torsdag 24. august 2017

Hvorfor gjøre det enkelt når jeg kan gjøre det vanskelig - det blir Birken 2017

Drammen 24.aug 2017

På lørdag braker det løs igjen, 86km mellom Rena og Lillehammer. Denne gangen har jeg vært mer sikker på å sykle vanlig Birken enn Ultra, selv om det fristet litt når jeg fikk se GPS sporet til løypa og kunne lese alle lovnader om morsomme flystier på fjellet.

Men tilbake til dette med å gjøre det enkelt. Planen var klar, sykle vanlig Birken, ferdig. Men jeg kjente jo litt på det med å sykle på fulldempern i fjor, du merker at du må dra på 150mm vandring både foran og bak, selv med lockout. Og her kommer litt av overskriften: På tirsdag kjørte jeg som vanlig siste økt før Birken, og hva sluttet å fungere da.. jo lockout. Dvs, jeg kunne ha låste dempere, men det var nesten ikke mulig å få noe demping. Og det kan være litt greit ned de siste bakkene. Så det ble en tur på BM ila onsdagen for å få det fikset. Twinlock/lockout fikset, null stress, hentet sykkelen i dag, alt. Men så... triller jeg på bakhjulet og merker at det går jo svært så dårlig rundt.

Litt tilbake i tid.., jeg har også lekt med tanken om å bruke hardtailen til Ola på Birken. Den står jo nesten bare stille etter han kjøpte fulldemper. Så jeg har kjørt noen økter med den, både Hokksundrunden og rundt Glitre. Kanskje ikke fått noen bedre tider, men det er jo forskjell, spesielt oppover. Så jeg leverer sykkelen til Ola på siste gratis-service på XXL, nevner at de kanskje må rette opp bakhjulet pga. kast. Og det varer og rekker før XXL forteller meg at det er ikke mulig å rette opp, jeg må kjøpe nytt bakhjul. OK, for jo gjøre det da.

XXL forteller meg at sykkelen blir ferdig på fredag 25.aug. Puh, det var egentlig deilig, da er det ingen tvil, det må blir Birken på fulldempern. Pling, pling, SMS fra XXL, sykkelen er ferdig i dag! OK, bort på XXL, hente sykkel, like greit å få det unna. Og nå kommer neste del av overskriften, det nye bakhjulet til Ola triller jo så sinnssykt bra. Det går nesten rundt av seg selv!

Dere kan bare tenke dere verdensmester i å være ubesluttsomt, står utenfor garasjen, klør seg i hode, ringer den ene og den andre. Hva skal jeg gjøre, flytte over dekk og styr til sykkelen til Ola, eller bare drite i det å sykle på min egen. Frem og tilbake, trille hit og trille dit. Og og ned i gata, hvem triller best.

Så endelig da, beslutning tatt, av med dekk fra Scott'n, ut med guffe fra slangeløst, flytte over dekk til Ola sin sykkel, pumpe opp, montere på... bremsene subber!! Er det mulig! Justere bremser. Heldigvis går forhjulene om hverandre, men det er jo forskjellige bremseskiver må du vite. Men enklere å skru 6 skruer enn å igjen skifte dekk.

Nå er det klart, det blir halvdemper med nytt bakhjul (av ukjent merke, XT nav), DT swiss forhjul og Thunderburt 2.25" dekk. Slangeløst foran, med slange bak. Til og med flyttet over sete så baken skal få en fin tur over fjellet.

Da gjenstår det bare litt pakking (har vel aldri pakket så seint før), før turen går til Rena i morgen ettermiddag. Puh.

Lykke til på Birken alle som skal sykle, det blir en fin tur.

//Glenn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar