mandag 16. juni 2014

Første oppsett av slangeløst - offroad

I dag kommer det ingen oppdatering på trening, men min første erfaring med oppsett av slangeløst på terrengsykkelen.

Slangeløst er jo veldig i vinden om dagen, og har nok vært det i noen år for de mest hardbarka allerede. Konseptet er som bildekk, dekket sitter på felgen uten noen slange inni. Et bildekk er så kraftig at det står fint mot felgen på egenhånd, mens i sykkelverden trenger man en latexblanding som på folkemunne blir omtalt som "guffe".

Oppsettet krever felger som er klargjort for slangeløst oppsett. Det er også en fordel med sykkeldekk klargjort for dette.
Prosessen er som følger:

  1. Monter spesialventil for slangeløst oppsett. Dette følger ofte med sykkelen dersom felgene er klargjort for dette.
  2. Monter dekket på felgen som normalt.
  3. Pump opp dekket så hardt at dekket smeller seg fast i felgen. Pop'er er også et uttrykk i denne sammenheng. Jeg måtte bruke luftkompressor for å få det til på min felger, men det finnes enklere felger å få dette til med. Normalt skal det være mulig å få det til med en vanlig fotpumpe. Dersom det ikke er mulig for dekket å pop'e seg fast i felgen må du skru ut innmaten av ventilen. Det følger alltid med verktøy til dette. Dette sørger for høyere trykk fra kompressoren. Jeg måtte gjøre dette på mine felger.
  4. Monter så innmaten i ventilen tilbake (dersom du behøvde dette)
  5. Ta ut lufta igjen, og ta opp litt av dekket på en ene siden.
  6. Hell i guffe og sett på dekket.
  7. Pump opp til ca 35 psi med kompressor igjen.
  8. Rist på dekket til du ikke hører guffa fordele rundt i dekket. Jeg hadde litt problemer rundt ventilen, hørte det lakk luft. Ristet bare flere ganger, og pumpet luft flere ganger.
  9. Sjekk dekket med såpevann eller fyll trillebåra med vann. Jeg gjorde det siste og stappet deler av dekk og felg oppi. Se etter luftbobler.
  10. Ut på tur.

Jeg har ikke fått gjort punkt 10 ennå, blir jo spennende å se om lufta holder seg i dekket til i morgen.

Hvorfor gjør jeg så dette? Hva er fordelen?

Fordelen skal være at dekket triller bedre med mindre lufttrykk. Dette igjen gir bedre feste i terrenget, spesielt opp litt kronglete kneiker med blanding av stein og røtter. Du skal spare ca 100 gram pr. hjul. 100 gram høres kanskje lite ut, men i og med at dette er roterende masse på en sykkel skal det utgjøre en del. Det gjenstår å se. Guffa tetter også små hull i dekket som kan komme av spisse steiner og lign, så faren for å punktere minsker betraktelig.

Jeg tar det første spørsmålet sist.., hvorfor gjør jeg dette. Rett og slett nysgjerrig, og en del fordi alle snakker om hvor bra dette er.

Dersom felgene dine er klargjort for slangeløst koster ikke dette all verden heller. En flaske guffe som holder til ca 8 dekk koster ca 120 Nkr på nettet.

Jeg håper å komme med noen oppdatering fra de to siste ritt også...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar