onsdag 9. mai 2012

Åssiden-Nerdammen-Aron i regn

Det skulle jo egentlig ikke bli sykling i kveld. Men så ringte Bernt-Ole og spurte om jeg var klar, noe jeg egentlig ikke var (sånn veldig) helt til jeg så værvarslet for i morgen (10.mai), yr melder om 6.5mm nedbør i typisk "prime-time" for sykling. Dermed ble det litt armer og bein med barnevakt og styr for å sykle i kveld mens det skulle være opphold istedet for i morgen i regn.

Men det ble jo regn i kveld også, så der forsvant det argumentet. Men er man først ute på tur, så er det ingen planer å snu! Regnet kom litt før Nerdammen, etter å ha syklet kanskje 40 min.

Farten opp til Nerdammen gikk greit, vi brukte ca 52 min opp, som gir en snittfart på 6.7km/t. Men det er bare oppover, og skal jeg sammenlikne med forrige gang jeg tok samme turen måtte jeg gå flere ganger den gangen, i dag syklet vi hele veien opp.

Vi fortsatte i god driv innover på sti mot Tverken. Det går en blåmerket løype/sti som faktisk er ganske grei å følge. Og i starten hadde vi nok også ganske godt driv innover. Veldig vått selvsagt, men det var jeg forbredt på, siden det har regnet en del i siste. Det ble mange stor vanndammer som ble forsert, og vi prøvde å sykle over myrer, røtter, sølehull og mere til. Det er veldig moro, du har puls i nesten 90% av maks, men det merkes ikke! Det må være rett og slett at man er så konsentrert på oppgavene at man ikke merker pulsen? Her kommer jeg litt til kort med noen vitenskap på hvorfor det er sånn.

Etter en god stund med både søle og mye myr, merket vi at klokka startet på å gå fra oss, og vi valgte å prøve å komme raskere ned mot 800m enn først planlagt. Det gikk ikke helt etter planen kan du si, for vi endte opp i Kamstrupen, akkurat i den bratte bakken like etter Eikerdelet på vei mot Aron. Og derfra og bort til toppen av Aron er det godt stykke kan du si. Og ikke nok med det, det er en stor myr på den veien. Bernt-Ole la ut på myra med friskt mot, og kom faktisk et godt stykke, men de siste 100-150m måtte vi gå. Og myrvann i mai, det er kaldt! Skikkelig kaldt. Vibber fra Birken kom med en gang, for dette hadde jeg kjent før! Men ull er gull. For med ullsokker tok det ikke lang tid før vannet rundt foten faktisk var blitt varmet opp, og ikke noe frysing på beina. Kjekt.

Rett etter myra skjer det mest utrolige. Bernt-Ole klarer å nesten knekke den bakre girskifteren! Den står rett og slett helt krøllet inn i bakhjulet. Heldigvis gikk ikke hjulet føyken, men for Bernt-Oles del ble det kun trilling og gåing resten av turen. Jeg klarer ikke helt å stedfeste akkurat punkt på kartet, men jeg tipper vi var ca 10 min unna toppen av Aron. På kartet har vi brukt ca 1t og 40min i det Bernt-Ole river av girskifteren i en rot eller litt kraftig kvist!

Turen ned Aron er jo en opplevelse i seg selv, jeg skjønner at noen kan bli bitt av å rase ned den bakken med en kraftig utforsykkel. Fulldempa er nok stikkordet i den sammenheng. Jeg kjørte det jeg turde på Scott'n og var nok hjemme hos meg litt før Bernt-Ole. Barnevakten satt jo allerede på overtid, så har var ingen tid å miste.

Vel, dette blir nok en tur vi husker godt! Turen skal gjentas senere i sommer, da skal det være tørt i skogen og vi skal ha litt bedre tid!

Dere må klikke på bildene for å virkelig se skaden på girskifteren.

Sjekk kart på linken under.
Skogstur med Bernt-Ole i regn 09.05.2012 19:38

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar