torsdag 11. oktober 2012

29" helt rått

I kveld var det Scott og HardRocx prøve ettermiddag hos Bjørn Myhre. Prøvingen var lagt til Årbogen, helt perfekt for å teste neste års godsaker.

29" "Here I come". Helt rått!!
Jeg startet med å prøve noe jeg ikke burde ha prøvd, fordi jeg forelsket meg etter ca 10-20 sek. Scott Spark 910 - fulldempa 29" rittmaskin! Den var riktignok i størrelse Medium, men faktisk satt jeg veldig godt. Vil nok sitte enda bedre på Small, ingen tvil om akkurat det. Men over til prøveturen. 29" og fulldempa i lett terreng, helt sykt hvor fort du kan kjøre på sti, uten å føle deg utrygg. Det er bare å tråkke til, tråkke til, tråkke til. Shimano XT bremser = YES. Helt syk bremsekraft.

Jeg har også prøvd HardRocx Circo Volante SL til en altfor dyr penge, men den fant jeg fort ut at jeg ikke skal ha, og dermed sparte jeg jo de penga! Det er egentlig en kjempeheftig sykkel med XTR gir og bremser, men med smalt styre og veldig langt overrør passer ikke den meg.

Scott Scale RC 29... Respons som en racersykkel, bare at det er 29" offroad. Det å stå i ramma her på grusvei, YES. Veldig god i oppoverbakker også (skulle egentlig bare mangle med en vekt ned om 9kg), SRAM XX girer smooth og raskt. Mulig det var XTR bremser på denne, husker ikke helt. Scale gir en helt annen komfort i skogen enn HardRocx, uten tvil. Sluker små ujevnheter på lett sti og grus på en fin måte. Men hardtail er og blir hardtail, ikke mulig å kjøre så fort på smal sti som med Spark 910. Hm.. tenke tenke.. Skal jeg kjøpe sykkel for den ene gangen i året som det virkelig gjelder å ha en lett hardtail (les Birken), eller skal jeg kjøpe en sykkel jeg kan komme hjem med et stort glis etter hver tur i skogen??? Dette blir noe å gruble på.

Scott Genius 730. YES, YES, YES. Gutta mente jeg kom tilbake med dagens største smil, mulig det stemmer. Her snakker vi ny hjulstandard på 27.5" (650b), 150mm vandring på demper foran. Selvsagt fulldempa. Dette er en litt tyngre stisykkel som definitivt ikke egner seg for Birken eller å konkurrere med gutta opp til Tverken på høsten, men rett og slett lek å moro der du kanskje må gå av hardtailen. Rett og slett dritmoro. Jeg har ikke prøvd slik type sykkel før, men det ga en veldig mersmak og lyst-på faktor. Men igjen, da sprekker budsjettet helt i det blå.

Det er lenge siden jeg har en slik opptur på sykkel som i kveld. Fulldempa har rett og slett fått en stjerne i boka mi, og alle budsjetter må vris og vendes før en beslutning taes!

Jammen godt at snøen kommer snart (håper jeg), så får jeg litt annet å tenke på. (les, ski, staver, smøring, glider, børster, pulver, Birken+++)

God kveld

//Glenn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar