lørdag 2. november 2013

Stitur i Drammensmarka - Landfalltjern-5minutten-Myrdammen-Tverken

Trening på sykkel 2. Nov 2013

Nok en travel lørdag, men med så fint vær måtte jeg bare ut å sykle. Og det passet for Bernt-Ole også. Vi tråkket i vei oppover Thorleif Haugs vei fra bunnen av Spiralen og opp bak Underlia. Den bakken er ikke blitt noe lettere siden Birken, kanskje tyngre? Riktignok er dekkene kraftigere og tyngre, men kan det utgjøre så mye?

Vi ankommer Landfalltjern, en kort pust i bakken (det var ikke nødvendig i august), og jammen treffer vi på en annen kar vi har truffet på Tverken tidligere i sommer. Han skal akkurat samme vei, og vi blir enig om å slå følge. Denne karen har syklet sti før, og legger i vei et sykt tempo innover 5-minutten. Men karen venter på både Bernt-Ole og meg før vi legger i vei videre inn marka. Vi plukker en ny sti som tar oss til Myrdammen, moro å finne nye stier. Han viser også oss en ny sti fra Myrdammen som gjør en sløyfe i skogen før vi ender opp på toppen av bakken bak Tverken. Dere må nesten se på kartet for å skjønne hvor turen går.

Jeg hadde vel ikke sett for meg et så høyt tempo på en ellers flott lørdag, tracking fra Google Earth viser mye rød sone for å si det sånn! Jeg klarer også det kunststykke å bøye venstre girspak, kun 2mm unna at jeg ikke fikk brukt giret foran. Men slike deler kan jo byttes. Bakgiret knaser i vei, selv etter grundig justering. Hm.. Kanskje giret bak virkelig fikk seg en større trøkk enn antatt i høstferien. Men det virker, og kjedet hopper ikke. Det bråker mindre lenger ned på kassetten, men det er nok normalt.

Bratt kneik. Prøvde å kjøre ned...
Gikk ikke helt etter planen, men bra.
Litt kort om dekkvalg. I dag fikk testet Hans Dampf på asfalten ned til bunnen av Spiralen, og jeg må jo bare si, det føles som å sykle med piggdekk. Disse dekkene gir deg ingenting gratis på asfalt. De er også tunge oppover grusen mot Landfalltjern. Men... så drar vi utenfor grus og asfalt, og stien åpenbarer seg med steiner, myk skogbunn, gjørme og myr. Her kommer virkelig dekkene til sine rett. Jeg ser Bernt-Ole sprettet rundt og kring, sklir på røtter+++, mine Hans Dampf oppfører helt nydelig på dette føre. Og enda bedre blir gjennom fuktige myrer, sykkelen bare flyter oppå. Ikke som en fat-bike, men nesten...


Jeg hadde med GoPro kamera, og har filmen noen biter fra turen. Ta et titt.



Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 20.95 km in 2h:13m:06s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar