søndag 13. oktober 2013

Stitur til Tverråsen og nye dekk

Trening på sykkel 13. okt 2013

Egentlig skulle vi vært på fjellet i helgen, men Vera endte opp med ekspressdugnad med korpset grunnet flytting fra lokalene nede ved jernbanen. Dermed har det blitt to flotte turdager i Drammen istedet. I går var Solveig og jeg ute i over 3 timer på beina, og dermed ble det duket for samme tur i dag, bare med sykkel. Ingen av de nevnte personer kunne være med i dag, så det ble en tur alene.

Turen startet med å sette på nye brukte dekk på sykkelen! De fleste har vel fått med seg mitt kjøp av pent brukte stidekk fra bruktmarkedet på terrengsykkel.no? Vel, veldig kort. Før Birken kjøpte jeg to nye Schwalbe Nobby Nic fra vgp.no til halv pris. De skulle egentlig ha 2.35 bredde, men ringte og sa at det hadde blitt en feil med lagerstatus, og de hadde bare 2.25. Greit tenkte jeg, så stort forskjell kan det ikke være. Monterte Nobby Nic og dro i vei. Men maken til glatte dekk på våre svaberg skal du lete lenge etter, så skuffelsen ble stor etter første tur. Første dekkjøp over.

Men som den ivrige nettshopper jeg er, kom jeg over en kar som skulle selge to pent brukte Schwalbe Hans Dampf med 2.35 bredde. Hans Dampf er om mulig et enda grovere stidekk enn Nobby Nic. Vel tenkte jeg, for 300,- er det vel verdt et forsøk. Men det jeg ikke fikk opplyst om var at vedkommende hadde satt opp dekkene slangeløst med guffe, så de så jo ikke ut innvendig. Guffe = latekstblanding man heller inn i dekkene stedet for slange. Mønster slikt kunne du ikke se var brukt. Dermed måtte dekkene vaskes innvendig før bruk. Så dermed startet turen i dag med å vaske dekk, ned i kjelleren for å bytte... Dekk kjøp 2 over.

For å spare tid og krever bestemte jeg raskt, at det må bli heisen opp. Beklager dette folkens, det var med blandende følelser jeg tok heisen i dag.

La i vei innover mot Tverken, fulgte skiløypa opp igjennom juvet etter Tverken og tok til venstre i krysset der du kan velge mellom Skimten eller Tverråsen på vinteren. Og her startet virkelig moro'a. Det er rett og slett helt fantastisk å sykle innover. Krevende ja, men umulig nei! Og med det været som var i dag, helt konge.

Jeg kom frem til krysset der Tverråsrunden starter på vinteren, men der er det ikke mulig å ferdes på sommeren, bare myr. Men det er bare å snu 20 meter, så går en flott sti litt lenger opp på høydedraget ved krysset. Fikk noen tips av noen andre som var ute å gikk. For første gang i livet jeg har vært på Tverråsutsikten uten at det har vært snø her!! Rett og slett en svært god følelse.

Ble anbefalt å prøve langt åsen tilbake mot Tverken, men det anbefaler jeg ikke. Mye mer moro å sykle der skiløypa går om vinteren. Etter dette prøvde jeg finne stien som skal gå langs høydedraget bak Tverken og rett til Skimten, men den fant jeg ikke. Tok vanlig vei ned fra Tverken mot Aron. Kjørte ned en bakke jeg normalt har gått i hele sommer, moro.

Se kort info om dekkene nederst.





Fikk noen hyggelig folk til å ta bilde av meg.
Stor stas.
Kort om Schwalbe Hans Dampf.
Rett og slett helt RÅ stidekk. De sitter dønn fast på svaberg med vann, de griper sykt godt i gjørme og søle. Og ikke minst, de er brede! De triller nok ikke så godt på asfalt, men det spiller mindre rolle. De gir rett og slett det litt ekstra for å ha enda mer gøy og trygt på sti. De har også kraftige sidevegger, slik at det å kjøre ned steinrøysa fra Kampstrupen til Aron var helt greit. Veier vel ca 800-900g pr. stykk.

Sjekk bredden! Helt nydelig



Stitur til Tverråsen 13.10.2013 12:54 PM

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar