lørdag 13. oktober 2012

Tur fra Nerdammen til Tverken med Bernt-Ole

Trening på sykkel 13.okt 2012.
Ikke akkurat en dedikert treningstur, men det å sykle sti må jo være god trening? Så lenge du klarer å sykle er pulsen høy! Og det uten at du kjenner det selv, veldig kjekt.

Vi startet bortover 800m, greit å varme opp den veien. Det er verre å begynne med opp Aron. Været var ikke helt det store i dag, men det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær osv, så Bernt-Ole og jeg la ut på tur 12.50. Etter 800meteren er det opp til Nerdammen. Og her merker jeg at det er forskjell på sykkel med karbonramme og Veras Nakamura. Den er rett og slett tung å dra oppover bakkene. Bernt-Ole koste seg rolig på siden med sin lette 29". Jeg hadde vel ikke under 88% puls fra vi startet på grusveien etter 800m til vi nådde Nerdammen.

Det ble en kort stopp på Nerdammen, jeg var jo helt ukjørt og trengte 2 min pause. Tid for et par bilder av gutta.

Etter kort fotografering bar det inn på virkelig sti. Nakamuraen fikk virkelig kjørt seg gjennom myr, over stokk og stein. Merket godt at dekkene til Vera aldri har vært skiftet, for de gled godt unna på stein og røtter. Vurderer seriøst et par nye dekk, de kan sikkert Ola bruke til neste år allikevel, så det er ikke helt bortkastede penger.

Det er rett og slett en kjempeflott stitur fra Nerdammen til Tverken. Du kan sykle store deler av turen, men litt gåing må beregnes i det man nærmer seg Tverken. Det er også en litt større myr som må forseres, Bernt-Ole skled "lett" over denne med store hjul og godt volum, mens jeg sank akkurat nok nedi myra at jeg måtte stoppe opp og løpe med sykkelen. Myrvann i oktober er kaldt! Takk til ullsokker som gjør at varmen kommer raskt tilbake.

Bremser... V-bremser duger ikke i søla. Det tok ikke mange mange nedoverbakkene før jeg hadde mer eller mindre null bremseeffekt. Pipelyden fra skivene til Bernt-Ole er en påminnelse på at det må komme noe godt til våren.
En kort stopp et stykke inn på turen mot Tverken.
Jeg ikke helt sikker på hvor bilde er tatt, men dette er
et veldig fint vann.

Vi skilte lag like ved Tverken, Bernt-Ole tok veien over Spiralen hjem, mens jeg skulle prøve meg ned Aron. Det er ikke bra med Nakamura og dårlige bremser. Jeg måtte stoppe et stykker overfor topphuset til heisen og igjen prøve å justere bremsene, kunne jo ikke prøve meg ned Aron uten noen bremser. Igjen hadde wiren til bakbremsen hengt seg opp, og det som for få timer siden var en bakbrems som tilsynelatende fungerte, var nå en bakbrems som bare hang seg opp. Fikk fikset det 70% og satt utfor Aron. Endte med å trille ned det bratteste av Aron. V-bremser duger ikke i søla!!!

Jeg synes også sykkelen spratt mer en normalt på den siste delen av turen, og det var jo ikke så rart, for ved sjekk av demperen når jeg kom hjem... Den rikker seg ikke en eneste cm... Hm... Kan virkelig turen ha tatt demperen av dage? Så nå blir det igjen litt mekking, av både dempegaffel og bremser :-)

Håper på flere turen før snøen kommer... Og neste år, 29"... sier ikke mer.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 15.29 km in 2h:30m:28s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar