søndag 18. mai 2014

Gjennomkjøring Montebellorittet for gutta

Trening på sykkel 18.mai 2014

Ola og Herman har bestemt seg for å gjennomføre ungdomsutgaven av Montebellorittet, fra Sande til Konnerud. Dette er første gang gutta stiller i et skikkelig sykkelritt, så jeg tenkte det var greit med en gjennomkjøring.

Vi kjørte bil til start i Sande, parkerte, og la i vei. Optimismen var stor de første meterne selv om jeg hadde prøve å advare om at det hele starter med en lang bakke på 9km til toppen.

Bakken ble lang, og lengre enn lang. Det kom noen få utbrudd som "jeg hater bakker", men samtidig kom det flere kommentarer som "se 'a Herman, her var det fint, her kunne vi telta i sommerferien". Og det ble mange stopp oppover mot toppen for å se på bekken som renner pent og pyntelig ved siden av veien mot toppen av 9km bakken. Ola holdt faktisk på å kjøre på den karen som lå å solte seg på grusen. Alt slit ble glemt et lite øyeblikk, ikke hver dag vi ser hoggorm! Ormen var daff som søren, flyttet seg ikke en mm, men snudde på hodet og kikket litt på fotografen i det bilde ble tatt.

Etter nesten 1t og 24 var vi faktisk på toppen, 8.2km fra start. Det var nok en liten indre seier for gutta å ha gjort unna monsterbakken fra Sande. Nå ventet morsomt terreng, det hadde vi ventet lenge på.

Første kommentar fra Ola etter noen meter inn i første terrengparti, "jeg trodde det skulle være sti jeg, ikke en skogsbilvei!" Tror kanskje gutta har syklet litt over middels mye sti med Bernt-Ole og meg det siste året. Er jo ikke akkurat skogsbilvei mellom Strutåsen og Solobua på sommerstid. Heldigvis ble skogsbilveien til sti og utfordringene sto i kø. Men gutta klarte brasene overraskende bra, og de var nok litt skuffet når det hele var over. Det burde jo vært mye mer terreng.

Endelig terreng etter nesten 9km
oppoverbakke.
Ut på grusen igjen, og her kommer min tabbe, jeg hadde nok snakket løst om at etter terrengpartiet var det stort sett nedover mot Konnerud. Vi hadde jo allerede passert toppen. Vel..., det er nok litt feil. For når du ligger på høy puls under rittet tenker du ikke så veldig mye på om det var noen ekstra kneiker etter bakken fra Sande. Det kom noen flere kommentarer ala "jeg hater bakker" og gutta trodde nok at vi kom til å bruke minst like lang tid hjem som dit vi har kommet, godt innenfor "det store Bergvannet".

Vi kom oss opp de siste bakkene også, og humøret var nok stigende når jeg kunne melde at vi hadde gjort unna ca 3km på 10 min med slak nedoverbakke. Gutta startet litt å kjenne seg igjen også, gjorde ikke noe det heller.

Asfalten ved Andorsrudveien ble kjærkommen, alt triller så mye lettere på asfalt når du allerede har syklet noen mil på grus. Gutta konkluderte raskt med at de ikke orket å sykle hele veien til "mål", så vi stoppet i krysset ved Vestbygda skole. Gutta tok en velfortjent pause, og jeg girte om å tråkket det jeg kunne ut til Sande for hente bilen. Dermed ble mer eller mindre et godt langt drag til Sande på ca 36min.

Kjempeinnsats av gutta, og veldig moro å ha de med. Jeg tror begge er veldig motivert for å tråkke til på lørdagen, selv om bakken fra Sande kommer til å være like lang. Heia gutta!


Endomondo Mountain biking Workout: was out mountain biking 25.78 km in 3h:19m:32s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar