mandag 11. august 2014

Sykkelmekking på høyt nivå - til å være meg

Mekking av sykkel (offroad) 11.aug 2014.

Jeg skrev jo i forrige innlegg at kjede nesten holdt på å ryke under Bernt-Ole og min tur rundt deler av Drammensrittet. Og hva gjør man da?


  1. Leverer sykkel på verksted, lukker øya og sier "fiks det".
  2. Ringer Bernt-Ole og hinter frempå at "hadde det vært fint med en mekkekveld i garasjen?"
Valget ble selvsagt nummer 2. Og der er tre enkle grunner til det:

  • Sosialt samvær med sykkelinteresserte venner
  • Billigere enn verksted
  • Det er moro å lære mer hvordan sykkelen er skrudd sammen. Kanskje det kommer dager der verkstedet ikke har tid, eller deler ikke finnes å skaffe.
I dette tilfelle falt det punktet med deler ikke mulig å skaffe til. Shimano har hatt problemer med å levere drev i hele sommer, for denne operasjonen startet jeg egentlig på i mai. Jeg kjøpte både kassett bak, kjede og løpehjul på salg hos Giant Store Drammen i vinter, satt alt sammen på sammen med Bernt-Ole i mai. Men kjedet slurret på drevene foran. Fikk testet kjede, og det burde vært byttet for lenge siden. Greit nok tenkte jeg, da kjøper jeg de drevene foran og bytter alt. Det var enklere sagt enn gjort. Ingen butikker i Drammen kunne levere drev, og jeg tror ingen av nettsjappene i Norge hadde slikt på lager heller. Bikeshop snakket om lagerstatus i juli..., ikke morsom beskjed å få i mai.
Gamle drev. 

Men lang historie kort, Bikeshop hadde brått fått 24T drev på lager, men 38T hadde de ikke. Men via forumet til terrengsykkel.no kom jeg i snakk med kar som faktisk hadde korrekt 38T drev liggende som ville selge meg billig.


Nye drev på plass

Hele drivlinja ny.
Og med både 24T og 38T drev ble det mekking. Jeg hadde fått hint at det var mulig å løse begge drev uten å ta av kranken, men det kan ikke stemme? Vi fikk det ikke til, dermed sier Bernt-Ole, "da tar vi bare av kranken da." Eh.., skummelt! Men faktisk var det enklere enn antatt. Kranken løser du enkelt med to skruer på venstre krankarm og trekker hele greia ut på andre siden.

Dermed ble det å bytte drev en lett sak. Men det skal sies at jeg hadde nok jobbet litt hardere hjemme i min egen garasje, for så mye verktøy hadde jeg rett og slett ikke for hånden. Det krever diverse Torx nøkler for å få dette til.

Resultatet ble knallbra, nesten som en ny sykkel. Girene går kjempeenkelt, og ingen lugging mellom det store og lille drevet foran heller :-)

Alt fiksa på ca 1t og 30min :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar