter, men desto mer moro å sykle fordi så jeg nesten parkerte fyren. Tanken var å ligge på hjul til Travbanen, men det ble for fristende å sykle forbi. Barnslig og veldig moro!

Intervall i 800m på offroad 29.07.2012 20:17

torsdag 26. juli 2012

Hokksundrunden med grusen over E134

Trening på offroad 26. Juli 2012.
Sykkelen er tilbake fra verksted, men Bjørn Myhre har denne gangen ikke klart å justere giret foran? Rart?? Snakket om at skifteren foran er sjev, og at den må byttes for at det skal bli perfekt. Jeg byttet jo skifter i våres? Kan ikke huske at giret ikke virket som det skulle etter Farrisrunden.

Jeg har lånt et sete, føles bedre, men ikke perfekt. Bremsene er fine.

Det ble en fin tur, grusen over E134 er fin-fin som naturlig intervall. Jeg syklet helt bort til Konnerudbakken, like greit å få flest mulig mil på grus før Birken. Birkenformen er ikke som i fjor, men det er fortsatt noen uker igjen.

Snittfart på nesten 25km/t, greit nok.

Hokksundrunden med grus alene 26.07.2012 18:03

tirsdag 24. juli 2012

Vestfossen sammen med Bernt-Ole

Trening på sykkel 24.Juli 2012.
Ny runde rundt Vestfossen sammen med Bernt-Ole. Han på offroad, jeg på racer. Bernt-Ole har ikke fått syklet på 3 uker, så dette ble faktisk en delvis slitsom tur for oss begge. Mest slitsom for Bernt-Ole kanskje?

Det ble mye skravling, men allikevel grei fart til Hokksund. Bakken opp fra Vestfossen var ikke noe lettere i ettermiddag, men desto mer moro å sykle fra Bernt-Ole i over 50km/t over heia på mot Mjøndalen (ikke mange meterne). Men det kostet "smånapping" i venstre legg fra Mjøndalen og hjem.

Snittfart ble 27.5km/t, altså 0.5km/t kjappere enn på søndag.
Legger med link fra PolarPersonalTrainer, endte visst med snittpuls på 154..
polarpersonaltrainer.com

Nå venter jeg spent på å hente offroaden fra verksted og starte den store leteaksjonen etter det perfekte sete?? Eller heter det sete Hardrocx Circo Volante SL?? Dyrt sete kan du jo trygt si :-) Det kan vel være mulig at jeg burde prøvd 15.5", selvom guiden hos Hardrocx sider at 16.5" passer fra 170cm. Hm.. Tenker.

//Glenn

Endomondo Cycling Workout: was out cycling 42.46 km in 1h:34m:23s using Endomondo.

søndag 22. juli 2012

Vestfossen på racer og testet 29"

Trening på sykkel 22.Juli 2012.
Med offroad på verksted og litt vondt i rumpa er raceren redningen. Vel, jeg kjente det nok litt i baken de første meterne på raceren også, skal bare innrømme det!

Turen gikk rundt Vestfossen, og med litt vindt fra alle kanter i ettermiddag var jeg spendt på om jeg klarte å unngå regnvær og om jeg ville få motvind både frem og tilbake. Det begynte faktisk veldig bra, jeg fikk heng på en annen på racer like ved Solberg Spinderi, det var greit at jeg lå på hjul, og vi freste av gårde i nesten 35km/t i delvis motvind. Helt nydelig start på turen, fin oppvarming egentlig :-) Formen er blitt bedre bare siden sist, det var nok mye omgangssyke som lå igjen i kroppen på fredag, mye mer tent for fart i dag.
Vedkommende skulle opp bakkene mot Stenseth og jeg takket for følge og tråkket videre. God steam til Hokksund, klarte å pushe meg i en del større fart opp bakkene ved Plommestiveien i dag. Sliten på toppen, men det føles mye bedre i dag. Det ble et drag på nesten 4 min før veien ender i sykkelsti mot Hokksund.

Bakken opp fra Vestfossen var veldig tung i starten, men ble på en måte bedre etterhvert... Rart. Nådde Mjøndalen etter ca 10 min fra 60km/t på toppen av bakken opp fra Vestfossen, god fart over heia. Men bakken opp Ytterkollen var like tung i dag som på fredag. Det ble ned på minste klinga og ca 12-14km/t opp bakken. Men dette er bare andre tur etter ferien, formen kommer nok tilbake. Fikk et bra drag over slettene ned mot Gulskogen, og i det jeg merket de første regndråpene et stykke før Gulskogen Senter var det bare å gi det siste hjem, ønsket jo ikke å ta på regnjakke når jeg var så nærme hjemme.

Jevn fordeling av sone 2,3 & 4 i dag :-).
Snittfart på ca 27km/t. Man skal egentlig ikke snakke om snittfart på trening, men på en annen måte er det en veldig enkel måleparameter på formen synes nå jeg.

Usikkert når neste tur blir.

Testet Hardrocx 29" hos BM...
Rett og slett skummelt. I og med at jeg ikke sitter godt på Scott'n (selv etter x-antall justeringer, jeg skal prøve å bytte sete som en siste forsøk), begynner jeg rett og slett å bli desperat for å finne en annen sykkel for offroad. Kanskje rett og slett ikke Scott er sykkelen for meg? Og i med at Scott er levert hos BM benyttet jeg muligheten for å myse litt på hva som finnes at alternativer.

Alle anbefaler jo 29" om dagen, og det er gratis å prøve. Først fikk jeg prøve en enklere modell med alu-ramme og ganske enkelt utstyr. Det var rett og slett som å sykle på en eldre damesykkel med ballongdekk og kurv. Alt var tregt. Riktignok satt jeg godt, men nå er jo en gang målet å forbedre tiden i Birken + å kunne henge med treningskameratene på tur, enten på grus eller sti. Etter å ha parkert denne enkle modellen fant selgeren på BM plutselig ut at de hadde en sykkel i str 16.5" som var mer lik min Scott. En Circo Volante SL!! Vi snakker karbon ramme, full XT pakke, lette hjul. Hele greia veier 10.35Kg. Den var riktignok holdt av til en annen kunde, men jeg kunne fint få prøve. Jeg har aldri kjent større forskjell på to sykler. Det var rett og slett som å kjøre sportsbil. Alt det trege var borte, full reaksjon på alt! Følte ikke at 29" er noe trege greier etter dette.

Men... Det er mye penger, og jeg synes rett og slett det er umulig å dømme om jeg kommer til å sitte knallbra på denne er 10 min prøving. Men moro, JA. Med raceren hadde jeg go' følelsen allerede etter å ha sittet på en i butikken, det bare nødvendig å rulle noen få meter frem og tilbake på gulvet..

Jeg prøver i første omgang på nytt sete, og får drømme om store hjul så lenge :-)

//Glenn

Endomondo Cycling Workout: was out cycling 43.49 km in 1h:38m:20s using Endomondo.

fredag 20. juli 2012

Hokksundrunden etter ferien

Trening på offroad 20. Juli 2012.
Ferien er snart over, og endelig første mulighet for å sykle. Målet var nok en tur på tirsdagen, men den endte med omgangssyke og heller slapp tilstand.

Nå er det fokus på Birken 25.aug, og dermed blir det offroad, selv på asfalt. Men offroaden har tydeligvis ikke blitt frisk etter Farrisrunden. For noe dritt!! Selv etter nøye vask og dertil smøring er kjede tregt, og hele sykkelen piper og låter som en gammel damesykkelen. Jeg får skikk på kjede, og har stor tro på at bremsene går seg til etterhvert. Men bremsene både knirker og piper faktisk hele veien rundt! Irriterende.

Grei fart oppover mot Hokksund, men i første bakke merker jeg fort at gnisten fra dagene før Lillehammer - Oslo er helt borte. Bakken opp Klommestiveien er tung som bly, må ned på midterste klinga foran og det går sakte. Jeg har jo ikke tro på norsk sommer og har tatt på altfor mye klær, stopper på toppen en Klommestiveien og tar av både lange bein og ermer. Deilig. Alt blir med ett veldig mye lettere og setter kursen mot Hokksund.

Ved Mjøndalen merker jeg godt at 2-3 dager med omgangssyke har sin virkning og bakken opp mot Ytterkollen har vel ikke vært så tung  i år. Ned på midterste klinge igjen og ned om 10km/t opp bakken.

Snittfarten ble ca 23km/t! Ikke veldig imponerende i og med at Birken er om ca 1mnd. Nå er det bare å kjøre på med intervaller når kroppen sier at alt er OK igjen.

//Glenn

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 33.28 km in 1h:27m:01s using Endomondo.

fredag 22. juni 2012

Ingen vei tilbake.

Sitter på hotellet og kjenner på nervene. På veien opp har vi kjørt litt av traseen vi skal sykle i morgen. Det er hvertfall en lang bakke vi kommer til å kjenne i morgen....

Men heldigvis har jeg med nok av energimat i form av gels og pulver til å blande ut til energidrikke.

Planen i morgen er som kjent 5:30, og i det inngår kun en stopp og egen uoffisiell følgebil. Nå er det like før jeg kan sykle Tour De France :-)

I dag har jeg drukket en hel liter med Ringer (saltvann), vi har spist pizza til kvelds og tror at lagrene m karbohydrater er fylt opp.

Snakkes.

Rolig tur rundt Hokksund før Lillehammer-Oslo

Trening på sykkel 21.juni 2012.
Det blir kort oppdatering på bloggen, litt for mye som skjer før Lillehammer-Oslo.

Kort oppsummert.
Tok en rolig tur rundt Hokksund i går, viktig å holde beina i gang, samt få testet sykkelen også. Fikk tid til å stoppe innom Bjørn Myhre for å få en siste sjekk på dekkene, og fikk dermed vite at bakdekket er nok litt mer slitt enn anbefalt. Tok allikevel runden i finværet.

Kom hjem, og fant frem dekkpakken som jeg kjøpte i våres. Dro av bakdekket og i der jeg skal pakke opp det nye dekket ser jeg jo det er en annen type enn det jeg har. Alt endte med en runde på XXL og andre butikker, men ingen har GP 4000s dekk. Satt på det gamle igjen, og håper på det beste.

Fin snittfart i går, 29.9km/t mål på sykkelen, og med snittpuls på 150 kunne jeg fint tatt to runder i samme fart.

Jeg er så klar jeg kan få blitt til Lillehammer-Oslo.

Endomondo Cycling Workout: was out cycling 33.90 km in 1h:09m:45s using Endomondo.

lørdag 16. juni 2012

Farrisrunden 2012

Dagen starter med lett regn i Drammen. Jeg er fortsatt innstilt på å kjøre nedover og sykle runden. Værvarslet fra yr.no hadde spådd regn natt til lørdag, men at det meste skulle være blåst vekk innen kl. 10. Jeg pakker sakene videre, spiser en solid frokost og smører litt ekstra mat. Og kikker en ekstra gang ut døra... Da bare høljer det ned. Akkurat som om du skulle tatt en kjempedusj på fullt ute i gården. Det bare plasker, og plasker. Kikker igjen på yr, og ser jo nå at siste oppdatering sier noe om 12-15mm nedbør bare på noen timer, i Larvik! Går igjen noen ekstra runder rundt i stua, men ender med å pakke bilen, sette sykkelen på taket, og tenker "at jeg kan hvertfall reise ned der, se om rittfølelsen kommer, og ikke minst, at været letter". Det er nok en viss gjerrighet også, jeg har tross alt betalt litt over 1000,- for å være med på dette.

Været nedover er veldig forskjellig, det veksler mellom plaskeregn i Drammen til helt opphold ved Horten. Fordi Horten er det faktisk glimt av sol, og humøret stiger betraktelig i bilen. Sola varmer også godt på kroppen, kanskje dette blir helt supert allikevel, noe ala Kongerittet med Umoe IKT for et par år siden. Men  været snur raskt på veien mot Larvik. I det jeg svinger inn på parkeringen regner det tett, for å si det mildt. Det plasker ikke, men det regner skikkelig. Igjen må jeg ta noen runder i bilen, skal, skal ikke...sykle ritt?

Jeg bestemmer meg for å gi det en prøve, ta ned sykkelen av taket, ta på regntøy og sykle bort å hente startnr. Har jeg først kjørt 10 mil i bil kan jeg hvertfall hente startnr og igjen se an været. Bestemte meg vel for at dersom det plasker ned kl. 11.45 når jeg skal stille opp til start, da ville jeg nok pakket sammen igjen og satt kurset mot Drammen. Men i det jeg kommer ut fra "startnr-bua" er det jo blitt opphold!! Ikke en dråpe regn i lufta. Valget ble tatt på et brøkdel av et sekund, jeg sykler ritt!

Stiller til start med gul regnjakke, buff under hjelmen, lange bein, lange hansker og regntrekk på skoa. Til og med fått på bakskjerm på sykkelen. Fortsatt opphold når starten går, og som alltid, god fart på feltet med en gang. Folk er som hester som har stått på bås altfor lenge, veldig ivrige til å komme i gang. Helt forskjellig fra Lillehammer-Oslo, der hele gruppa glir ut i passe fart og øker rolig. Her er det jo konflikter allerede i første sving :-)

Det første stykket er ganske lett, asfalt og litt nedover, behagelig start. Men som Hjalland meldte sent i forrige uke, at Farrisrunden, der får du aldri slappe av Glenn. Ganske riktig, etter en liten stund bærer det inn på grusvei, og småkuppert med en gang. Det går opp og ned, og opp og ned. Slik går det en god stund, helt til vi kommer til et mer krevende terrengparti. Det er kun plass til en i bredden, og farten går drastisk ned. Tydelig at mange i min gruppe ikke har syklet så veldig mye utenfor grus eller asfalt. Første irritasjon, her kunne jeg trått på litt mer, litt røtter og stein er jo greit.

Ankommer første drikkestasjon ved Skjærsjøen, deilig. Det har blitt mye høy puls for å komme dit, roer helt ned, spiser og drikker. Men de har lite med energidrikk, og jeg fyller opp resten av flaska med saft. Det blir en salig blanding av High5 energidrikk og saft. Smaker rett og slett ikke godt. Stapper innpå en halv bolle og en banan, kjenner at pulsen er litt mer normalt, og sykler videre.

Etter en stund blir det asfalt, tenker jeg at, yes, nå blir det nok litt grei fart, finner sikkert noen å kjøre rulle med, slik at vi kan hjelpe hverandre raskere mot mål. Men dette fungerer ikke i terrengritt. Her er folk opptatt å kjøre sitt eget løp. Jeg er nok uheldig med gruppene der og da, for jeg finner et par hjul å ligge bak, men i første mote går det altfor sakte. Jeg sykler forbi og tenker at kanskje de blir med over toppen så vi kan kjøre videre etterpå, men det skjer ikke. Istedet kommer det andre sprekere folk bakfra som rett og slett parkerer meg i bakken.

Slik går rittet til vi kommer til siste terrengparti. Det er kun mulig å sykle noen få meter før det er gjørme til langt oppå leggen og hele umulig å sykle. Eneste utvei er å trille. Jeg merker jeg mister motet og gløden når jeg ser hvor langt det er mer gjørme denne gangen. Det står en kar alene midt ute i skogen og ser på, stopper opp i 2 sek og spør han, "har noen syklet her? Nei, kommer det raskt", jeg smiler og tenker "tenkte meg det". Her er det så mye gjørme at jeg til tider må løfte sykkelen ut av gjørma, og han ved siden av meg tråkker brått ned i et hul og står med gjørme langt over kneet. Aldri opplevd før. Å traske sånn i gjørma, rense vekk gjørme mellom bakdekket og ramma flere ganger, det tapper krefter, og det tapper veldig lysten på å sykle.

De siste 15km mot mål er harde, kjenner beina har fått kjørt seg i 50km med tung grus, vår asfalt og ikke minst, gjørme. Det går oppover, oppover, oppover, og mer grus og mer gjørme. Rittet avslutter nesten med en knallbratt kneik opp til stadion igjen. Deilig å komme i mål!! Tiden ble 4:12:43, ikke helt etter planen, men godt å ha gjennomført.

Sykkelen er målgang. Lite gjørme på sykkelen på bilde, mye
mer lenger bak i løypa.

Noen refleksjoner.
Jeg vet sannelig ikke om jeg stiller opp i flere terrengritt. Det er veldig gøy å sykle, også i terreng, men å traske med sykkelen er ikke gøy. Denne gangen ble det litt for mye trasking for min del. Mulig de i pulje 2-3 opplevde det bedre, men dit kommer jeg nok ikke :-)

Hva er det med kraftige mannfolk? For første gang siden jeg startet å trene regelmessig på sykkel merker jeg at jeg oftere sykler forbi noen i bakkene. Ikke mange, men noen, og spesielt de som har enda flere kilo å dra på enn meg. Det gir jo en liten personlig opptur i seg selv. Men så skjer det merkelig, i det vi ruller ut på flata, og jeg har gitt mye power opp bakken, ja da kommer dem! I stor fart! Så stor fart at jeg ikke har nubbesjans til å henge på hjul en gang. De bare fosser av gårde som et vilt dyr. Hvor henter de disse kreftene fra? Er det dette de kaller kjørestyrke? Jeg vil også ha slik kjørestyrke, men samtidig klare å sykle opp bakkene :-)

Neste ritt er Lillehammer-Oslo, kjenner jeg gru-gleder meg. Målet er 5t og 30min! (Sier ikke mer)

Tracking fra Farrisrunden under:
Farrisrunden 2012 16.06.2012 11:54

fredag 15. juni 2012

Vurderer å finne mindre ramme på offroaden

Selv etter sykkeltilpasning via Tri-Sport i Drammen sitter jeg ikke godt på offroaden. Dvs, jeg sitter godt en stund, men så begynner det å verke i rumpa, eller sitteknutene om du vil. Jeg vet sannelig ikke om det hjelper med nytt sete eller bedre sykkelbukse, jeg har en dårlig feeling på at ramma rett og slett er litt for stor. Arg!

Jeg fikk en kort tur innom Milslukeren Sport her om dagen, og fikk prøvd Scott Scale i størrelse S (Small). Der fikk jeg mulighet til å sykle litt, og det føltes veldig godt. Selvsagt vanskelig å bedømme etter 50m, men allikevel. Ofte er det slik at du bare skjønner med en gang at dette vil passe. Slik var det med raceren i fjor også.

Så da er det informert om hva jeg kommer til å tenke på i sommer, og hva som dere bør kikke etter på finn.no eller lign :-)

Ingen tvil om rammestørrelse på raceren, der er det mer lengsel etter mindre vekt, bedre hjulsett og mer karbon som frister...

//Glenn :-)

Rolig tur i 800m og rundt Mjøndalen før Farrisrunden

Trening på offroad 15.juni 2012.
Det ble ikke tid til sykkel i går, eller det blir feil, for det ble tid til sykkel, men ikke å sykle på den. Kvelden etter jobb i går gikk med til å kjøpe regnjakke som passer bak i jakkelomma og pumpe mer luft inn i demperen foran. Bernt-Ole har jo alt slikt utstyr, og vi fant raskt ut at demperen var altfor myk. Den har nok sunket sammen litt under både Drammensrittet i fjor og Montebello'n i år. Det var 75 pund, og skulle vært 95. Nå er demperen helt super, ikke behov for å låse den på flatmark og slake bakker, og det er jo slik det skal være :-) Takk for jobben Bernt-Ole.

Det ble bare en kort tur for å lufte beina og kanskje si fra til kroppen at i morgen blir det fullt trøkk i 76km. Jeg vet ikke om go' følelsen er det for Farrisrunden. Var nok litt for gira på ritt etter den fine dagen med Montebellorittet. I morgen er det fortsatt spådd regn, selv om solen skal komme utpå dagen. Håper regnet forsvinner over Larvik i løpet av natten og at solen titter frem ca 12.00.

Turen i kveld gikk altså opp 800m for å få litt grus, og hele veien bort til "batteriet" for teste demperen over litt stein og røtter. Sitter som ei kule, helt topp. Resten ble asfalt over den gamle Mjøndalsbrua, grusen langs elva og den nye brua over til Åssiden igjen. Lett tråkk, og ikke noe fokus på fart :-) Egentlig ganske deilig med sånne turer, der du kjenner at nå kunne jeg fint syklet 3-4 ganger så langt.

Ny oppdatering fra Farrisrunden kommer i løpet av helgen.

//Glenn
Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 17.56 km in 55m:09s using Endomondo.

tirsdag 12. juni 2012

Tur-Retur Sande - er målet om 5:30 på Lillehammer-Oslo innen rekkevidde?

Trening på sykkel tirsdag 12.juni 2012.
Målet på Lillehammer-Oslo er nå satt! Ingen vei tilbake! Målet er 5t og 30min. Dvs, ca 34.5km/t i snitt, kanskje litt raskere...

Treningsturen i dag hadde det for mål å teste rulle eller lagtempo i høyere fart enn normalt trening med jobben. Frode ringte meg å nevnte på at Rune, han og en til skulle kjøre en hardere økt, men at jeg var velkommen til å henge med. De gutta har mål på 5t og 4:30, så lykke til :-)

Turen gikk utover gamle E18, og med Frode i front ble farten raskt høy. Til tider så høy at jeg falt litt av rulla i den slake motbakken rett etter rundkjøringa ved brua fra Konnerud og Klevjerhagen. Vi valgte Vestsideveien utover mot Sande, og den er som kjent litt kuppert kan du trygt si. Vi fikk virkelig kjørt oss i bakkene, og jeg håper ikke jeg ble en sinke for Rune og Frode som sikkert hadde planer om enda høyere tempo. Men mye bakker er ikke helt min sterke side, og 11.2mil fra søndag satt fortsatt igjen i beina.

Det løste seg litt at det flater ut på vestsideveien og det blir litt nedover. Deilig. Ved ankomst Sande var farten ganske høy, og vi (jeg) pushet på det siste jeg hadde før vi tok en kort pit-stop på Shell ved Sande senteret.

Tydeligvis hadde beina våknet litt, for i det vi satt i gang igjen mot Drammen virket ting litt bedre. Synes nå jeg da. Vi avtalt å prøve å rulle hvert 10 sek, slik at han i front ikke sliter seg, og at rulla går mer kontinuerlig. Og det fungerte veldig bra. Det sklei ut litt i et par lange nedoverbakker, min skyld.

Vi kjørte det siste strekket på gamle E18 igjen, og med medvind fikk vi god fart på flatene og nedover i Kobbervikdalen. Hastigheter på 40-42km/t er helt passe. Veldig behagelig å ligge midt i gruppa å bare suse av sted i 42km/t :-)

Sitter igjen med at dette virkelig var en knalløkt. Dyvåt av svette ved ankomst jobben, men beina kjennes veldig fine nå kl. 23.00 når bloggen skrives. Nå blir det bare rolig visping frem mot Farrisrunden til lørdagen og L-O lørdagen etter.. Jija, dette er nesten som Tour De France??

Tracking under:
Endomondo Cycling Workout: was out cycling 41.74 km in 1h:28m:29s using Endomondo.

søndag 10. juni 2012

Langtur rundt Eikern og Sande-Svelvik

Langtur rundt Eikern og Sande-Svelvik Søndag 10.Juni 2012.
Planen var først opp Aron med Tore, skrinla det ganske kjapt. Muligheten for å sykle en skikkelig langtur åpnet seg ved 12-tiden i dag.

Stille og rolig ved Eidsfoss i dag. En kort stopp for
påfyll av vann og ta bilde.
Planen ble rundt Eikern, men i det jeg kjører ned mot Sande er det helt grått mot Drammen. Hadde støtt på et par små skurer før på turen, og regn frister ikke. Jeg føler at formen er god og tenker at runden rundt Sande-Berger og Svelvik må jo gå greit, ikke noe tegn til regn heller. Og med regnet som avgjørende faktor svinger jeg med lett sinn utover mot Berger fra Sande.

Turen til rundt Berger og mot Svelvik går greit. Merker godt at jeg har syklet lenger enn normalt. Prøver å spise litt ekstra med energibar, men kroppen burde nok hatt mer. Jeg blir helt om for energi på vei fra Svelvik, og det ble veldig tungt! Jeg merker småkramper i venstre lår fordi Solumstranda, har ikke kjent det på lenge for å si det sånn. Får raskt flashback fra turen til Åsgårstand i fjor, og prøver å roe litt ned. Jeg må stoppe på Statoil på Rundtom for påfyll med Cola og en rosinbolle. Måtte også stå en stund og riste beina før jeg tok fatt på de sist km hjem.

Konklusjon, legg aldri ut på langtur uten nok mat. Jeg burde selvsagt hatt med et par brødskiver på lomma! Også kjører jeg altfor hardt, selv om det skal være rolig langtur. Det synes på pulsgrafen for å si det sånn. Store deler av turen i Sone 3 og 4 er ikke bra. Helt utslitt når jeg kom hjem, måtte vandre rundt i stua og ut på terrassen før jeg turde å hoppe i dusjen. Livredd for at Åsgårstrandakrampa skulle slå til igjen.

Formen er bedre nå, i det bloggen skrives ca 22 på kvelden. Godt med mat og drikke hjelper. Men det blir støle bein i morgen, ingen tvil om det.

Usikker på om målet Lillehammer-Oslo på 5:30 er innen rekkevidde, snittfart på 27.9km/t i dag. L-O på 5:30 krever ca 34km/t i snitt. Men den distansen skal jeg ikke sykle alene :-)

Fra Polarpersonaltrainer:
Langtur Eikern-Sande-Svelvik 10.06.2012 12:25 PM

torsdag 7. juni 2012

Hokksundrunden intervall og grusen under E134

Trening på sykkel 7.juni 2012.

Planen var egentlig intervall i 800, men så fint vær som det var torsdag kveld, måtte det bli litt mer tur enn frem og tilbake i 800m.

Trodde jeg skulle få med Jon Halvor på en rask runde rundt Hokksund på offroad, men han allerede trimmet denne dagen. Hadde tatt en rask tur på beina opp Aron, og selv med fristelsen av å kunne gruse meg på sin nye hybrid valgte han å bli hjemme. Veldig fornuftig :-) Så da ble det alene, med naturlig intervall i bakkene og 4x3 drag fra Hokksund til Mjøndalen.

Det ble naturlig intervall på vei til Hokksund, prøvde å holde samme fart som på racer, men det er ikke mulig. Mye høyere puls enn på racer i det jeg passerte Bjørn Myhre på vei mot Hokksund. Fikk et kjempedrag opp Klommesteinveien, oppførste kneika på 1:52 og snittfart på 19.7km/t, og selvsagt, helt pumpa. Klarte å ta meg samme og innstille meg på 2 min til på høy puls. Måtte rett og slett roe meg litt ned mot Hokksund, nådde Hokksund på like under 28 min.

I det fine været ble fristelsen om Vestfossen stor, men besinnet meg til å ta flyplassveien mot Mjøndalen istedet for Steinberg. Denne veien er helt perfekt for 4x4 internvall, selv om jeg ikke rekker mer enn tre drag over til Mjøndalen. Det er rett og slett ikke bakker nok :-)

Superbakken før Ytterkollen!
Denne kvelden trodde jeg virkelig at jeg hadde klart å knekke koden for 20km/t opp til 50km skiltet. Jeg ga bånn pinne i bunnen av bakken, hadde god driv og ca 22.5km/t opp store deler av bakken. Med brått sa det rett og slett stopp Det var som alle kreftene ble helt borte og det gjorde rett og slett vondt i beina. Hastigheten falt drastisk og jeg endte opp med å passere 50km skiltet i 7-8km/t.. Æsj og isj, jeg trodde virkelig at dette var kvelden.

Dragene langs grusen ble litt slappe, skal bare innrømme det. Det å ligge veldig mye på 90% puls fra Hokksund har sin pris :-)

Det ble rolig fra Gulskogen og hjem, med sitter hvertfall igjen med følelsen av en skikkelig økt, noe som kan godt med på Farrisrunden 16.juni.

Snittfart på 24.5km/t i det jeg stoppet hos Tore for en liten prat om runden. Snittpuls på 162. Trøster meg med at det ville gått raskere med å være flere, samt bare kjøre asfalten hele veien.