lørdag 24. mai 2014

Montebellorittet 2014 - ny personlig rekord, 2:28:44

Montebellorittet 2014.

Rett og slett en stor opptur!

Dette rittet ble litt spesielt i og med at også Ola stilte i klassen 12 år. De startet 30 min etter meg, og heldigvis stilte Bernt-Ole og Sindre opp i 32km åpen klasse, bare 5 min etter Ola. Nå var det ikke bare meg som skulle ut på ritt, jeg skulle også ha med meg en sønn som mildt sagt var litt på tuppa. Men jeg husker tilbake til første ritt med Umoe IKT, Kongerittet for noen år tilbake. Jeg som voksen var jo helt håpløs da, skjønner godt at en på 12 ikke var helt seg selv fredag kveld.

Alt om morgenen tok litt lenger tid, hadde satt avreise ca 09.30, ble nok lett 09.45.. Ankomst Sande ble nok nærmere 11.00 enn 10.30, men denne gangen droppet jeg 400,- i cash, og visste godt hvor alt med startnr og slikt var. Og alt var jo pakke og klart. Eneste bekymring var oppvarming, men jammen fikk jeg skviset inn et par runden på gresset før start. Fornøyd.

Bakken opp fra Sande er like tung i år som i fjor, og jeg synes nok at det går saktere. Siden vi syklet samme runden for en uke siden har jeg jo bakken i frisk minne, og tenker at dette går aldri på målet om ca 30 min til toppen. Men skiltet med 200m til spurtpris kommer litt raskere enn forventet og toppen nåes på ca 32min. Raskere enn i fjor. Dette gir inspirasjon til å bare klemme til i terrengparitet som kommer ca 200m etter toppen. Pulsen rekker å kanskje å synke litt, men første bakken i terrenget er tung, men jeg kommer opp. Klarer nesten å sykle opp første "steinrøys" (det er jo ikke helt en steinrøys). Men jeg merker at jeg har altfor mye luft i både dekk og bakdemper. Sykkelen spretter rundt på alle steiner som er. Burde nok stoppet og sluppet ut luft av dekkene, men skal det bli noen god tid, glemt det.

Ut på grusen er det bare å finne en så høy fart som mulig uten å gå helt i kjellern. Pulsen ligger nok tett opp mot 90% av maks, synes bakkene er tunge og kjører innpå litt mat (les energibar). Det hjelper jo en del.

Det er heldigvis lange nedoverbakker før grusveien langs Majordammen, deilig å få hentet seg litt inn. Nå er det bare å tenke på at denne runden har jeg klart på ca 1:30 tidligere i uken. Og tiden er godt på min side.

Men etter å ha gått opp en steinrøys skal jeg prøve noe dumt. Her har jeg klart å sykle på trening, og jeg tenker at det er bare å gutse på. Burde ikke gjort det veit du, bakhjulet spinner på en stein, og vips sykkelen forsvinner under meg. Det ender med en velt. Skrubber opp litt på høyre armen, svir jo som fy, men ikke verre enn at jeg kan fortsette som normalt. Klarer jeg aldri et ritt uten småskader tro?

Så er det opp den bratte bakken før vi ender ut på asfalten mot Konnerud. Deilig med litt asfalt, her kommer jo harde dekk til sin rett. Og hard bakdemper også.

Siste terrengparti var jo supert i fjor, i år blir det som en sprettball. Harde dekk og hard demper er ikke bra miks i terrenget. Ved første bakke tar jeg faktisk meg tid til å slippe ut litt luft, orker ikke tanken på å spinne opp siste kneika og velte en gang til. Mindre luft gir bedre grep, og jeg kommer fint opp siste bratte bakken i terrenget.

Jeg har nå et håp om en tid på ca 2:20, men beina er tunge, og runden over toppen av Haukåsløypa er alltid tyngre og lengre enn jeg ønsker. Nå kommer alle sprekingene på 26" hardtail (de jeg kjørte forbi nedover for få min siden). De bare tråkker og tråkker, og jeg klarer å følge på. Irriterende.

God fart ned siste bakken inn på Konnerud Skistadion, litt tungt opp første kneik på asfalten, men så er det strake veien til mål Vannvittig gøy å se at klokka ikke drar over 2:30, men holder seg unna med god margin.

I mål på 2:28:44 :-) Helt nydelig. Bare å nyte stemningen på Konnerud, det fine være og ikke minst, følelsen av å ha slått min egen rekord fra i fjor.

Jeg får tak i Bernt-Ole på telefon, og det viser seg at gutta har syklet mye raskere enn jeg hadde forutsett. Min dårlig tipping lå på 4 timer, men gutta var allerede ved golfbanen like nedenfor stadion. Dropper mat og sykler gutta i møte. Ola er også superfornøyd med tiden og smiler godt når vi møtes. Jeg sykler sammen med de til mål, tråkker på litt ekstra og rekker å ta bilde av Ola i det han sykler i mål.

Rett og slett en super dag. Jeg kommer tilbake i 2015.

Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 42.00 km in 2h:28m:44s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar