fredag 27. april 2012

Utvidet Hokksundrunde med 4x4 intervall

Været skulle jo være bra denne fredagen. Og det ble faktisk veldig deilig midt på dagen, så jeg ble enig med en på jobben om å kjøre en rask runde rundt Hokksund med noen innlagte intervaller. Tanken var to drag av 4 min oppover og to drag nedover langs Steinberg. Det skulle være raskt og effektivt, slik at kvelden kunne brukes til kos sammen familie og Tacos.

Men jeg hadde ikke mer enn kommet 5m utenfor døra før de første dråpene startet å falle fra himmelen! Det skulle jo ikke bli regn nå!?! Yr hadde varslet litt regn i løpet av dagen, men ikke nå, ca kl. 16.30. Men regn er regn, og lite å gjøre med den saken. Jeg skiftet jakke, fant frem noen andre hansker og kastet med på sykkelen. Er det avtalt trening, så er det avtalt trening. Anders fra jobben var også overrasket av været, kanskje mer enn meg også, han hadde lagt igjen regntrekkene for skoene hjemme, og jeg tror kanskje ikke jakka hans var like tett som min.

Vi ble enig at vi dropper hardkjør med intervall pga. av glatte veier og kjører en rolig tur rundt Hokksund, selv i regn. Men vi kom ikke til Nedre Eiker kirke en gang før beina hans var både våte og kalde. Han kastet inn håndkle og ønsket med god tur videre. Jeg var godt kledd, med både ullsokker, skotrekk og regnjakke, og ved Hokksund så det mye lysere ut i skyene. Anders sa takk for seg, jeg giret ned 2 hakk og pushet opp i litt høyere fart mot Hokksund. Og jeg hadde delvis rett med været, regnet ga seg ikke på en stund, men ved Hokksund var det mye lysere og faktisk opphold. Det ble et drag opp kneika ved Klommesteinveien (se kart), og et drag på 4 min der er faktisk ganske langt. Du kommer igjennom hele boligfeltet og nesten ut på sykkelstien mot Hokksund.

Det gikk rolig gjennom Hokksund, og etter en kort titt på klokka fant jeg ut at det ble tid til å svinge oppom mølla i Hokksund, og rett og slett prøve å kjøre 4x4 intervall derfra og over flyplassveien til Mjøndalen. Bakken opp til mølla er hvertfall effektiv, lett opp i 90% av makspuls, ikke så enkelt i nedoverbakkene mot brua over E134, men derimot bakken opp etter rundkjøringa, den er ganske drøy når du pusher på litt. Videre ble en litt lang pause ned mot Eikersenteret før jeg kjørte på igjen med de to siste dragene langs flyplassveien til Mjøndalen. Kortet ned runden ved å droppe Gulskogen, tok over den nye Mjøndalsbrua og rett hjem.

Veldig god økt egentlig.

Men... Sykkelen har jo vært på service hos XXL, og det er ikke så bra. Jeg ba de holde seg unna girene, for de fungerte SÅ bra. Og hva har de gjort??? De har fikset den rare lyden fra kranken, bra! Og de har strammet bremsene, bra! Men... nå er jo gira helt håpløse! Arg. Ender nok opp på XXL på lørdag i håp om at noen kan hjelpe meg, ellers blir det å prøve å justere noe selv... Igjen, arg.

Videre var det mange uoppmerksomme bilister i dag. Måtte bråbremse to ganger på glatt asfalt, selv med selvlysende gul jakke på meg! Dere som kjører bil, skjerp dere. Det blir bare flere og flere syklister langs veien nå i dagene fremover.

Kart over runden finnes på linken under. Det er bare å zoome inn kartet for å finne Klommesteinveien, men mange at dere skjønner kanskje hvor jeg mener. Det er den bakken som gjør en 90 graders hard høyresvein opp fra hovedveien til Hokksund, en liten stund etter Bjørn Myhre.

Endomondo Cycling Workout: was out cycling 36.57 km in 1h:26m:43s using Endomondo.

Nok en gang en kjempeøkt på racer, Enebakk rundt blir tøft, men får ta det som en skikkelig hard og langt treningsøkt.

Sees på veien (og kanskje noen på langtur i helgen??)

//Glenn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar