torsdag 1. mai 2014

Enebakk Rundt 2014 - 90% solo

Trening på sykkel 1.mai 2014

Dette ble rett og slett slitsomt!

På vei til Oslo, kl. 07.55.
Strålende sol!
Vi var ikke så mange som normalt fra Atea i år, og dette resulterte i bare en gruppe. De fleste hadde egentlig som mål å kjøre på ca 3 timer, med tydeligvis endret dette seg 200m etter vi hadde startet. For selv om mange nevnte på at vi må prøve å holde sammen, var det full gass i første bakke. Nå høres jeg kanskje litt "sur" ut, men det er jeg ikke. Siden jeg ble liggende bakerst i første bakke og ikke klarte å holde følge er dette bare min greie, jeg må trene mer motbakker slik at jeg klarer å holde trøkket oppe.

Jeg mistet vel gruppa etter ca 20 min, derfra og inn ble det 90% solotur. Det kom noen få lag forbi, men stort sett kjørte de altfor fort. Jeg prøvde å ligge på halen på et større lag som kom fordi på en flate, men dette laget hadde vært ute å syklet før, de holdt lett over 43km/t på flata, og de trillet heller ikke i nedover bakkene. Jeg klarte rett og slett ikke å holde følge nedover, det skal jo liksom være min styrke.

Dermed ble det solo igjen, det kom noen single ryttere, men enten syklet de raskere enn meg, eller så gikk det altfor sakte. Mot mål kom et damelag som noen av oss hang på. De kjørte litt mer etter min stil, så fort som mulig på slettene, og roet ned i motbakkene for å få med alle. Men midt i denne gruppa hadde det forvillet seg inn en høy kar, han var tydeligvis sterk og kunne tråkke, men det å ligge i felt kunne han ikke. I en slak utforkjøring klarte han å kjøre forbi første dame i rekke, dultet til og med borti henne med skulderen. Slik er ikke bra i over 35km/t. Heldig tok kapteinen på laget affære og fikk han til å holde seg på rekke. Jeg gjorde kanskje noe som ikke er helt etter boka også, mer eller mindre tvang meg inn i tredje rekke i dette laget. Var lei av å bare ligge bakerst og langs den hvite stripa. Men ingen klagde, og vi gutta takket for turen i den siste lange bakken før mål (ikke den aller siste gangsiten, men den lange bakken før det). Jentene hadde tydeligvis mer trøkk i beina og føyk opp bakken i god fart.

Enebakk Rundt avslutter med en veldig bratt bakke (opp en gangsti), den var ikke noe lettere i år enn foregående år..

I mål etter en slitsom tur.
Det var jo ganske kjølig i dag (+4C), men det gikk faktisk over all forventning. Med både superundertøy, Devold ull og vindjakke ble det helt supert på overkroppen. Resten av kroppen dekket jeg til med sykkelbukse, lange bein, hjelmlue og skihansker.

Totalt sett en veldig slitsom tur, men som alltid, det er verdt det. Med så fint vær frister jo dette til gjentakelse i 2015 :-)




Endomondo Cycling Workout: was out cycling 83.43 km in 2h:54m:34s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar