mandag 28. mai 2012

Hokksund over Konnerud - norsk sommer er tilbake

Trening sykkel 28.mai 2012
Siste fridag i pinsen, alle andre gjøremål ute av hodet og huset, tid for sykling :-) Det passet dårlig for resten av sykkelgjengen i dag (noen bortreist), så det ble en tur alene.

Etter å ha bakkene opp mot Hagatjern i friskt minne fra første sesong på offroad tenkte jeg at tiden var inne for å se om formen hadde bedre seg på 2 år, og hvor slitsomt det ville bli å sykle de bakkene på racer. Forrige gang husker jeg at første gir på offroaden ble knalltungt i den bratteste kneika før Solsetra, og at jeg mulig gikk av sykkelen... (Ikke bra).

Med medvind opp mot Hokksund gikk det i godt over 30km/t i snitt, og endte i Hokksund på ca 22 min. Men sykkel og vind er kun bestevenner i medvind, så du kan trygt si at jeg fikk vinden midt i fleisen over brua i Hokksund og hele veien nedover Steinberg. Ikke mye over 30km/t i snitt nå lenger, men det hjelper på luftmotstanden å ligge nede i bukken på raceren. Men samtidig måtte jeg holde igjen litt krefter til monsterbakken opp mot Hagatjern.

Den bakken er lang! Jeg startet med friskt mot og frisk sinn på største klinge foran og mulig største tannhjulet bak også. Men det varte ikke lenge, bakken begynner med god stigning relativt raskt etter 60km/t skiltet. Endte raskt opp i første gir, og vekslet mellom å sitte og stå opp bakken. Og det fungerte overraskende bra. Speedometeret viste litt under 10km/t på vei oppover. Veldig fornøyd. Kan bakken ha blitt slakkere? Den siste kneika i svingen inn til Solvang er bratt (mye brattere enn resten av bakken), men det gikk faktisk helt greit å ta den med racer, selv uten pinglekringla foran og 32 tenner på største tannhjulet bak. Men jeg måtte ståtråkke i første gir, ingen problem med å innrømme det. Ikke gikk det i 10km/t heller.

Hele bakken forsert på ca 20 min (fra 60km/t i bunn til det flater ute like etter avkjøringa til Solsetra), det er ca 10 min raskere enn forrige forsøk for 2-3 år siden, moro!

Men nå var virkelig den norske sommeren tilbake. Hvor var +30 grader i sola og minst +25 i skyggen. Selv med en vest utenpå sykkeltrøya var det uggent. Æsj og isj. Som bilde viser tråler ikke akkurat sola over Hagatjern denne dagen.

Fikk igjen pusten, men ikke varmen etter stoppen for å ta bilde. Men det kommer jo en lang bakke til på vei til Konnerud. Litt kald i bunnen av bakken, men ble fort varm! Igjen ned i første gir, denne bakken er kanskje enda brattere enn den første? Føler at farten er grei, har nok falt noe ned under 9km/t.. Men tror du jammen meg ikke at jeg blir forbisyklet av en litt eldre kar på offroad! Fytti, det var ikke bra. Han sier kort "ja, disse bakkene er seige", det eneste jeg klarer å si "jeg synes du holder god steam allikevel", han nikker og tråkker lett forbi meg. Jeg har ikke krefter i beina til å henge på hjul opp denne bakken, men kjenner jo strakt at dette var irriterende. Prøver nok å gi på litt ekstra for å holde følge. Tenker mitt "jeg tar deg på sletta" og vet at det kommer nedoverbakker senere.

Racer er rett og slett deilig. Det tar litt lang tid over toppen av bakken før jeg klarer å bygge fart, og etter noen få hundre meter har jeg tatt igjen karen. Jeg drar forbi på flata og smiler og ser ikke mer til karen. Igjen, racer er rett og slett deilig.

Dropper å sykle ut til skoger gamle kirke, br, br, og vender kursen ned Konnerudbakken og hjem.

Veldig fornøyd med turen, selv om det er litt igjen før jeg er førstemann opp bakken.

Tracking fra Endomondo under:
Endomondo Cycling Workout: was out cycling 44.56 km in 1h:49m:56s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar