torsdag 21. august 2014

Prøvetur med Maxxis Ardent Race

Trening på sykkel 21. aug 2014

Etter punkteringen på Konnerud på tirsdag måtte det bli nye dekk på offroaden. Ultrabirken nærmer seg og jeg ser at vanlige Rocket Ron vil være en stor risiko å bruke mellom Rena og Lillehammer neste helg. Punktering vil jeg helst unngå.

Tilfeldigvis var jeg på møte i Sandefjord på tirsdag og fikk kjørt innom Bikeshop på vei hjem til Drammen. Etter mange tanker om dekk rasket jeg med meg to stk Maxxis Ardent Race 29" i 2.2" bredde. For dere som ikke er så inne i dekkdebatten om dagen kan jeg opplyse om at Ardent Race er noe kraftigere enn de dekkene som normalt følger med en sykkel du kjøper i butikken. Det er tyngre en et typisk Birken dekk, men er lettere enn dekk som blir brukt på rene utforsykler.

Som dere ser av bildet er mønsteret ganske normalt, og min første tanke var jo at dette må jo trille greit, selv om vekten og robustheten er mye bedre enn normalt.

Jeg bestemmer meg for runden opp Thorleif Haugs vei, Landfalltjern, Tverken og hjem via blåstein. Første del av denne turen er jo på asfalt, og merker allerede at dette ikke ruller like lett som jeg er vant til. De virker tunge og trege.

Jeg er senere ute allerede ved sykehuset kontra andre dager med Rocket Ron og Nobby Nic. Nesten 2 min tregere bare på den korte biten. Og det blir ikke lettere oppover grusen på Thorleif Haugs vei legger. Pulsen rett opp i over 90% store deler av turen oppover mot Landfalltjern. Ankommer Landfalltjern ca 4 min tregere en forventet, ikke bra.

Gleder meg stort over blikkstille vann på Landfalltjern, sola som akkurat ligger over tretoppene. Gjorde et forsøk på å ta bilde,panorama fra telefonen.

Fortsetter videre mot Tverken via Landfallhytta og skogsbilveien mot Myrdammen. Kort stopp på Myrdammen, vurderer 2 sek om jeg skal prioritere stien som kommer opp over Tverken, men dropper dette pga. tiden. Fortsetter på den korte stien mot Tverken. Og her kommer dekkene til sin rett. Merker med en gang at de har et mye bedre grep på våte svaberg enn de jeg er vant til å bruke. Det hadde regnet tidligere på dagen, og jeg hadde ingen problemer med å tråkke rett opp våte svaberg.

De flyter også godt over røtter og har ingen problemer med løs skogbunn heller. Men de har ikke den bredden som Rocket Ron 2.25, spennende hvordan disse vil "flyte" igjennom en myr.

Ankommer Tverken på ca 1:05, altså ingen rekord akkurat. Tar noen bilder og vurderer ned Aron, men valget faller på ned Blåstein. Tenker at Blåstein kanskje er mer lik nedfartene på Ultrabirken, samt at jeg trenger å kjenne mer hvordan disse fungerer på asfalt.

Tror ikke jeg har kjørt så fort ned Blåstein før. Disse dekkene gir trygghet ala Hans Dampf, selv om de ikke har samme tykkelsen.

Asfalten fra toppen av Blåstein og hjem, merker vel ikke noe særlig forskjell. Må bli en tur til før jeg bestemmer meg for å bytte dekk (igjen).

Noen bilder til å sammenlikne:
Mindre forskjell enn først antatt.
Maxxis Ardent Race til venste,
Nobby Nic 2.25 til høyre.
 
Tross ganske lave sideknaster er det svært godt grep oppover,
både på svaberg og gjennom søle

Mønster som liksom skal trille godt...
Tror nok det er ment nedover og ikke bortover.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar