søndag 7. oktober 2012

Oppsummering høstferien 2012

Med kun EGDE på mobilen har det blitt så som så med oppdatering på bloggen siste uken. Her kommer et lite resymé av trening og sykling i høstferien.

Høstferien har først og fremst (med tanke på trening) blitt viet til stisykling på Blefjell. Nakamuraen til Vera har skikkelig fått kjørt seg, egentlig er det rart at de hjula fortsatt er rette..

Det begynte søndag 30. sept...

Litt utpå ettermiddagen med Storli-Rendledammen og videre innover i fjellet. Jeg trodde det skulle være enkelt å sykle på de nye plankene som er lagt ut over alle myrene, men de er akkurat litt for smale til å sykle på. Det blir rett og slett mye balansekunst. Nå har jeg fått høre i etterkant at det er meningen.. Jaja, får vel ta hensyn til at de fleste går på beina i fjellet.  Men igjen, veldig moro å sykle der "ingen" andre sykler. Hørte jeg fulldempa?

Neste dag, altså mandag 1. okt bar det innover i fjellet igjen. 

Vi hadde gjort litt forfallende arbeid på campingplassen og i det solen tittet frem fikk jeg med meg Ola og en kompis på stitur. Det ble noen kjedelige km på grusvei før Ola våkna til liv og brått ikke var sliten mer. Mye trilling av sykkel den første stunden før du kommer frem til den litt brede stien fra Blestølen til Sportskapellet. Men på denne stien er det helt supert å sykle. Gutta synes det var mest moro nedover, jeg oppover :-) Det blir noen kneiker der jeg ennå har litt mer kraft i beina og kanskje litt med guts slik at jeg kommer opp og synes det er mer utfordrende enn å kjøre ned. For ned kommer man jo alltid..

På tirsdagen ble kun intervalltrening på grusvei. 

Tiden strakk ikke til for noen nye stier, og siden det ble kosetur forrige dagen, ble det høypuls på grusen. Neste høst skal jeg prøve å legge noen helger til Blefjell før Birken. Her er det jo perfekte gruseveier med slike seige bakker som du finner mellom Rena og Lillehammer. Det å pushe bakker fra Blestua til Blestølen må sies å være helt perfekt.

Siste dag med sykkel ble fredagen, og dette "kremturen" om jeg kan få si det sånn!



Turen startet faktisk med skifte av bremsewire både foran og bak. Utrolig hva et par nye wire og noen nye klossen gjør med bremseeffekten på en sykkel. Tips dere til med sønner og døtre som fortsatt har V-brems. Kjøp komplette wiresett på Bikeshop, de koster kun 68,- og inneholder alt du trenger for å skifte wire både foran og bak. Helt supert.

Start på Storli, først på grusen til Blestua, og deretter opp sti, planker, gjørme, myr helt frem til Strutåsen. Jeg fikk mange kommentarer underveis, men de var hyggelig alle sammen, og da er det jo bare enda mer morsomt. Men det går hardt for seg for sykkelen, og en kneik ble det så mye hopp og sprett at bakhjulet hoppe litt ut av stilling. Jeg trodde et øyeblikk at nå gikk det hjulet føyken, men heldigvis var det bare å feste hurtigkoblingen litt strammere og tråkke videre.
Følelsen av å være på Strutåsen med sykkel er rett og slett helt enorm. Det er veldig bra på ski også, men det er liksom noe alle klarer... Sykkel derimot.. Moro å gjøre noe ikke alle andre driver med. Og igjen, hørte jeg fulldempa??
Nakamura som elske søle.
Turen endte igjen over styret... Og rett i søla. Heldigvis var farten liten, men søledammen var akkurat litt for dyp til at hjulet ville over. 

PS: Jeg tok noen bilder av meg selv med GoPro på Strutåsen, men de egne seg ikke på trykk eller på nett, så dere må ta til takke med naturen og litt sykkel.

Jeg legger ut tracking fra den siste turen, men alle turene ligger på Endomondo.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 19.81 km in 2h:17m:17s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar