tirsdag 1. mai 2012

Oppdatering Enebakk rundt

Jeg skrev på forrige blogg post at det skulle komme mer utfyllende info om turen i dag. Og her er litt mer.

Jobben (Atea) stiller med fast opplegg denne dagen, som en reel trening før Lillehammer-Oslo. Jeg hadde egentlig ikke tenkte å sykle noe ritt før tidlig på våren, men etter litt masing via mailen på jobben om ledige plasser ble fristelsen for stor.

Jeg hadde første regnet meg frem til litt under 3,5timer (ca 25km/t i snitt), så hadde jeg et ønske om å komme inn på ca 3t (ca 27km/t i snitt), men ved start var det mange som mente at 2.5t det var et fornuftig mål. Og hva skal man si da, "nei, det gidder jeg ikke...", neppe, da var det bare å tenke at nå er det bare å stå så lenge det varer, holder det ikke, så holder det ikke, men holder det til mål er det jo helt konge.

Vi var vel nesten 10-12 mann som snakket om 2.5t, men jeg tror nok noen av disse endret tidsmål like før start (snakker om sekunder) og bestemte seg for 2.15 eller noe der om kring, for i det fikk beskjed om å starte satt den gjengen i gang med et kjempetempo fra første meter. Vi endte vel opp med ca 8 i starten som hadde mål om 2.5t.

Vi kjørte vel kanskje ørlite hardt i bakkene de første km, pulsklokka viste ofte over 90% av makspuls. Skal vel kanskje innrømme at jeg var mer på dette kjøret selv, veldig lett å bli gira med så mange raske folk rundt, og med et mål jeg nesten ikke trodde var oppnåelig. Vi mistet en fra gruppa etter ganske få km, fikk beskjed om at det var greit, bare å kjøre på. Etter en god stund mistet vi en til, men han rakk vi aldri å prate noe mer med.

Godt vel halvveis (tipper jeg) var det to i gruppa som kjørte fra oss andre og fikk heng på en større gruppe fra et annet sykkellag, skjønner det godt egentlig, for 8 stk blir litt for få til å kjøre raskt over lang tid. Vi som ble igjen klarte å plukke opp et par til fra Son sykkelklubb (tror det var det) og ei jente som syklet helt alene. Vi holdt denne gruppa en god stund, hadde forsåvidt god fart, men den som lå i front ble liggende altfor lenge. Vi fikk på en måte ikke en naturlig rulle, men mer at vi dro på skift, og kanskje litt for lange skift. Merker det veldig godt i nedoverbakker, hvis første mann ikke tør å tråkke til, blir det fort uorden i rekkene.

I det ble min tur til å ligge først i gruppa gjorde jeg noe som egentlig ikke er lov, men det ble for fristende, og skulle jeg nå målet på ca 2.5t måtte farten opp. Jeg hadde ikke ligget mange meterne i front før det kom et lag fra Rye pluss en god del andre liggende i "sekken", altså baktroppen. Og den sjansen kunne jeg bare ikke la gå fra meg. Og med god fart i en nedoverbakke ble det lett å bare sige i gruppa, pakke seg litt i sekken, og bli liggende. Og det er rett og slett helt rått å ligge i sekken til Rye, de gutta (og jentene) har stålkontroll på lagkjøring. Her er det en som virkelig fungerer som kaptein, har full kontroll på fart i bakker, på flata, tydelig tegn ved rundkjøringer og alt som hører med. Jeg må virkelig at jeg bare nøt det. Dette gir landveissykling en annen dimensjon enn offroad, der alt blir veldig opp en selv.

Men disse Rye folka hadde nok også et mål, og her skulle det kjøres forbi, selv om det ble 4 stk i bredden. Og vips, så kom han ved siden av meg inne i bakhjulet til han foran, og det ble nesten en stygg velt. Det gikk såpass fort at jeg ikke fikk med noen detaljer, det ble full konsing på å holde farten oppe og styre unna. Ikke særlig smart å bråbremse i en slik situasjon når du vet at det kommer ca 10 stk bak deg. Men jeg tror det gikk bra, for et par av de fra nesten-velten kom raskt opp i gruppa igjen og tråkker videre med stor iver.

Like før mål ble Rye gjengen for sterke i beina, det var en bakken som rett og slett ble litt for lang. For selv om Rye gjengen senket farten, var det akkurat litt for fort til at jeg klarte å henge med helt i mål. De siste km ble litt solo, jeg kjørte forbi et par stykker ned Skulleruddompa, men disse tok meg raskt igjen i den siste bratte kneika før mål.

I mål på 2.39, helt fantastisk følelse og opplevelse. Jeg var helt høy og gira på en gang. Bare gliste og var superfornøyd med alt. Boller og saft smakte helt supert!

Snittfart på ca 30.7km/t.
Snittpuls på 166, mest i sone 4 for min del.

Jeg legger ut kart fra Endomondo i første omgang. Jeg klarte jo det knuststykke å stoppe pulsklokka etter ca 6.5 mil, fikk startet den igjen (da kranglet selvsagt den røde knappen). Dette endte med to økter på klokka, og dermed to økter på Polarpersonaltrainer. PC programmet Polar Pro Trainer klarer å sette disse sammen, men det gjør tydeligvis ikke webben.

Endomondo Cycling Workout: was out cycling 80.70 km in 2h:40m:33s using Endomondo.

Dersom det passer seg slik neste år kommer jeg til å sykle dette igjen. Moro!

//Glenn

1 kommentar:

  1. Fin blogg :)

    Tror jeg var "mistet en til", det ble litt for tøft. Måtte slippe omtrent litt etter rundkjøringen over Rælingstunellen. Hadde heng på et par grupper senere, men ellers ble det mye sykling alene. Kom inn på 2:51 og i den settingen (mye alene) så er jeg fornøyd.

    Mitt håp er å klare å finne en gruppe som setter seg et tidsmål og trener seg gode på teknikk før Lillehammer. Spørs vel om dette kanskje kun er noe man kan få til i klubber.

    SvarSlett