tirsdag 31. august 2010

Birken 2010 - No', no' e' vi her!

Litt endring i overskriften, fant ut at selve rittet må beskrives i egen blogg post.

For det første, Birken skal ikke undervurderes!
Det er mulig jeg er ei pingle, men jeg synes rittet var hardt, løypa lang, og det er terreng. Alt er sikkert mulig på hybrid, både med og uten demper, men ikke for meg på ca 100kg. Etter å ha sett demperen etter Birken så skjønner man mere hvilke påkjenninger den fikk i nedoverbakkene fra Skramstad til Djuposet (det første terrengpartiet).

Turen startet jo fredag ettermiddag, vi var 4 stykker som reiste oppover på ettermiddagen med friskt mot. Stemningen i bilen var skyhøy, det ble diskutert nøye hvilke olje som var best til hvilket føre, om grusen festet seg mer i kjede dersom vi bruke tykk olje kontra tynn olje fra sprayboks med teflon. Hva som virkelig ble best får vi nok aldri vite, det knaste like herlig i kjede samme hva...

Første skikkelig stopp på turen var Håkonshall i Lillehammer. Et par av gutta skulle hente startnr der, og må si at jeg nå virkelig kjente presset... Det var jo spreke folk overalt, og sykler i alle prisklasser. Noen kom til og med rett fra trening, de hadde rolig kjørt de 2-3 siste mila i løypa bare for å være godt forberedt. Ingen hadde nevnt dette for meg, sykle en tur i løypa fredag kveld! Det ble ikke noe av det altså. Vel inne i Håkonshall kunne vi sikle på 2011 modeller av diverse sykler, snakke med han som fant opp Gary Fisher Superfly 29'er og kikke på ting og tang som kommer til neste år. Sport1 har også en stor messeshop, og dit måtte vi selvsagt innom. Alle gutta kom ut med pose, utenom meg! Jeg har rett og slett for stresset til at jeg fant noe fornuftig å kjøpe. Følte jo tidspresset allerede fredag kveld, ikke bra.

Vi hadde fått låne hytte på Sjusjøen, og middagen ble selvsagt kylling og pasta. Kvelden gikk, og jeg tipper pulsen aldri var under 110.  Maken til nerver skal du lete lenge etter. Og når gutta som hadde syklet før begynte å pakke og veie sekken, da ble jeg nesten satt ut. Jeg hadde jo pakket og veid på forhånd, for over 2 uker siden....
Det blir fort kaos i ei hytta når 6 mannfolk skal putte både fornuftige og ufornuftige ting ned i sekken, så det når de tilmålte 3.5Kg. Jeg hadde med digital bagasjeveier, ble jo kveldens helt med den! Verden går fremover. Tidligere hadde gutta veid innhold med kjøkkenvekt, men not anymore!

Natt til lørdag kan vel ikke sies ble veldig god.. Tre av de andre gutta sto vel opp rundt 04.50, og da fikk ikke jeg sove mer.. Selv om vi tre som var igjen ikke skulle stå opp før 06.30. Tanker om vær, kulde, regn, klær, skjermer... Det er ikke lett å sove da!

Så jeg lå der å dro meg da, prøvde jo å få en time eller to på øret, men det var jo bare å glemme. Sjelden jeg er førstemann på badet en lørdagen, men ingen regel uten unntak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar