søndag 22. desember 2013

Vestfossenrunden i desember

Trening på sykkel, 22. des 2013

Sykkeltrening i desember, på racer!

Helt merkelig greie, men Bernt-Ole og jeg endte med å sykle runden rundt Vestfossen i dag. Men slik blir det  når gradestokken viser +7C kl 13 og veiene faktisk begynner å tørke opp.

Men +7C i desember er faktisk forskjellige fra +7C en vakker vårdag, så det ble Devold ull under og softshell jakke. Helt perfekt. Med motvind mot Hokksund kan du trygt si at vi merket fort at sykkelformen ikke er der den pleier å være. Det ble kun 20km/t i bakken før Nedre Eiker Kirke.

Liten stopp i Vestfossen.
Helt merkelig å sykle på racer gjennom
julegata.
Merker godt at sykkelformen definitivt ikke er inne, holder jo normalt noe høyere snittfart på racer.., men vinden snudde ved Hokksund og det ble god driv i medvind over heia fra Vestfossen ned mot Mjøndalen. 20km/t opp bakken til Ytterkollen kunne jeg bare se langt etter, merkelig hvor fort sykkelformen daler når man trener annerledes i nesten hele desember.

Totalt en veldig flott tur, det ble en ekstra god følelse å sykle mot all trafikken over brua ved Gulskogen også, køen var lang for å si det sånn.

På slettene forbi Kjøsterud skolen synes jeg på en måte at jeg merker alle steiner i veien veldig.. Og jeg hadde visst grunn til det. Turen endte med punktering like før Kiwi på Åssiden, måtte gå den siste biten hjem.

Lang kø mot Gulskogen senter. Deilig å være på sykkel

Endomondo Cycling Workout: was out cycling 43.17 km in 1h:51m:28s using Endomondo.

lørdag 7. desember 2013

Landfalltjern - Tverråsutsikten

Trening på offroad, 7.des 2013

Her har vi nesten klart å sykle opp
tidligere i høst. Definitivt slutt på det nå.
Ganske kraftige krefter..
Det er nesten utrolig at det er mulig å sykle i marka 7.des. På en måte er det moro, på en annen måte er det trist. Det skal jo være skiføre og snø på disse tider. Jeg traff ikke mange på min tur i dag, men en de få jeg traff nevnte på at det var jo ikke første gang det var bart i desember.

Turen startet på Landfalltjern, grunnen til det er manglende piggdekk på sykkelen, og litt at jeg vil fort på sti. Siden siste jeg syklet har det kommet ørlite snø i marka, akkurat så mye at den blanke glatte isen for to uker siden ligger under snøen. Det har vært mildt også, så det hele har klistret seg sammen på et vis, stort sett veldig godt feste på normale stidekk. Jeg tror det hadde blitt veldig glatt med dekk som typisk følger med en vanlig offroad fra butikken.

Igjen klarte sykkelen å krangle med at bosset bak ikke tar tak og kjede går like lett fremover som bakover. Sykkelen ble varmet i gangen hjemme, og virket... Opp på taket i -5, rett opp på Landfalltjern... Virket ikke. Endte med å prøve å varme bosset med hånda, og surret kjede så mye bakover at det ble litt motstand og varme. Det gjorde susen, klar for tur.

Stiene hadde som tidligere nevnt fått et lite snølag som gjorde at jeg kunne nesten like som før snøen kom, helt topp. Neste opptur var å sykle på myrene, det er bare å tråkke i vei, med frost i bakken blir jo alt hardt.

Stien bortover mot Tverråsen var helt urørt, moro. Men i en bakke på denne stien kunne jeg nok trengt piggdekk, for plutselig gled bakhjulet unna, klarte meg akkurat uten å smake på bakken.

Denne gangen tok jeg samme vei som skiløypa hjem, det er klart bedre med sykkel enn stien langs Tverråsen. Og med kraftige dekk var det også mulig å sykle ned hele juvet mot Tverken.

Dette var nok siste sykkeltur i 2013. Litt av en sesong. Jeg lar bildene tale for seg selv.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 13.37 km in 2h:04m:39s using Endomondo.

lørdag 23. november 2013

Stitur Landfalltjern - Skimten

Trening på sykkel 23.nov 2013

Gradestokken viser -6C og solen stråler, klar for ny stitur.

Jeg skiftet, smurte matpakke, og var mer enn klar. Ut for hente sykkelen, men i det jeg skal sjekke kjede.. Hva, pedalene går like lett fremover som bakover. Hele sykkelturen falt i grus på et sekund. Ringte både BM og Bernt-Ole..., og fant ut at det kunne være mothakene inne i bosset som spøkte med meg siden siste vask.Vaske sykkelen i +2, sette den rett i garasjen, så blir det kaldt uten å bruke den, ikke smart. Det ble inn i gangen med sykkelen, og frem med konas sin hårføner! 2 min senere, sykkel klar for tur!

Pga. kulden om dagen valgte jeg å kjøre bil til Landfalltjern, vil ikke ødelegge skulderen nok en gang med å velte på asfalten til eller fra skogen.

Knallfint vær på Landfalltjern, legger i vei på grusen til Myrdammen. Vil sykle mest mulig i sola for å kjenne varmen lengst mulig. Marka har endret seg kraftig siden sist helg. Alle steder som var fuktige sist helg, de er omgjort til speilblank is. Og glatt is! Stort sett går det veldig greit uten piggdekk, men det blir mye mer gåing enn normalt.

Ca 1time og 20 min senere ankommer jeg Skimten, helt nydelig. Det er bare å tråkke i vei over det som er av myr, alt er knallhardt! Og glatt. Ender på baken et par ganger, og det på flata over et par myrer, men det heldigvis går det så sakte at det ikke blir noen skader.

Nytt på denne turen er nye Gore-Tex vintersykkelsko. Og det er jammen forskjell på de nye skoene og sommersko med skotrekk. Ble ikke kald på beina i det hele tatt. En ny opplevelse om bare må anbefales.

Jeg lar bildene tale for resten av turen.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 11.28 km in 2h:06m:39s using Endomondo

søndag 10. november 2013

Stitur med Bernt-Ole - Drammensmarka

Trening på offroad, 10. nov 2013.

En litt sen oppdatering av bloggen. Men jeg fant et hull i arkivet over stiturer i marka fra i høst.

Denne turen startet på sykkel hjemmefra, videre bort til Strøtvetblokkene, så på grusen opp til Klokktjern, videre igjen til Landfalltjern, og endelig sti til litt over Tverken.

Dette ble nok en super tur i marka. Det er en god del mer is siden forrige uke, så det ble litt Bambi på isen et par steder. Ellers er det helt supert!

Noe av de bløte myrpartiene nære Tverken er nesten frosset igjen, så der er det bare å trå til over. ca 5 cm med nysnø like bak Tverken! Nå må vel vinteren være i anmarsj?

Dette blogginnlegget er faktisk skrevet den 24.des, og dessverre ser det nok ikke sånn ut i marka i dag. Det regner som bare det i dag, og det er vel kun Aron som er hvit om dagen.

Endomondo Mountain biking Workout

fredag 8. november 2013

Fredagsintervall 3x4 opp Aron med staver

Trening, barmark 8.nov 2013

Skulle vel egentlig gått på rulleski, men det kom jeg på rett utenfor døra, da allerede med joggesko på beina og hodelykt på hodet. Kikket raskt bort på rulleskia og tenkte... Nei, det får bli en annen gang.

Det ble bare 3x4 min intervall opp i denne kvelden, det er rett og slett for glatt på svabergene innen for toppen av Aron og mot Gamledammen til at det er forsvarlig med noe løping der i stummende mørke. Prøvde noen få meter, men det ble nesten som Bambi på isen.

Lagt seg ørlite snø på toppen av Aron nå, vinteren er i anmarsj! Eller?

Rolig jogging ned igjen, god økt.

Litt av telefonen lager skygge nederst til venstre i bilde, ikke fullt så enkelt å være fotograf og hodelykt holder samtidig.

Jeg ser fra tidligere år at nesten hele november går med til barmark, enten på beina med joggesko eller med sykkel opp til Tverken.

lørdag 2. november 2013

Stitur i Drammensmarka - Landfalltjern-5minutten-Myrdammen-Tverken

Trening på sykkel 2. Nov 2013

Nok en travel lørdag, men med så fint vær måtte jeg bare ut å sykle. Og det passet for Bernt-Ole også. Vi tråkket i vei oppover Thorleif Haugs vei fra bunnen av Spiralen og opp bak Underlia. Den bakken er ikke blitt noe lettere siden Birken, kanskje tyngre? Riktignok er dekkene kraftigere og tyngre, men kan det utgjøre så mye?

Vi ankommer Landfalltjern, en kort pust i bakken (det var ikke nødvendig i august), og jammen treffer vi på en annen kar vi har truffet på Tverken tidligere i sommer. Han skal akkurat samme vei, og vi blir enig om å slå følge. Denne karen har syklet sti før, og legger i vei et sykt tempo innover 5-minutten. Men karen venter på både Bernt-Ole og meg før vi legger i vei videre inn marka. Vi plukker en ny sti som tar oss til Myrdammen, moro å finne nye stier. Han viser også oss en ny sti fra Myrdammen som gjør en sløyfe i skogen før vi ender opp på toppen av bakken bak Tverken. Dere må nesten se på kartet for å skjønne hvor turen går.

Jeg hadde vel ikke sett for meg et så høyt tempo på en ellers flott lørdag, tracking fra Google Earth viser mye rød sone for å si det sånn! Jeg klarer også det kunststykke å bøye venstre girspak, kun 2mm unna at jeg ikke fikk brukt giret foran. Men slike deler kan jo byttes. Bakgiret knaser i vei, selv etter grundig justering. Hm.. Kanskje giret bak virkelig fikk seg en større trøkk enn antatt i høstferien. Men det virker, og kjedet hopper ikke. Det bråker mindre lenger ned på kassetten, men det er nok normalt.

Bratt kneik. Prøvde å kjøre ned...
Gikk ikke helt etter planen, men bra.
Litt kort om dekkvalg. I dag fikk testet Hans Dampf på asfalten ned til bunnen av Spiralen, og jeg må jo bare si, det føles som å sykle med piggdekk. Disse dekkene gir deg ingenting gratis på asfalt. De er også tunge oppover grusen mot Landfalltjern. Men... så drar vi utenfor grus og asfalt, og stien åpenbarer seg med steiner, myk skogbunn, gjørme og myr. Her kommer virkelig dekkene til sine rett. Jeg ser Bernt-Ole sprettet rundt og kring, sklir på røtter+++, mine Hans Dampf oppfører helt nydelig på dette føre. Og enda bedre blir gjennom fuktige myrer, sykkelen bare flyter oppå. Ikke som en fat-bike, men nesten...

Jeg hadde med GoPro kamera, og har filmen noen biter fra turen. Ta et titt.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 20.95 km in 2h:13m:06s using Endomondo.

søndag 27. oktober 2013

Opp til Nerdammen - forsøkte på blåsti mot Tverken

Trening på sykkel, 27.okt 2013

I dag ble det egentlig bare rot med å få syklet. Og noen ganger burde jeg skjønner at det er ikke vits å sykle for en hver pris. I dag kan du trygt si var en sånn dag.

Det startet med at Bernt-Ole hintet frempå om tur med gutta. Men Ola hadde ikke spesielt lyst på tur i regneværet, så det endte med at Bernt-Ole, Sindre og en kompis dro på tur. Men jeg ville jo også på tur, så midt i mellom henting og bringing hit og dit så jeg muligheten for å sykle opp til Nerdammen, og prøver meg på blåstien mot Tverken. Fikk bilde fra Bernt-Ole, og det så ut som de gutta fikk en krevende, men fin tur på Konnerud.

Jeg har dessverre superturen til Tverråsutsikten altfor godt i minne, og tenker vel at enhver ny tur i marka må bli like bra. Gjør ikke det veit du! Den dagen var helt spesiell. Men jeg la i vei, opphold ved start, så pakka regnjakka i sekken.

Jeg kom vel nesten opp til bommen før Nerdammen og regnet bare økte på. Måtte stoppe og ta på regnjakke, mistet den ene hansken i en vanndam, og vips, der ble det ekstra paret ubrukelig. Fortsetter mot Nerdammen. Det regner rett og slett ganske kraftig i det jeg stopper for å ta bilder ved demningen, men jeg tenker jo at jeg må jo prøve, sti er jo så gøy. Vel, så moro er det faktisk ikke i øs pøs regn, hvertfall ikke alene. Jeg prøver litt videre innover fra Nerdammen, men ser jo at det er veldig mye vann! Overalt! Og begynner å tenke, hvor bløtt er det myrene som ligger på den stien til Tverken.

Jeg snur faktisk ved først myr. Vannet ligger mer eller mindre oppå myra, og tåka kommer sigende. Kort og kort en dustetur. Fikk kanskje pushet litt puls opp til Nerdammen, men det var egentlig ikke poenget i dag.

Det er faktisk bare 20 min forskjell mellom bildene ved ankomst dammen og de siste bilde på vei hjemover. Tåka kommer raskt i Drammensmarka også.

Jeg må vel bare si bedre lykke neste gang, det hadde vært gull med noen kuldegrader nå, både med tanke på å kunne sykle på myra, og kanskje ta frem skia.

lørdag 19. oktober 2013

Stitur i Drammensmarka - delvis kamstrupløypa og rundt Goliaten

Trening på sykkel, 19. okt 2013

Ny runde på sykkel i Drammensmarka. Det blir så fort mørkt om dagen at treningen i uka ofte ender med gåtur opp Aron, eller 4x4 intervaller. Ente på rulleski eller joggesko med stavaer.

Planen denne lørdagen var å sykle med Ola og en kompis, men han hadde tråkket over på fredagen, og måtte melde pass. Gutta ville istedet til byen og kikke i hobbybutikk (fjernstyrt bil), og haiket med svigers og Vera til byen. Dermed ble det duket for nok en tur i marka med sykkel. Jeg hadde jo oppturen fra forrige søndag frisk i minnet, og hadde gledet meg som en unge hele uka. Kunne bare ikke sitte inne denne lørdagen.

Jeg tok heisen opp denne gangen, men istedet for å dra direkte mot Tverken prøvde jeg å sykle kamstrupen i retning Eikerdelet og termometerkrysset. Så langt er det ikke mulig å komme på sykkel.. Kanskje med fatbike, men ikke med vanlig offroad. Rett og slett for mye myr. Plumpa en en kald vanndam med et tynt islag.. Kaldt.

Måtte snu, kom meg inn på blåmerket sti mot Tverken, rotet litt igjen, men til slutt fant jeg skiltet som peker i retning Tverråsvann og Goliaten. Og den veien vil jeg virkelig anbefale å prøve å sykle. Flott skogbunn-sti, en del svaberg og del myk gjørme (myr), men du kan sykle det meste.

Bilde er tatt litt i område Goliaten, samt et tjern langs den blåmerka stien til Tverken.

Flott tur, men jeg rota nok litt for lenge ute denne dagen. Men nesten gang går det nok noe raskere :-)
Litt av kamstrupløypa om sommeren.
Dersom du kommer fra termonmeterkrysset i retning Aron,
ta stien til venstre, den går rundt mye og holder deg tørr på beina.

Et fint tjern på den blåmerka stien mot Tverken.
Jeg vet ikke hva dette heter.

Isen har så vidt lagt seg,
men myrene er fortsatt noe myke, ikke mulig
å sykle rett over en hver mye.

Goliaten?

Den nyoppussede hytta ved Goliaten alle snakker om.
Litt usikker om jeg ville overnattet..

søndag 13. oktober 2013

Stitur til Tverråsen og nye dekk

Trening på sykkel 13. okt 2013

Egentlig skulle vi vært på fjellet i helgen, men Vera endte opp med ekspressdugnad med korpset grunnet flytting fra lokalene nede ved jernbanen. Dermed har det blitt to flotte turdager i Drammen istedet. I går var Solveig og jeg ute i over 3 timer på beina, og dermed ble det duket for samme tur i dag, bare med sykkel. Ingen av de nevnte personer kunne være med i dag, så det ble en tur alene.

Turen startet med å sette på nye brukte dekk på sykkelen! De fleste har vel fått med seg mitt kjøp av pent brukte stidekk fra bruktmarkedet på terrengsykkel.no? Vel, veldig kort. Før Birken kjøpte jeg to nye Schwalbe Nobby Nic fra vgp.no til halv pris. De skulle egentlig ha 2.35 bredde, men ringte og sa at det hadde blitt en feil med lagerstatus, og de hadde bare 2.25. Greit tenkte jeg, så stort forskjell kan det ikke være. Monterte Nobby Nic og dro i vei. Men maken til glatte dekk på våre svaberg skal du lete lenge etter, så skuffelsen ble stor etter første tur. Første dekkjøp over.

Men som den ivrige nettshopper jeg er, kom jeg over en kar som skulle selge to pent brukte Schwalbe Hans Dampf med 2.35 bredde. Hans Dampf er om mulig et enda grovere stidekk enn Nobby Nic. Vel tenkte jeg, for 300,- er det vel verdt et forsøk. Men det jeg ikke fikk opplyst om var at vedkommende hadde satt opp dekkene slangeløst med guffe, så de så jo ikke ut innvendig. Guffe = latekstblanding man heller inn i dekkene stedet for slange. Mønster slikt kunne du ikke se var brukt. Dermed måtte dekkene vaskes innvendig før bruk. Så dermed startet turen i dag med å vaske dekk, ned i kjelleren for å bytte... Dekk kjøp 2 over.

For å spare tid og krever bestemte jeg raskt, at det må bli heisen opp. Beklager dette folkens, det var med blandende følelser jeg tok heisen i dag.

La i vei innover mot Tverken, fulgte skiløypa opp igjennom juvet etter Tverken og tok til venstre i krysset der du kan velge mellom Skimten eller Tverråsen på vinteren. Og her startet virkelig moro'a. Det er rett og slett helt fantastisk å sykle innover. Krevende ja, men umulig nei! Og med det været som var i dag, helt konge.

Jeg kom frem til krysset der Tverråsrunden starter på vinteren, men der er det ikke mulig å ferdes på sommeren, bare myr. Men det er bare å snu 20 meter, så går en flott sti litt lenger opp på høydedraget ved krysset. Fikk noen tips av noen andre som var ute å gikk. For første gang i livet jeg har vært på Tverråsutsikten uten at det har vært snø her!! Rett og slett en svært god følelse.

Ble anbefalt å prøve langt åsen tilbake mot Tverken, men det anbefaler jeg ikke. Mye mer moro å sykle der skiløypa går om vinteren. Etter dette prøvde jeg finne stien som skal gå langs høydedraget bak Tverken og rett til Skimten, men den fant jeg ikke. Tok vanlig vei ned fra Tverken mot Aron. Kjørte ned en bakke jeg normalt har gått i hele sommer, moro.

Se kort info om dekkene nederst.

Fikk noen hyggelig folk til å ta bilde av meg.
Stor stas.
Kort om Schwalbe Hans Dampf.
Rett og slett helt RÅ stidekk. De sitter dønn fast på svaberg med vann, de griper sykt godt i gjørme og søle. Og ikke minst, de er brede! De triller nok ikke så godt på asfalt, men det spiller mindre rolle. De gir rett og slett det litt ekstra for å ha enda mer gøy og trygt på sti. De har også kraftige sidevegger, slik at det å kjøre ned steinrøysa fra Kampstrupen til Aron var helt greit. Veier vel ca 800-900g pr. stykk.

Sjekk bredden! Helt nydelig

Stitur til Tverråsen 13.10.2013 12:54 PM

tirsdag 8. oktober 2013

Tverken via Strøtvet-blokkene - med Jon Halvor

Trening på sykkel 8.okt 2013

Det er faktisk akkurat 2 mnd siden sist jeg syklet denne turen, da med Bernt-Ole og som oppkjøring til Birken. I dag var det med Jon Halvor, og med start ca 19.15 ble det tur i mørket med lykt hele veien.

Det er egentlig altfor varmt til å være oktober, ca +15 grader ved avreise, og nesten like varmt i det jeg kom hjem. Og jeg hadde som vanlig kledd meg altfor mye. Måtte gjøre en kort stopp før blokkene og ta både buff og jakke. Skal bare innrømme at det var veldig godt å ha på vei hjem.

Jeg merker meg at Jon Halvor fortsatt har veldig mye punch i beina. All treningen i løpet av sommeren og før Birken har helt klart gitt resultater. Jon fyker opp de bratte kneikene som en liten fjellgeit, mens jeg blir pesende etter.. Var faktisk oppe i 96% av makspuls i dag, og det er lenge siden.

Totalt en veldig hyggelig tur, deilig å pushe litt bakker på sykkel, og kanskje enda deiligere å suse ned igjen.

Oppdatering med kart fra Endomondo kommer.

Jeg skal også prøve å oppdatere litt fra alle de flotte turene i høstferien.

Nå med oppdatert info fra Endomondo.
Turen finnes her : Tverken via Strøtvet-blokkene Endomondo

torsdag 3. oktober 2013

Påmeldt UltraBirken 2014..

Nå lar jeg den vanlig Birken glippe og satser på 8-9 timer ute i fjellet en gang i august 2014.

torsdag 26. september 2013

Påmeldt Birken 2014 -men veldig i tvil

I dag var det påmelding til Birkebeinerrittet 2014. Var som vanlig klar kl. 09.00, tvilte noen få sek, men valgte å skrive inn navn og nummer. Bang!! Du er sikret plass i Birkebeinerrittet 2014.

Men.., så jeg har jo snakket om UltraBirken. Så nå bor tvilen i meg, og avgjørelsen må være avgjort i morgen, også kl. 09.00

//Glenn

onsdag 4. september 2013

Tverken via Torleif Haugs vei - rolig tur med lånt sykkel

Trening på sykkel, 4. sept 2013

Skogen kaller nå etter Birken. Nå er det en pause fra 4x4 bakkeintervall og pushing av puls på grus. Tok det med ro opp alle bakkene opp Torleif Haugs vei, men endte allikevel på Landfalltjern etter 38 min. Beina funker etter 92km med Birken. Godt fornøyd.

Sommerstemning ved Landfalltjern.
Scott'n er på rep av demper, fått låne Cannondale med Lefty demper, rar greie. Men jeg merker helt klart at hardtail er tingen på ren grus.

Tverken, alltid like koselig å komme hit.
Dette ble en kjempekveld opp til Tverken, flott vær, sommeren er ikke over riktig ennå. Litt bekymret for Scott'n, i og med at Bjørn Myhre klarte å reparere den på en dag. Det er visst noe surr med lock-out funksjonen på dempegaffelen.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 22.35 km in 1h:28m:49s using Endomondo.

lørdag 31. august 2013

Birkebeinerrittet 2013

Oppsummering av Birken-helga 2013.

Jeg kan vel skrive endelig! For denne dagen har jeg gledet meg til i nesten to år nå. Det endte jo med ødelagt skulder i 2011 og brukket kragebein i 2012..

Jeg vurderte jo en siste internvall torsdagen før Birken, men ble advart kraftig av både kona og andre og lot det være. Det ble sykkelvask og diverse istedet. Om det var noe vits å vaske sykkelen så nøye kan man jo lure på?

Vi var 4 stk som syklet i år, Bernt-Ole, Jon Halvor og Bent-Håkon og meg. Med oss som assistanse hadde vi Erik og Pål Andre. Veldig bra! Jon Halvor ble jo mer eller mindre tvunget med, men var sporty og stilte opp. Fikk låne sykkel av Bernt-Ole. Bosted ble samme sted som i 2010, så man kan vel si at noe at jeg fikk noe flashback fra forrige gang. Men mye har skjedd på to år, så rutinene rundt Birken og ritt er nå tilstede og stressfaktoren var nok litt lavere fredag kveld. Men når det tok over 1,5t å få spist ute i Lillehammer må jeg bare innrømme at jeg kan ble litt mer bestemt på tiden.

Kvelden på hytta ble brukt til siste pakking av sekken, og ikke minst baggen som man kan sende med lastebil fra Rena til Lillehammer. Minst like mye logistikk der. Ikke moro å finne ut i dusjen på Lillehammer at viktig ting ligger på hytta. En siste veiing av sekkene ble det også tid til. Startvekt for min del ble nok 4.5kg, da inkl. 1 liter drikke i sekken.

Fikk typisk ikke sove natt til lørdag, men slik skal det kanskje være?

Opp kl 05.30 på lørdag, overraskende opplagt etter å ha sovet 3,5timer. Kort frokost før vi kjører bort til Sjusjøen og buss derfra til Rena. Og det må jeg si, mye bedre enn å kjøre til Lillehammer. Null stress, kun en buss og en lastebil. Det gir også full kontroll på hvor sykkelen er, beroligende i seg selv.

Rena
Hva er det med dette lille tettstedet langt ute i skogen? Jo, regn! Håpet om opphold forsvant i skogen på vei til Rena, så det var bare å finne frem regnjakka. Prøvde meg kort om jeg kunne skifte inne i bussen, klarte det så vidt med en stressa bussjåfør som ville videre. Det ble ut i regnet, hente sykkel, finne et skur sammen med en del andre som ville være tørre, på med lange bein, skotrekk og buff. Sto litt og vurderte skotrekk, men de ble nå på.

Start til Skramstad
Merker nå straks at jeg mye mer ritterfaring enn tilbake i 2010. Presser meg litt frem i gruppa slik at jeg ikke skal bli sist ut fra start, men ikke helt enkelt, mange ivrige. Jeg har bestemt meg for en annen taktikk enn 2010, og det er å bare klemme til fra start, målet er Skramstad på under 45 min. Og det går fort med en gang, langt over 30km/t på asfalten før vi starter på bakkene. Og fy så mange spreke folk. Det danner seg en stor gruppe langt fremme, og de bare siger fra. Ikke sjans i havet til å holde tempo til de fremste. Men heldigvis er det andre med litt for mange kilo på kroppen, og det blir stor spredning i feltet. Pulsen ligger vel jevnt oppunder 90% av maks, men det er som planlagt. Når Skramstad etter ca 48 min, ca 3-4 etter skjema, ingen krise.

Djuposet
Jeg har glemt at det er noen km fra Skramstad til det går nedover mot Djuposet, men beina responderer og en helt annen følelse enn i 2010. Bakkene ned mot Djuposet er også sterkt forbedret siden sist, er vel mer grusvei enn traktorsti. Og i bunnen er det helt tørt, sykler helt frem til gåpartiet. Forrige gang sparte jeg vel på kreftene her og prøvde å spise litt, denne gangen kjører jeg bare innpå med litt gel og går videre. De har utbedret så mye at etter et par bakker er det mulig å sykle.

På vei mot Kvarstad
Jeg har en del annen guts enn sist, og dropper lett sykkelvask ved enden av første terrengparti og finner vel et hjul å henge på. Må jo bare innrømme at igjen, det er veldig mange spreke folk. Også grusen da? Hva er det med grusen i Birken. Disse veiene vi sykler på er så hardpakka og så dårlig drenert at det legger seg et pent lite lag med brunt sølevann som spruter opp fra bakhjulet til han foran. Ankommer Skramstad på 2.26. Nå har jeg mistet track på skjema, men føler at tiden er grei nok.

Rosinbakken
Dette er jo bakken alle snakker om i Birken. Er det egentlig så mye å snakke om? Måtte vel ned i første gir, skal innrømme det. Og pga. vanvittig knasing fra kjede og drivverk forbarmet jeg meg over en kar som delte du vann midt i bakken. Han var svært behjelpelig med å skylle gir og kjede, helt strålende. Resten av bakken ble syklet opp. Var også forberedt på flere bakker..

Sjusjøen - nesten langing fra gutta!
Utrolig kjekt å se to kjente fjes ved Sjusjøen. Gutta sto klare med Cola og mer energidrikk. Men stressa som jeg var på tiden ble det svært kort stopp. Takket blandt annet nei til å bytte flaske, og drakk vel ikke mange slurkene med Cola. Men som sagt, utrolig kjekt, og veldig hyggelig!

Storåsen
Jeg får nesten tårer i øynene og klump i halsen i det jeg kommer inn på asfalten og ser at over Lillehammer det er sol og fint vær! Rett og slett helt nydelig. Drømmetiden på ca 4timer glipper, men det får så være, nå er det asfalt og fart som gjelder.

På vei mot mål - Lillehammer
Det hjelper godt på å hvile beina i nedoverbakkene fra Storåsen, merke at fart er moro og ikke minst, regnet er helt borte. Nå skinner solen og alt er bare kos. Ballettbakken kommer fortere enn i 2010 også, og med ville stunt ned en bakken frisk i minne er det bare å kline til, prøve å sleppe opp så mye som mulig. Rundt hoppbakkene går det raskt, hører speaker fra stadion og tråkker til. Men så skjer det! I den siste lille kneika før mål må jeg gire ned, og hva skjer, jo kjede henger seg opp mellom største og minste klinge foran. Det ble full stopp, måtte av sykkelen og fikse kjede. Fikk og smertefullt erfare at jenter kan banne! Lenge siden jeg har hørt så mange stygge ord fra damer. Og i det jeg skal gå på sykkelen slår krampene til, i begge låra! Fytti hvor vondt. Må rett og slett bare gå noen meter før jeg prøver meg igjen.

I mål :-)
I mål på 4:21, og veldig fornøyd. Bilde er et selvportrett fra telefonen, ikke alltid like heldig. (les. dobbelthake). Det er utrolig deilig å være i mål, sykkelen har fungert helt perfekt, måtte jo skylle drivverk et par ganger, men det tror jeg de fleste måtte gjøre.

Kjenner jeg allerede gleder meg til Birken i 2014...

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 91.36 km in 4h:21m:44s using Endomondo.

torsdag 29. august 2013

Alt klart for Birken 2013

Nå er det meste klart. Om jeg er klar? Kan vel ikke bli mer klar enn nå.

Burde nok ha hatt noen siste drag i 800m, men det ble det ikke tid til. Full fart etter jobb med middag og foreldremøte++, og selv om jeg hadde aldri så lyst til å sykle ble jeg advart av både kona, Jon Halvor og Ragnhild. Og når det kom en liten skur etter foreldremøte var ikke valget så vanskelig.
Kjekt med huskeliste til div
Birken arrangement.

Det ble ikke helt sant, fordi jeg har tatt to runder i Steinspranget for å teste ut en sykkelbukse. Med sykkelsko, hjelm og hele pakka. Men litt usikker om det teller som trening...

Nå er baggen pakket, sekken pakket og veid. Det blir 4.5kg tung sekk oppover til Skramstad, drikker først av den for å få den ned mot 3.5kg på resten av turen. Videre fikk jeg skviset inn en 0.7flaske med kork i flaskeholderen på ramma! Veldig fornøyd.

Nå gjenstår det bare å hente startnr på Lillehammer, komme seg opp på lørdag og tråkke i vei.
BTW, det ser ut som det blir regn i år også.

Vi sees.

tirsdag 27. august 2013

Rolig Hokksundrunde sammen med Jon Halvor

Trening på sykkel 27. aug 2013

Jeg var veldig usikker på om jeg skulle sykle denne dagen. Men det ble tur, og faktisk klarte vi å kjøre rolig, nesten hele veien...

Vi kjørte i pratetempo til Hokksund, faktisk helt rolig i alle bakker. Også opp bakken ved Ytterkollen. Videre fortsatt vi på grusen over E134 for å kjenne på hvordan Continental Race King både foran og bak fungerer på grus. Dekkene gir et veldig godt inntrykk så langt. Det ble noen drag på grusen, klarer jo ikke å tusle opp bakkene fra dumpene bortover mot Gulskogen. Men det ble 2-3 kort drag, resten rolig visping.

Nå er vel all trening til Birken unnagjort... Men i går fikk jeg vondt i rompa av sykkelbuksa jeg brukte på Lillehammer-Oslo, og den hadde jeg sett på som helt sikker til Birken. Så da blir det noen runder i tenkeboksen rundt bukse. Arg!

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 32.77 km in 1h:26m:41s using Endomondo.

mandag 26. august 2013

Mest mulig grus før Birken

Trening på sykkel 26. aug 2013

Det skulle ikke være trening i dag, men pga. at giret bak hang seg opp i helgen, endte sykkelen hos Bjørn Myhre i dag kl. 09.00. Først fikk jeg høre at de mulig måtte bytte hele bakskifteren, men at de ikke hadde samme type på lager... Skeptisk. Men så kom det kontramelding at de hadde fikset giret allikevel. Det er vist en kjent feil fikk de høre fra Shimano. Så har du XT Shadow Plus gir bak, holdt et ekstra øye med at kjede ikke blir for slakt. Men nå er sykkelen friskmeldt, og dermed ble det prøvetur.
Flott solskinn ved Mjøndalsbrua

Startet med oppvarming i 800m. Et drag fra bondegården mot Aron i 4 min, sone 4. Måtte hjemom å hente mobilen. Videre rolig rundt Mjøndalen, grusen langs elva, bånn gass opp bakken ved Ytterkollen. Holdt nesten 22km/t opp hele bakken, endte vel akkurat på 20km/t ved 50km/t skiltet. Pulsen endte i 96% av maks, har ikke vært så høy i 2013. Gode drag på grusen over E134.
Viktig med rolig tur. Det skal sies at jeg hadde stått
stille bittelitt før bilde ble tatt, med 58% av maks
er definitivt rolig. (Ble jo ikke det hele turen)
Det blir mulig litt korte blogginnlegg nå før Birken, mye å tenke på. Mulig jeg oppdaterer litt fyldigere utover uka.
Fikk akkurat med meg rester av solnedgang før jeg svingte
ned stien til Gulskogen.
Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 30.84 km in 1h:38m:11s using Endomondo.

torsdag 22. august 2013

Vestfossenrunden med Jon Halvor - parkert i bakkene

Trening på sykkel, 22. aug 2013.

Det er fortsatt oppkjøring til Birken, kan ikke slappe helt av ennå, men nå er vi inne i uke 2 før Birken. Jon Halvor har hentet den gamle sykkelen til Bernt-Ole som han skal bruke i Birken, og jeg har levert min til service hos BM. Jeg kunne jo syklet på raceren, men tenkte at nå er det jo offroad som gjelder. Dermed var det tid for å teste ut Vera's Nakamura igjen. Og jeg tenkte, forskjellen var jo ikke så stor i fjor, og kanskje mest forskjell i nedoverbakker på sti..

Jeg trodde faktisk at det skulle gå lettere. Den gang ei! Jeg ble regelrett parkert i alle lengre oppoverbakker. Det startet med bakken opp Klommesteinveien (der vi svinger 90 grader vekk fra hovedveien til Hokksund), Jon Halvor var virkelig i slaget i kveld, og sa kort bare "jeg skal bare teste høy puls jeg klarer opp bakken", og bare la i vei. Jeg hadde ikke nubbesjans til å holde følge. Og bakken opp fra Vestfossen vil jeg nesten ikke snakke om! Jeg ble regelrett parkert! Jon Halvor bare ga gass før første svingen og bort menn! Det skulle være en rolig tur.. Eh, ble vel ikke helt det.

Vi klokken inn en snittfart på nesten 25km/t, men kan vel ikke akkurat skryte på meg lav puls og rolig tur nei.
Puh..

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 43.14 km in 1h:44m:56s using Endomondo.

mandag 19. august 2013

5x4 intervall i 800m - litt kortere drag

Trening på sykkel, 19. august 2013.

Det er tydelig at treningsbølgen også har ankommet Åssiden og Drammen. Det er jo nesten mer folk i 800m tidlig mandag kveld enn på E18 en tidlig tirsdag morgen.

Det er fortsatt oppkjøring til Birken, og på programmet står det intervall 3-5 drag av 3-5 min, gjerne litt mindre gass enn forrige uke. Tiden er knapp på mandager, vurderte Lierbakkene, men konkluderte raskt at det ville ta altfor mye tid i transport.

Fikk et skikkelig drag med puls over 90% av maks, de andre dragene på ca 85% av makspuls. Godt fornøyd med dagens økt.

Snittpuls på 146 er faktisk lavere enn Glitrerunden på søndag, men det er kanskje greit?

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 20.01 km in 1h:05m:24s using Endomondo.

lørdag 17. august 2013

Glitrerunden med Jon Halvor

Trening på sykkel, 18. august 2013

Det er nå to uker igjen til Birken, og treningsplanen sier langtur med varighet på 2,5-3 timer, gjerne med 45-60 i rittfart. Men først ble det en raskt runde med hekksaksa, få et vepsestikk (glemt hvor vondt det gjør) og rydde det hele sammen igjen.

Bakkene opp til Ulvevann ble tyngre i dag enn tidligere på sommeren. Synes vi begge da. Men jeg har visst skrevet på bloggen fra 18.5 at jeg synes de bakkene var tunga da og. Vi gjorde som sist, tok en rask stopp på vranglevollen, men denne gangen var det virkelig deilig med en liten pause etter alle bakkene.

Jon Halvor har startet med jakten på grammene, og har både matboks og flaske i så små størrelser som mulig :-)

Vi fikk opp god fart etter stoppen på vranglevollen, rundt Glitre og videre fra Sjåstad mot Drammen. Det var vel her de 45 min i rittfart kom inn.

Dette er mulig siste langtur bør Birken.

Helt nydelig vær på denne turen. Det ble kort-kort hele veien,
selv om sekken var full av klær
Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 62.21 km in 2h:56m:01s using Endomondo.