torsdag 9. mai 2013

Solbergvann - Nerdammen med Bernt-Ole

Trening på sykkel, 9.mai 2012
Første skikkelig stitur med 29".
Bernt-Ole velger å sykle gangstien opp Stenseth, og den er bratt! Merker raskt at 1. gir på den nye sykkelen ikke er like lett som på Scale 20 med 3 klinger foran, men det går. Vi holder oss på gangstien så lenge som mulig, men må ut på veien et lite stykke før Årbogen. Før Årbogen finner vi igjen de samme stiene som jeg testet sykkel i, moro. Det gikk over røtter og andre godsaker opp til fotballbanen ved Årbogen.

Grusveien opp mot Solbergvann er jo sterkt herjet av flommen fra i fjor, jeg trodde at de største sakene var under Årbogen og ned mot Krokstadelva, men når du ser veien opp mot Solbergvann skjønner du raskt at her har det vært svært store vannmasser og krefter i sving. Vi kommer inn på som som skal bli veien igjen, består nå av bare grov pukk. 29" fulldempa sykkel kommer virkelig til sin rett. Jeg kan sitte og tråkke over de store grove steinene som ligger foran oss, mens Bernt-Ole hopper rundt på sin hardtail.

Vi passerer anleggsområde og videre mot toppen. Her ligger det snø i veikanten ennå, og temperaturen er merkbart lavere enn nede i Drammen. Veien fobi Solbergvann er så bløt at vi tror det er feil på syklene og at bremsene henger på hele tiden. Aldri opplevd noe slikt før. Helt merkelig.

Kjempemoro med skikkelig sti over til Nerdammen, 29" tar seg godt frem over røtter og sølepytter. Sklir på en rot og faller, men bare myk lyng, så ingen fare denne gangen. Skjønner ikke det maset med andre som synes 29" blir kjedelig i skogen. Jeg synes detter er helt topp, det eneste jeg savner fra 26" er et lavere tyngdepunkt, synes nok at jeg sitter noe høyt i forhold til Scale'n. Hørte jeg 27.5"..?

Store vanndammer mot Nerdammen gjør oss våte på beina, men det er vel slikt som hører med, glad for ullsokker og skotrekk. Fra Nerdammen og ned til 800m går det fort som vanlig, men jeg klarer ikke å holde følge med Bernt-Ole.. selv med fulldempa sykkel. Denne mannen kjører så fort at jeg ikke skjønner hvordan det er mulig.

Det ble en våt, men veldig morsom tur.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 27.40 km in 1h:51m:49s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar