lørdag 9. august 2014

Deler av Drammensrittet i rittfart - sammen med Bernt-Ole

Trening på sykkel 9. aug 2014

Det hele startet i dag med en SMS fra Bernt-Ole, "klar for å sykle i dag?" Jo, var jo det, litt trøtt i kroppen etter en litt for sen fredagskveld, men hadde jo tenkt sykkel i dag eller i morgen. Kort sjekk på yr, joda, det passer nok best i dag.

Oppmøte i bånn av Konnerudbakkene ca 14.20, en rask avgjørelse på opp Konnerudbakkene eller opp til Austadveien og videre inn til Hellashytta. Valget falt raskt på det siste. Det var vel rolig tempo i ca 50-60 meter før jeg måtte si fra til Bernt-Ole at jeg var litt daff i kroppen i dag, og at jeg ikke orker rittempo opp hele Austadbakken. Jaja, hører jeg der fremme, og farten går litt ned, mens pulsen min heller går litt opp.

Vi starter på Austadveien i greit tempo, men vi begge ser et par på racer og hybrid der fremme. Det sies ingenting, men jeg tror vi begge tenker at de der, de må vi jo forbi. Farten holdes oppe og vi nærmer oss paret. Vi passerer paret ved Kiwi på Fjell, men det har kostet krefter (jeg snakker for meg selv nå). Ligger først en stund og tenker at dette går jo greit, selv om det er slitsomt. Helt til Bernt-Ole bare raser forbi like før avkjøringa til Fjell Kirke, da er det ikke greit lenger. Jeg klarer ikke å svare på den farten, og må bare bli værende i min fart. Jeg har også glemt hvor trassen til Drammensrittet var, mener vi svingte inn ved kirken og videre inn via Galterud skole, men ikke i dag. Vi braser inn på grussti som går rett til værs, bratt og bratt og enda brattere. Pulsen rett opp i røde sone, og der skal det visst bli værende en god stund.

Vi sykler på grus en god stund, oppover og oppover. Brått svinger Bernt-Ole inn på sti (ikke helt single-track, men definitivt ikke grus). Denne stien er ikke kjent for meg i begynnelse, men etter stund begynner det å demre, vi er på god vei mot kølabånn. Her er det nydelig flytsti, ikke for mye tekniske krumspring, det er bare å gi på det du orker. Merker at fulldemper er helt på rett her, men klarer allikevel ikke helt å ligge tett på hjul med Bernt-Ole.

Vi roer ned litt på grusen ned mot Konnerud skistadion og videre på asfalt videre til Andorsrud. Jeg har fått igjen litt krefter og merker at kjente trakter gir ekstra energi. Nå er vi inne i treningsløypa før Montebellorittet og her vet jeg bedre hvor jeg kan tråkke på, og hvor jeg bør hvile.

Jeg kommer nesten opp første bakken etter at du svinger av fra grusen og begynner på terrengpartiet. Feiget vel litt ut pga. litt for store stein i løypa. Pulsen ender vel på 93% av maks, men det er moro å nesten komme opp denne bakken. Litt trilling noen meter og på sykkelen igjen. Her er det bare å gi jernet, med 29" fulldempa sykkel klarer jeg å kjøre fra Bernt-Ole. Det skal sies at han stilte med 26" hardtail i dag, 29" er på rep. Det blir på terskel og langt over 90% av makspuls helt bort til brua ved Sagdammen. Her gjør vi en ørliten stopp for å gå igjen pusten. Dette partiet på Konnerud er kanskje noe av mest morsomme jeg kan sykle. Begynner å kjenne det godt nå, og vet klart hvor det er mulig å tråkke til for å velge rett spor.

Vi gjør en kort stopp ved Bremsetjern, overlever en liten skur og tråkker videre. Nå ligger Bernt-Ole først igjen, og det er nok like greit, her kjenner jeg meg ikke så godt igjen. Vi drar hele sløyfa til Drammensrittet og kommer ut ved Hagatjern, kort på asfalt mot Solsetra, så et langt stykke på grus før vi ender på sti igjen. Nå snakker vi nok mer single-track, både røtter og steiner.

Akkurat i det jeg skal gire ned før en bratt bakke (som Bernt-Ole klarte å sykle opp) merker jeg at kjede hoppen innenfor det minste drevet foran, arg! Jeg hadde jo også lyst til å ta denne bakken (kneika). Må trille opp. Setter på kjede igjen, men klarer kun et tråkk, kjede av igjen. Hva i svarte!?!? Prøver igjen, men det samme skjer. Triller ned til Bernt-Ole og vi finner feilen. Det er jo like før kjede er i ferd med å ryke! Også midt inne i skogen, er det mulig? Har jeg med ny kjedelås... Eh, nei. Bruker jo bare sånt på Birken, for der kan jo alt skje.

Det fungerer greit på det største drevet foran, og så lenge jeg ikke legger veldig belastning på. Det igjen resulterer i liten fart og trilling i oppoverbakkene. Noe så irriterende. Heldigvis er det ikke så langt igjen til asfalten mot Konnerud sentrum.

Vi prøver å sykle sammen mot Konnerud sentrum, men jeg merker jo at dette knirker og knaker mer enn det burde. Slutten på turen er at jeg ringer til kona og hun møter meg på Konnerud senter, mens Bernt-Ole gir gass igjen og sykler hjem.

Totalt en kjempetur, som bare sluttet litt brått og kjedelig. Men for all del, det kunne jo vært mye verre, hva om kjede hadde røket? Tør ikke tenke tanken. Men fordi Shimano ikke har klart å skaffe drev til 2 delt XT krank i hele 2014 har vel bare ventet på dette. Nå blir det å mase ekstra på Bjørn Myhre om å skaffe til veie deler så jeg får sykkelen ut i marka igjen :-)

Tracking og slikt fra PolarPersonaltrainer.

Deler av Drammensrittet 09.08.2014 2:09 PM

1 kommentar:

  1. Litt nerde oppdatering, men 38T krankdrev er skaffet via forumet på terrengsykkel.no :-) Nå gjenstår det bare å få 24T drev i hus + montere alt sammen..

    SvarSlett