tirsdag 20. november 2012

Til Tverken i tåka - hard økt på sykkel med Bernt-Ole

Trening på offroadsykkel 20.nov 2012
Det veksler fra skyfri himmel og ski, til tåke, lett regn og sykkel. Men sånn er det jo blitt, må bare innfinne seg med det.

Tykk tåke på Tverken.
Skiltet er lyst opp av 3 sterke lykter
I kveld falt valget på å sykle på asfalt til krysset der Spiralen begynner, også ta fatt på løypa der Hauer'n kom ned i gamle dager. Planen var å varme opp rolig ned til Spiralen på asfalt, men som vanlig ble det litt tidspress og høy puls fra start. Det ble en kort stopp i krysset ved Spiralen slik at jeg fikk igjen pusten før vi startet på første bakken. Og den er bratt! Veldig bratt! Men jeg kom opp, mulig styrketreningen på fysio'n hjelper?

Turveien til går via Underlia og opp til Stiboltkrysset. Det er nesten ingen pauser, men allikevel noe bedre enn å sykle opp Aron. De få strekkene med flatt gjør det er mulig å sykle hele veien opp. Jeg måtte av sykkelen en gang før Landfalltjern, det var på toppen av gressbakken ved Sturlahuset. Vått gress sugde bare alle kreftene ut av beina, gikk noen meter og ble våt på beina med en gang, nå hjalt det bare å komme seg opp på sykkelen så fort som mulig for å holde seg tørr.

Det ble en velfortjent pause ved Stiboltkrysset, merket godt alle bakkene i beina, og vi var jo ikke på toppen ennå. Den bratte bakken opp til Landfalltjern endte i sone 5 som vanlig, men ingen pause på toppen i dag, fortsatte rett inn i tåka mot Landfallhytta. Jeg tror ikke jeg har syklet i så tett tåke noen gang.

Bakken opp til Landfallhytta ble rett og slett for bratt, og jeg måte gå noen få meter, skylder på gresset ved Sturlahuset.., eller har ikke Nakamuraen lette nok gir? Kan det være dekkene som er tunge og triller dårlig i bratte bakker? Hm.. Ved Landfallhytta var tåka så tykk at jeg så kanskje 10meter foran sykkelen. Jeg måtte sette lykta på fullt allerede her, pleier normalt å kjøre på halv styrke til vi drar nedover. Og det ble skikkelig effekt når Bernt-Ole ga jernet og midlertidig forsvant i tåka. Det hjelper veldig å ha en foran i tåke ala grøt.

Vi droppet forsøket på skikkelig singletrack sti etter Ballklubbhytta, det endte jo nesten med at vi syklet rett på den, så greit å følge grusen i kveld.

Rolig tur ned fra Tverken, med sikt på 5-10 meter blir det umulig å kjøre i 40-50km/t. Nakamuraen har heller ikke dempegaffel til slike hastigheter, den gir nesten ikke demping, bare litt sprett.

Vi syklet akkurat samme veien hjem, Bernt-Ole forsvant etterhvert på sin 29". Kragebeinsbruddet sitter forsatt i, og jeg merker at jeg er en del mer reservert pga. det. Dempegaffelen på Nakamuraen er nesten som to springfjærer å betrakte, det hoppe og spretter som bare det nedover. Like greit å ta det med ro :-)

I alt en veldig bra økt, jeg ble støl i nesten to dager :-) Lenge siden så mange bakker. Jeg legger med bilde fra Google Earth, mye rød sone denne gangen, selv om GPS grafen skygger over alt det røde oppover... Det er mer eller mindre rød sone fra den gule markeringen.

Jeg legger med en link til PolarPersonalTrainer også, lettere å se puls og fart der.
Til Tverken i tåka 20.11.2012 6:58 PM


Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 23.71 km in 1h:44m:55s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar