onsdag 17. oktober 2012

Testrunde med Scott Spark 910 - 29" fulldempa

Trening på sykkel 17. okt 2012.
Etter prøverunden hos Bjørn Myhre forrige torsdag har jeg tenkt frem og tilbake på dette med fulldempa sykkel eller ei. Det var jo sykt moro å kjøre nedover og bortover på sti, men hvordan ville det være på en mer reel treningstur. Tilfeldigvis tok jeg en telefon til BM og spurte om de hadde sykkelen ennå, og jepp, det hadde de. De fleste planer for onsdagen ble snudd til på hodet og det ble duket for årets første stitur med lykt.

Turen startet med problemer med batteripakke og kobling mot lykta... Ikke noe spesielt godt tegn, og uten lykt var jeg sjanseløs. Heldigvis hadde jeg en batteripakke ekstra, og etter litt frem og tilbake var vi på vei mot Aron.

Det var veldig vått i Aron, og glatte steiner innover mot Tverken. Uvant med 29" og lykt for første gang. Veldig tungt opp Aron i kveld, jeg måtte gå flere steder en vanlig. Spark 910 har kun 20 gir som seg hør og bør om dagen. Første gir er rett og slett ikke så lett som første gir på Scale'n med 3-delt krank.

Alt ble bedre når vi ankom toppen av Aron og veldig bra grep med fulldempa når jeg fikk igjen pulsen og kunne tråkke på litt mot Tverken.

Jeg koste meg virkelig innover mot Tverken, der er det småkupert, litt stein, gjørme (i kveld), ellers en normal tur sti.  Jeg hadde rett og slett en mer behagelig ferd enn på 26" HT... Men, jeg har ikke følelsen av mer kontroll over sykkelen. Heller motsatt. Jeg ble litt mer reservert enn jeg normalt er på 26". Jeg skal legge litt på hylla for glatt føre og første kveld med lykt. Samt at demo-sykkelen har SPD pedaler mens jeg er vant til Eggbeater. Skoa sitter bedre fast på SPD.


Jeg tror det eneste stedet jeg virkelig følte at dette gikk kjappere og kanskje tryggere enn før var på grusen ned fra Tverken. Der var det virkelig lett å få god steam, bare gi beng i alle hindringer og tråkke på.

Ned Blåstein var det mye søle og glatt, så der gikk det smått. Jeg har nok kjørt raskere ned de bakkene på min gamle Scott Scale 20. Ble mer sliten i håndbakkene enn jeg har forventet.

Men nå kommer det som jeg kanskje synes ble veldig rart.. På asfalten på vei hjem, med full lås på demperne, det synes jeg gikk merbart lettere enn med tidligere 26". Kunne bare ligge på storskiva og tråkke i vei. Jeg fikk litt av den samme følelsen som på racer....


Konklusjon på Scott Spark 910 for meg... Scott Scale 910 i størrelse Small er bestilt og kommer til våren!

Nå er det bare å glede seg.. Scale 910 tror jeg blir helt rått, i riktig størrelse, Shimano XT bremser som er helt rå... Shimano XT 20 gir blir en litt tyngre tilvenning, men må jo bare trene mer..

Fortsatt muligheter for gode turer i høst, på Veras Nakamura.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 13.24 km in 1h:52m:12s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar