mandag 5. november 2012

Frisk sykkeløkt Åssiden-Nøste-Årkivsla-Tverken


Trening på sykkel 05.nov 2012.
Endelig opphold, og mulighet for en litt lenger treningsøkt. Bernt-Ole var klar, og da ble det sykkel. I kveld var det rett og slett frisk. Så med lang vintersykkelbukse, superundertøy, ulltrøye og Atea sykkeljakke var jeg klar. Må ikke glemme lue under hjelmen og lange hansker. Merker det allerede på vei ned til Kiwi, fytti det er lenge siden jeg har syklet i så kaldt vær.

Jeg får fort varmen på vei til Bernt-Ole. Velger øvre vei, og det gir meg bakker allerede opp Hans-Hansensvei og mer bakker opp bak Bragernes Kirke. Så ved ankomst Bernt-Ole er jeg god og varm.

Kursen går på asfalt mot Årkvisla. Jeg klarer ikke helt å forklare hvilke veier vi tar, men dere kan jo ser kartet via Endomondo. GPS'en til Polar tar kvelden etter få km, arg. Synes det er mer morsomt å se turen via PolarPersonaltrainer, men så er det noen ganger. Vi sykler en slags dalsøkk opp mot Årkvisla, og etter en liten stund er det slutt på både asfalt og gatelys. Ny sykkellykt fungerer utmerket, og vi tråkker i vei.

Videre inn på grusvei forbi parkeringen på Årkvisla og inn i skogen. Jeg kjenner meg ikke igjen, men det gjør heldigvis Bernt-Ole, han svinger plutselig til venstre, og etter en litt seig bakke er vi på kjente trakter opp mot grusen fra Spiralen til Tverken. Den tunge bratte bakken opp mot Landfalltjern går faktisk lettere enn forventet i dag, men det kan jo være vi tok det mer med ro enn tidligere år..., må nesten sammenlikne.

Merker at nå begynner det å bli kaldt, blankt lag på asfalten mot parkeringen på Landfalltjern, holder meg der det finnes grus. Har smakt på asfalt tidligere i høst, har ikke lyst å smake igjen.

Bernt-Ole ligger foran opp mot Tverken, og jeg henger på så godt som mulig. Tenker for meg selv at 29" triller lettere og han hans Scott Scale også veier mindre og girer bedre... Mer power i beina har selvsagt mye å si, men la oss glemme det litt og legg mest skyld på Nakamuraen til Vera.

Vi måler ca -4 på Tverken.

Jeg prøver å ta en slurk vann, flaska er frossen og må skru av lokket. På tide å finne frem skia og vinterisolert Camelbak. Turen ned fra Tverken blir kald... Ny lykt lyser upåklagelig, men merker at jeg er litt reservert med tanke på isen på vannpyttene.

Jeg tar Blåstein og Bernt-Ole forsetter ned mot Spiralen. Blåstein er blitt en blanding av søle, stein og frost... Ikke moro, hvorfor låner jeg ikke Scott Spark 29" i dag også?? Det hadde vært helt konge i dag.

På toppen av Kastanjesletta ser jeg at asfalten er noe blank og tar det helt rolig ned til flata. Rett og slett dritkaldt.. Hjemme fikk spylt av sykkelen, vannslangen frosset!

Ble dette siste sykkeltur i år? På tide å finne frem skia.

Oppdatering 23:50, dersom noen var i tvil, så var dette en kjempetur på alle måter. Mye bakker, mye høy puls, og ikke minst alltid veldig moro m lykt fra Tverken og ned. Godt og godt en kjempeøkt!,


Se tracking på linken under.
Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 27.61 km in 2h:05m:26s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar