tirsdag 19. august 2014

Punktering på Konnerud

Trening på sykkel 19. aug 2014

Høsten er her og det betyr terrengsykkeltrening på Konnerud for Ola. Som skrevet tidligere prøver jeg å trene samtidig på Konnerud disse dagene.

La ut på Andorsrudrunden (siste del av Montebellorittet), litt daff i beina, og litt regn i lufta. Merker godt at høsten er kommet, godt med vindvest og løse ermer. Runden går greit, men merker at farten Bernt-Ole og jeg hadde her sist, det kan jeg bare glemme. Kommer ikke så langt opp i første bakken i terrengpartiet heller, legger skyld på at jeg er alene og blir reservert av det. Ankommer til slutt Hagatjernveien etter 56 min, det er vel 10 min senere enn i våres (før Montebellorittet). Hadde noen gode runder her da.

Bestemmer meg for å prøve terrenget over til Konnerudgata, surrer litt med på finne inngangen fra Hagatjernveien, sykler for lang, snur og kjører på innover i skogen igjen. God fart, nydelig flysti, alt vel.. Så brått i bitteliten nedover bakke, svosj, vable, vable. Til dere som sykler en del, dere kjenner følelsen med en gang, her er det noe som ikke stemmer. Jepp, definitivt noe som ikke stemmer, det blir bråstopp og sjekk av bakhjulet. Og diagnosen er kort, jeg kan jo høre lufta som fyker ut av dekket! Var ikke dette poenget med å kjøre slangeløst da, slike punkteringer skulle jo ikke skje.

Prøver desperat å pumpe inn mer luft slik at jeg kan få trille ned til Konnerud via asfalten og rekke frem til bilen til avtalt tid. Helt håpløst, hver gang jeg pumper fiser dekket bare mer. Jeg gir opp, finner rift i dekket og tenker at dette må jo kunne reddes med slange. Snur sykklen på hodet, av med bakhjulet, av med klissete dekk sammen med en herlig blanding av våt grus og guffe.

Inn med slange, redningen er nær. For et klin, men drit nå i det. Pumper litt luft i slange, og det ser bra ut. Klapper alt sammen og begynner å pumpe. Men hva i svarte! Samme lyden igjen? Det må være feil. Pumper igjen, og igjen, men dekket blir ikke hardere. Feilsøking, slange må sjekkes. Av med dekket igjen, ut med slangen, og joda, tror du ikke at det er en sprekk på over 1cm i slangen. Prøver å legge litt guffe i sprekken og pumpe igjen. Særlig. Helt håpløst. På med dekket igjen. Her må det trilles.

Klokka er over avtalt tid, må bare få kontakt med Ola og melde at jeg har punktert. Heldigvis har han med mobil og jeg får gitt beskjed, og han vil sykle meg i møte.

Etter en liten stund på asfalt kommer en tidligere kollega i bil (som jeg tilfeldigvis traff på parkeringen før trening), og han spør faktisk om han skal kjøre meg ned til Konnerud. Snakk om flaks. Da blir det sykkel på taket og retur til Konnerud. Vi treffer Ola like ved rundkjøringa på Konnerud, han skjønner jo ingenting når han som kjører bilen stikker hode ut av vinduet og sier "sykler du ned igjen?" Joda, Ola legger seg på hjul og tråkker nedover til sletta.

Alt vel ved bilen, stemningen god og vi har mye å prate om på veien hjem denne kvelden. Er vel over en time forsinka hjem, men pytt pytt.

Nå blir det Rocket Ron, og Ardent Race på.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar