torsdag 1. august 2013

Tredje sykkeltur i Italia - mye flatt og bedre fart

Trening på sykkel, 1. aug 2013

Tredje sykkeltur i Italia. Denne gangen ble det tur på ettermiddagen. Fikk en tilmålt tid før middag og la i vei. Valgt også denne dagen en ny rute for å få sett enda mer av landskapet rundt Foiana della Chiana. Trodde jeg skulle finne en liten landsby med navn Creti, men bomma jeg jo fullstendig på. Valgte å fortsette mot Arezzo, men innså at tiden rett og slett ikke ville strekke til med tur-retur. Fant ut at Castiglion var innen rekkevidde og tråkket i vei.

Igjen er det svært vanskelig å kombinere trening og naturopplevelser. Dvs., du får naturopplevelser, men det er ikke mulig å få tatt nok bilder uten at det går ut over treninga... Nytter ikke å sykle med GoPro på hodet hele tiden heller...

Men jeg kom over denne broen, og her ble det fotostopp. Litt høyrisiko å klakke rundt på landeveissko på asfalten, men sjansen må man ta.
Fikk også et bilde av sykkelen og litt utsikt over landskapet.

Det er ikke helt beste landeveisstil med 750ml flasker har jeg fått høre, men i denne varmen er det nok drikke som gjelder. Klarte nesten å bruke opp begge flaskene på turen, det har nok ikke skjedd før.

Litt om sykkelen.
Jeg har ikke nevnt noe særlig detaljer om sykkelen, men jeg tror det var en ganske fin sykkelen egentlig. Ikke 2013 modell, men det kan man nok ikke regne med på en så liten plass. Butikken hadde kun to racersykler for utleie, en med alu ramme og en med karbon. Jeg klinte til og valgte karbon.

Sykkelen var en Bianchi 928, hva nå enn det betyr, men det må ha vært en dyr sykkel.
  • Full karbon ramme og gaffel.
  • Dura-Ace gir. Både girhendler, fremgir, bakgir og bremser var Dura-Ace. For ikke-landeveis-nerder er dette toppgruppa til Shimano på landveien. Sammenlikning til terreng blir XTR. 
  • Felgene var noe Mavic greier, men det virket som de trillet veldig lett og raskt.
  • Karbon krank fra FSA.
  • Look pedaler.
  • Vekt, ca 8kg fikk jeg opplyst. På en 2013 modell med alt dette fancy'e utstyret hadde nok vekten fort vært nede på 7kg.
Opplevelsen av Dura-Ace kontra 105 som jeg er vant til er at det er lettere å skifte gir. Raskere på en måte. Spesielt foran, det å skifte fra liten til stor krans gikk som en drøm, og veldig raskt. Bakgiret er kanskje ikke så stor forskjell. Eldre Shimano hendler er tynnere enn de nye, litt uvant. Liker de nye litt kraftigere bedre. Men sykkelen føltes veldig rask, trillet ekstremt lett, og lett å få opp god fart på slettene. Usikker på om jeg synes karbon ga noen dempeeffekt på dårlig vei.

Pga. liten kassett bak ble sykkelen tung i bratte bakker. Jeg tipper den hadde maks 25 tenner på største tannhjul bak, min har 28. Det høres jo ikke mye ut, men det utgjør nok mer enn man skulle tro.

Sete falt ikke i smak for min del, men det blir jo for detaljer å regne. Erfaring tilsier kanskje å ha med eget sete neste gang jeg skal leie i utlandet. 

Tidspress på slutten ga noen gode fartsdrag på slettene der jeg kjente meg igjen, en god opplevelse. 

Jeg leier gjerne sykkel igjen, men tar med eget sete. Jeg hadde med egne sko, helt klart en fordel. Sykkelbutikken byttet lett over fra Shimano til Look cleats under skoene, så det var ikke noe problem. Jeg skulle nok hatt litt bedre tid, eller orket å stå opp enda tidligere..


Endomondo Cycling Workout: was out cycling 44.04 km in 1h:45m:32s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar