mandag 7. april 2014

Ny sykkelsesong 2014 og Maxpuls test SATS Drammen

Trening/test på sykkel 9. April 2014

Egentlig burde jeg ønske velkommen til en ny sykkelsesong. Jeg har bare gått rett på noen innlegg om sykkeltreninger, burde jo skrevet litt rundt målsetning for 2014.

Det store målet for 2014 er UltraBirken!
Jeg fikk helt dilla på sti og mer terreng i fjor etter innkjøp av fulldempa sykkel, og den må jo få være med på en skikkelig tur. Til dere som ikke kjenner til UltraBirken på sykkel så er det 120km fra Rena til Lillehammer, men løypa inneholder mye sti og resten grusvei. Jeg tror den starter omtrent som vanlig Birken opp til Skramstad, men resten er uvisst frem til en til to uker før start. Dette for å spare fjellterrenget mellom Rena og Lillehammer. Siden mye av turen foregår på singletrack sti (bare plass til en i bredden) synker også snittfarten betraktelig. Jeg regner med å bruke hvert fall 8 timer, kanskje 9, det avhenger både av dagsform og ikke minst været. Men nå har jo fredagene vært fine det siste året, håper på at også fredagen i 2014 blir tørr og fin.

Men det holder jo ikke å bare trene, må sykle noen andre ritt for å teste ut formen, smake litt på syre i beina, og få testet ut det meste annet. Andre ritt for 2014 blir :

  • Enebakk rundt 1.mai (Racer med jobben)
  • Montebellorittet 24.mai
  • Terrengsykkelrittet i Oslo 31.mai. 2 runder av 30km med bare terreng vil nok gi en god test på hva som er å vente i august.
  • Lillehammer-Oslo (Racer med jobben). Detter har jo blitt en tradisjon med Atea, kan jo ikke droppe tradisjoner. Jeg håper jeg finner tilbake til en god stilling på raceren, så baken overlever 19mil.
  • 3.mai er det også Eikerrittet på racer, men er vel redd at det kommer litt tett på Enebakk rundt... Liten sjanse for at det gjennomføres.
Nå tilbake til MaxPuls og SATS.
SATS Drammen gjennomførte spinningens dag på mandag, og dermed var alle timer gratis. I den forbindelse la de opp til en time der man kunne få testet makspuls uten å svi av mange penger på å besøke olympiatoppen og løpe til du nesten dør på tredemølle.

Timen startet med litt gjennomgang, så ble det 15 min relativt hard oppvarming der vi sluttet på ca 85% av maks puls. Etter dette var det minimum 3 min med høyt tempo og mye motstand på sykkelen, og sittende. Etter disse 3 min skrudde vi på enda mer motstand og syklet minst 1 min til. Etter dette var det opptil en selv, det vare bare å skru på mer motstand, holde tempo oppe. Og når du møtte veggen, skulle du reise deg opp og prøve å spurte minst 20 sek. (tror ikke helt jeg klarte den biten). Vel, jeg holdt ca 4 min og endte på 181 i puls, dønn sliten!

Forrige gangen jeg mener jeg nådde makspuls var opp bakken ved Ytterkollen, på racer ute. Den gangen klarte jeg 194. Jeg synes nok en nedgang på 13 er litt i meste laget. Vi fikk beskjed om å legge til 5 slag, siden denne testen sjelden klarer å gi 100% nøyaktig resultat. Dermed endte jeg opp på 188.

Vandret hjem fra SATS litt forundret, men greit.

1 kommentar:

  1. Godt du er i gang. Skal selv prøve å få flere økter på landeveien enn i fjor.

    SvarSlett